Inför
ännu en bok om förintelsen ställer jag mig frågan, om man orkar med
fler berättelser om deportationer av miljontals människor, gaskammare,
selekteringar, och likhögar. I samma ögonblick jag ställer frågan blir
jag varse att man kan närma sig vittneslitteraturen på två sätt:
antingen ser man den som en stor, kollektiv samling berättelser där det
mesta, om inte allt, redan är sagt, eller så ser man varje bok som en
unik, individuell berättelse i egen rätt.
Jag väljer
den senare strategin för att alls orka ta till mig Shlomo Venezias
vittnesbörd om den påtvingade tjänst i ett sonderkommando, som han och
andra judar utsågs till, och som därmed gjorde dem till sitt eget folks
bödlar och nazisternas medbrottslingar.
Denna sista
aspekt är naturligtvis den viktigaste, och det sägs att Shlomo Venezia
är den förste som utförligt berättar utifrån denna erfarenhet. Så trots
att hans berättelse i mångt och mycket är densamma som de tusentals
volymer vi redan sett publiceras, har den i sonderkommando-erfarenheten
något unikt att tillföra.
Detta vittnesmål bygger på
samtal som Béatrice Prasquier tillsammans med historikern Marcello
Pezzetti haft med Shlomo Venezia, i Rom under april och maj 2006.
Venezia, född 1923, tillhörde den italiensk-judiska kolonin i Grekland,
och han deporterades när nazisterna ockuperat landet, hamnade i
Auschwitz-Birkenau och tvingades till ett sonderkommando.
Vad
var då ett sonderkommando? Det var helt enkelt ett specialkommande,
bestående av de arbetare av judisk härkomst som tjänstgjorde i
krematorierna. De fick göra nazisternas smutsiga jobb men hamnade i de
flesta fall själv i krematorieugnarna. Jag kan tänka mig att glömskan,
skammen och döden själv gjort sådana vittnesmål sällsynta, men här har
vi ett utförligt nedtecknat och översatt.
Som sådant är
det naturligtvis ovärderligt, även om det i själva grundberättelsen
inte tillför något avgörande nytt till den befintliga kunskapen om
förintelsens dagliga rutiner och vidrigheter. Venezia berättar både
sakligt och detaljerat. Han besvarar alla Prasquiers frågor artigt och
väjer inte ens för sådant som ställer honom själv i mindre smickrande
ljus. Intressantast i boken blir naturligtvis berättelsen om upproret i
sonderkommandot, då man försöker återskapa sin egen mänsklighet i
revolt mot SS-trupperna.
När berättelsen går mot sitt
slut och Venezia får frågan vad hans erfarenhet betytt och betyder för
honom idag svarar han att det är själva livet som förstörts inom honom:
"Allt för mig tillbaka till lägren. Vad jag än gör, vad jag än ser
kommer jag alltid tillbaka till samma plats (…) Man lämnar egentligen
aldrig krematoriet."
När jag läser de orden ser jag,
än en gång, att Hitlers offer inte bara var de miljoner man hann döda.
Också de som överlevde är offer, deras livs slogs i spillror och deras
helvete orsakar dem än idag stora lidanden. Det är en viktig slutsats
som rör alla totalitära och diktatoriska system, oavsett vad de kallar
sig.
Foto: A. Nydahl
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.