Bilden: Möllevångstorget i Malmö. Centralpunkt ett helt liv. Foto: Astrid Nydahl |
Existens. Samhälle. Läsning. "Det som förgör Europa är fegheten, den moraliska fegheten, oförmågan att försvara sig, samt den uppenbara moraliska dypöl som kontinenten inte förmått ta sig ur alltsedan Auschwitz." Imre Kertész i Den sista tillflykten (översatt av Ervin Rosenberg)
fredag 4 oktober 2024
"De blev främlingar för ungdomen, dock inte för samhället"
Den enda möjliga flykten
För sena nyheter kommer också, skrev jag igår, syftande på barndomsvännen Karins död.
Idag slog det mig att vår barndom utspelades i ett helt annat land. Vi kallade det Sverige, ty det var landets namn redan då (och sedan lång, lång tid tillbaka.
Vi vet att den politiska klassen valde en helt ny, radikalt annorlunda, framtid för landet och folket. Vi som tillhör de tidiga efterkrigs-generationerna lät det inte bara ske, många, väldigt många deltog aktivt i och med att de fortsatte att rösta på de politiska partier som drev igenom förändringen - och förstörelsen av Sverige.
Jag kan inte tolka deras röstande som annat än att de faktiskt ville att Sverige skulle bli denna oöverblickbara, splittrade och motsättnings-drivna folkmassa. Är Sverige svenskarnas land? Nej, inte om man med svenskarna menar den etnisk svenska befolkning som präglade landet. Ja, om man i den politiska korrekthetens mening avser "de som bor här".
Att fly landet är nu meningslöst och omöjligt. Den enda möjliga flykten är den man kan göra inom landet. Att finna en bostadsort i en av svenskar eller andra européer präglad by eller småstad, eller att finna bostaden djupt inne i en skog eller långt ute i en ödemark.
Den enda möjliga flykten är alltså individualistisk. Egoistisk? Ja, om man menar att den styrs av den individuellt formulerade insikten att man måste överleva ensam. Jag kan inte överleva i massan. Kan helst inte ens besöka den. För att köpa hem mina livsmedel bör jag be nära anhöriga om hjälp, för att slippa vistas bland beslöjade stenstoder och andra figurer som påstår att de är "svenskar".
Det är för övrigt kanelbullens dag idag (den skapades i Sverige på 1920-talet).
torsdag 3 oktober 2024
Den beslöjade stenen
Kämpade oss fram till busshållplatsen i morse. Jag med käpp, Astrid med rollator.
Jag tilltalade en ung beslöjad kvinna. Hon stod som en sten framför mig, orörlig, stum. Som om hon med arrogans redan i tonåren ville visa sin form av integration.
En pojke i samma ålder såg, tog mig i armen och gav sin sittplats till mig.
Nej, jag vill på inga villkor vara med om detta. Kan känna lättnad över att ha drabbats av denna dödliga sjukdom.
Imre Kertész europeiska öde
I natt började jag läsa. Trodde jag skulle kunna recensera idag.
Imre Kertész är kanske den avgjort viktigaste författaren för mig. I honom ryms hela det skändliga Europas 1900-talshistoria och öde, speglat i både den nazistiska och den kommunistiska totalitarismen.
Det han tvingades igenom var signifikativt för den samtida judiska historien.
onsdag 2 oktober 2024
Karin Wilson är död
Karin Wilson i Malmö för kanske tio år sedan. Jag vet inte vem som tagit bilden men fick den av vår gemensamma vän Else-Maj |
För sena nyheter kommer också. Min barndomsvän Karin är död. Jag fick veta det först i måndags. Det var en förlamande nyhet eftersom jag letade efter Karin för att föreslå en liten träff. Istället fick jag av hennes nära vän - som i barndomen och skolåren också var min vän, vi gick ju i samma klass - Else-Maj veta hela sanningen. Vi hade ett långt telefonsamtal och sedan en mailväxling som inte gick alltför bra.
Plötsligt skars ännu en förbindelse av.
Plötsligt var Karin borta. Jag skrev dessa minnesord hos begravningsbyrån (hon hade dött redan i januari och ingen hade meddelat mig om begravningen, vilket jag tyckte var bedrövligt och sorgligt).
"Karin, du var min allra bästa vän under hela grundskoletiden. Under mellanstadet fick jag alltid vara hemma hos dig för att göra läxorna. Men vi lyssnade ofta på Tamla Motown, artister som Supremes, Four Tops, Otis Redding och andra. Våra samtal var mycket förtrogna och nära. Vi hade en djupare kontakt vad gällde känslor och svåra ämnen. Jag är själv svårt sjuk och hade hoppats träffa dig en sista gång. Du finns för alltid i mina minnen som en vacker, klok, solidarisk och alltid vänlig flicka och kvinna."
Karin hette då Olsson i efternamn. Som gift hette hon Karin Wilson.
Karin Olsson 1968 |
Erik Löfvendahl | Imre Kertész och överlevandets skam
Jag kommer inom kort med recension av denna viktiga bok. Här idag förlagets egen text:
Erik Löfvendahl | Imre Kertész och överlevandets skam
Den ungerske Nobelpristagaren Imre Kertész (1929–2016) är en av vår tids mest betydande författare. I hans verk genomskådas det Europa som både frambringat och samexisterat med två totalitära makter, det tredje riket och sovjetkommunismen. Som överlevande från Auschwitz hade han bekantat sig med ”den slutgiltiga lösningen på judefrågan”. Som ungrare fick han uppleva Sovjets totala dominans över invånarna, i synnerhet efter att med stridsvagnar ha kväst Ungernrevolten 1956.
I Imre Kertész och överlevandets skam ringar Erik Löfvendahl in ett författarskap som tillhör 1900-talets centrala. Med hjälp av tematiska nedslag i Kertészs romaner och tankeböcker behandlas, i en rad personligt hållna kortessäer, ämnen som sanning och fiktion, det dubbla främlingskapet, litterära förebilder, Ungerns politiska utveckling, Förintelsen – och inte minst skrivandet som ett hem i det hemlösa.
Erik Löfvendahl är född i Jönköping 1954. Han debuterade som författare 1988 och har sedan dess publicerat ytterligare åtta romaner. Han har skrivit kritik i SvD och i tidningen Arbetet samt publicerat noveller i fackpress, antologier och radio.
"Hisnande tider" är en kalejdoskopisk skildring
Weimarrepubliken föddes
i november 1918 ur första världskrigets aska och under hot om revolution. Den
gav Tyskland landets första demokratiska regering, men kom bara att bestå i
femton år.
I "Hisnande tider" tar oss Harald Jähner med till denna turbulenta
och omtalade period där de första årens hyperinflation avlöstes av ett
ekonomiskt uppsving och ett kulturellt uppbrott. Det handlade om nya
livsstilar, om nyskapande konst och arkitektur. Könsnormer sattes ur spel,
kvinnor klippte håret och kunde gå på lokal utan manligt sällskap, nöjeslivet
blomstrade med danspalats och kabaréteatrar. Ett konstnärligt avantgarde trädde
samtidigt fram, med namn som Fritz Lang, Wassily Kandinsky och Walter Gropius.
Men detta nya Tyskland kännetecknades också av politisk instabilitet, skarpa
konfliktlinjer och djupa sociala klyftor. Kulturell frigörelse och politisk
radikalism fick sin motreaktion i en ”konservativ revolution”. Antisemitismen
bredde ut sig, och det ekonomiska uppsvinget tog abrupt slut med börskraschen
1929 och ersattes av massarbetslöshet. Och 1933 satte så nazisterna punkt för
Weimarrepubliken.
"Hisnande tider" är en kalejdoskopisk skildring av dessa dramatiska
år. Liksom i sin lovprisade bok "Vargatider. Livet i Tyskland efter
Tredje rikets fall 1945-1955" lyckas Jähner teckna en helhetsbild som
binder samman det politiska livet med det kulturella och intellektuella – och
med vardagslivets erfarenheter.
Harald Jähner är journalist, tidigare redaktör på Berliner Zeitung och
hedersprofessor i kulturjournalistik vid Universität der Künste i Berlin. På
Bokförlaget Daidalos har Jähner även utkommit med "Vargatider. Livet i
Tyskland efter Tredje rikets fall 1945–1955" (2021) .
tisdag 1 oktober 2024
Grishandlarens hus
Här, i Grishandlarens hus, eller som den då kallades Wattvilska villan, bodde jag med fru och barn under 1980-talet. Huset ligger i Tollarp. Omgivningen såg inte alls ut som på bilden. Ungarna älskade den stora trädgården. Vi njöt alla av äpplen och päron, vi njöt av den frihet huset gav oss. Vardagsrummet på bottenvåningen var så stort att de minsta barnen kunde cykla där. Jag hade eget rum - med säng och egentillverkat skrivbord - på övervåningen.
Min yngste son Tobias föddes där 1986... resten är en helt annan historia.
Barndom, sol och mögel
På gräsmattan med mamma Ylva. Vi bodde på Stadiongatan 53 b i Malmö, men satte oss gärna här i anslutning till "Bananen" som låg en bit närmare Stadionområdet. En lycklig barndom var det, jag fick se Pelé komma och spela i en gästmatch.
Jag
flyttade hemifrån 1969, vid 17 års ålder, till en trerummare utan varmvatten och toa. Livet på Lorensborg var modernt och en helt annan värld. Vi kom dit när jag var kanske fem år. Började i skolan på Lorensborgsskolan, den som möglade bort i vår tid.
söndag 29 september 2024
(Bok-)möbel i sovrummet
Sovrummets viktigaste möbel. Utan Thomas Bernhard, Montaigne, Imre Kertész, E.M. Cioran och Nietzsche går det ju inte att sova (leva).
Den
lilla flaskan till vänster innehöll raki av märket Skanderbeg. Den fick
jag i present av min albanske vän Betim som köpt den i Saranda till mig
(han vet vad de båda betytt mig för mig ett långt liv).
Lite Zygmunt Bauman och Gershom Scholem behövs, Nietzsches också. Kryckorna för dagtid.
lördag 28 september 2024
Ulf Peter Hallberg och Carl-Henning Wijkmark: Städernas svall (Norstedts förlag)
Hur låter städernas
svall? Hörs det bara i stadens centrum på ett bra café eller kan man förnimma
det redan ute i de förorter som byggts i olika typer av miljonprogram de
senaste femtio åren?
Ska man tro författarna är detta svall inget som hörs där ute. Det hörs när man
sitter på café i centrum och det hörs när man slår upp de viktiga författarna
som var verksamma för runt hundra år sedan. Ett sådant svall kan vara
förföriskt och det kan vara grunden för en identitet.
Både Hallberg och Wijkmark har gedigen erfarenhet av det Europa som boken
skildrar och låter sig influeras av. Med egna verk och med översättningar har
de kretsat likt spanande fåglar över en kultur som bär upp och krossar med
samma entusiasm. Kanske är en person särskilt viktig för deras samtal, Walter
Benjamin, som de på olika sätt kommit nära i sina arbeten.
Det är detta med synen (eller den uteblivna synen) på förorten som plågar mig.
Det finns nämligen en mycket starkt romantiserad bild av metropoler som Paris.
Hallberg säger att “man kan hitta kärleken till livet på gatorna, i blicken
från en förbipasserande” och att det hör samman med “en autentisk
livsupplevelse”.
Wijkmark kontrar med att hävda att man i dessa städer “är noga med
hövlighetsformler”.
På vilket sätt visar våldtäktsmannen eller rånaren från förorten detta? Hur
förhåller sig de omfattande vålds- och brandorgierna till livet på gatorna? Är
de omfattande islamistiska manifestationerna i Paris eller London något som
skvallrar om en kultur där man “utsätts för glädjechocker”?
Man behöver bara bo i en stad så liten som Malmö (eller varför inte
Kristianstad) för att ställa sådana frågor. Om man romantiserar blir man som en
Sydsvenskan-journalist som uttrycker förakt för landsbygdens människor och om
de centrala delarna eller förorterna i sin egen stad säger: “Det blir bara
bättre”.
Naivitet är en sak. Politiskt bedrägeri en annan och betydligt allvarligare.
Det finns sådana inslag i Städernas svall som irriterar och ibland förvånar mig
mycket.
Dessutom har jag svårt att se vad som skiljer Paris eller Berlin så radikalt
från svenska städer när det gäller den moderna konsumismen och dess skränande
uttryck.
Hallberg talar, mycket träffande om “spektakelsamhället”. Hur kan det fungera
parallellt med alla dessa högkulturella människor med så utvecklad finess?
Nej, jag tror att något haltar här. Och det hänger förmodligen samman med
romantiseringen. Man ser spektaklen och konsumismen tydligast här hemma. På
resa till stora städer man tycker om, är det som om just den kritiska blicken
gick förlorad. Jag tror det fungerar så, för jag har gjort likadant med
Lissabon.
Romantiseringen är kanske en del av människans innersta och spröda hopp, men
den bidrar inte till en bild som blir bättre grundad än den rena klichén.
Annars då, vad är detta för en bok? Man skulle kunna fatta sig kort och säga
att det är en i sista stunden nedtecknad serie samtal om den europeiska kultur
som smulas sönder av nationalism, islamism, pöbelvälde och politisk
utförsäljning av nationernas samlade, kollektiva egendomar, ett försök att
hålla fast vid något som handlar om moraliska och kulturella värden. Ja, jag
fattar mig så kort. Var och en får döma.
Jag saknar nämligen helt den optimism som ibland sipprar fram i texterna,
samtidigt som jag är fullt kapabel att läsa den som en kulturhistorisk
påminnelse, att avnjuta till kaffet.
fredag 27 september 2024
Balder om Anders Bodegård
Tidskriften Balder har alltså anlänt (nummer 3/2024). Öppnar med Anders Bodegård. Marie Lundquist skriver ett personporträtt i den högre skolan, fullt av respekt, vänskap och kunskap. Därefter följer några av hans översättningar, dikter av Zagajewski och Szymborska.
"Anders, gentlemannen, alltid med skorna lika perfekt putsade som språket. Den väluppfostrade som höll upp dörrar, drog ut stolar åt damer, visste att föra sig."
"Skjutsande alla och envar i den (förstås) franska lilla bilen märkt med ett lejon, ett stålskal (det han saknade i sin personlighet...) som satt som gjutet runt honom och varje sommar förde honom ut i hans hemland Europa."
Om alla kulturtidskrifter (de få som finns kvar) höll samma klass som detta nummer av Balder, så...
Ja,vad ska jag säga. Jag tycker nämligen att Sverige förvandlats till en öken i det avseendet. Hurra för Balder!
Bra postgång ger bra litteratur
torsdag 26 september 2024
’Episoderna’ är kanske mitt ’testamente’
Ur brev från Anne-Marie Berglund, som ingår i Sedan möttes vi i Paris, redaktör Thomas Nydahl, Occident 2021
onsdag 25 september 2024
Teckning av John Lennon
I augusti 1970 - när jag var 18 år! - gjorde jag denna teckning av John Lennon. Den 7 december 1980 blev han skjuten i New York. Jag är tacksam att jag haft förstånd nog att spara teckningen. Den ligger alltid i en låda, skyddad från ljus, eftersom jag är osäker på hur pass beständiga tuschpennorna jag använde är.
"Paris Paris Paris sjunger Anne-Marie"
Foto på café i Paris: Anne-Marie Berglund |
"Tack för brevet och mera musik! Och för namnet Paris! Tänk om det blir där vi träffas första gången. Jag reser absolut dit i höst. Paris Paris Paris sjunger Anne-Marie." 3/8-1999
Ur boken med Anne-Marie Berglunds brev. Hennes 24 år långa brevväxling med Thomas Nydahl i urval i boken Sedan möttes vi i Paris. Breven från Anne-Marie Berglund. Med foton av Hideo Matsumoto. OBS: boken är helt slutsåld.
tisdag 24 september 2024
Första Parisresan med Claes 1969
söndag 22 september 2024
Sara Danius och jag i Castelo de São Jorge
Sara Danius i Lissabon. Foto: Thomas Nydahl |
Gudspartiets nya attack
Haifa på söndagsmorgonen. |
Man fick väl inte ens inbilla sig att Gudspartiet i Libanon upphörde att existera på grund av personsökar-attacken? Så länge det lever är det en mordisk, judehatande och aggressiv organisation.
I Israel sades det att aktionen med personsökarna skulle ge människor möjligheten att flytta hem igen, till städer, byar och kibbutzer längst upp i norr. Med nattens angrepp mot bland annat Haifa vill Gudspartiet meddela att de inte kommer att tillåta det.
Hur återskapa ett Israel som är normalbebott både i norr och söder, så länge Gudspartiet håller Libanon och Hamas håller Gaza? Det är en omöjlighet och skälet till att ett större Libanonkrig med all säkerhet väntar.
lördag 21 september 2024
Lördagscafé
fredag 20 september 2024
Anders Wikström 71 år - en vänskap
Anders Wikström på Holmen. Privat familjefoto |
Ack, så tungt det blir i bröstet. Jag tänker på min mycket käre vän i södra Finland, Anders Wikström som skulle ha fyllt 71 i morgon, lördag.
Hur är det möjligt att vi blev så nära vänner, vi som inte ens hade träffats? Personkemi? Åh nej, så kan det inte vara. Eller kan det vara så?
Anders Wikström (1953 – 2023) blev en av mina allra närmaste vänner. När hans syster Ulrika berättade att han somnade in på lille-julaftons kväll 2023 fick jag det definitiva och mycket mörka beskedet att en alldeles speciell och för mig så viktig människa var borta.
Tre ord kom för mig. Litteraturen, filmen och Holmen. Tidigt i vår bekantskap fick jag lära mig om roddturerna till och vistelserna på Kalvholmen, Holmen.
Det var mest i det vardagliga, digitala samtalet vi möttes. Anders var, som jag själv, en politisk människa i den betydelsen att vi varje vaken minut brydde oss om vad som skedde i den politisk världen. Både i våra egna två länder och i omvärlden. Putins militära våldtäkt på Ukraina stod ofta i centrum för våra samtal.
Så civil tjänsteman på Fiskars han var, fanns det andra livet alltid där. I filmer av högsta kvalitet befann sig Anders i andra kulturer; i Japan, i Tyskland, Frankrike, Italien. Namn som Andrzej Wajda, Henry Cass, Akira Kurosawa, René Clément, Truffaut, Fellini, Marcel Carné, Pontecorvo, Yasujiro Ozu flimrade förbi, liksom skandinaviska regissörer.
De som i litteraturväg förenade oss finns alltid tillgängliga: Albert Camus, Thomas Bernhard, E.M. Cioran, Imre Kertész, Elias Canetti, Czesław Miłosz och Nietzsche också här i mitt tillfälliga, nya hem med det stympade biblioteket.
När jag öppnar en bok händer det inte sällan att den visar sig vara en gåva från Anders.
I morgon hade jag velat gratulera Anders på hans 71-årsdag. Det hade fått bli med en film tror jag bestämt. Varför inte en från Studio S, som alltid kan bjuda på något oväntat. Just det oväntade fanns alltid i de filmlådor Anders skickade hit.
Att Anders är saknad är en självklarhet. Men att han är saknad som en bror, en daglig vän och ett stöd i livet när det går utför måste understrykas. Jag hade ambitionen att vara just det för Anders under hans sista, svåra tid.
***
Till Anders syster Ulrika Wikström, de båda sönerna och barnbarnet som dansade jazzbalett för honom.
Anders med sonen Fredrik på Holmen |
”Fantastiska rebeller. De första romantikerna”
En fantaastisk present till sjukbädden fick jag av vännen Per Helge:
Andrea Wulf
”Fantastiska rebeller. De första romantikerna”
Övers. Inger Johansson
Albert Bonniers förlag, 500 sidor
Idag ser vi kanske individens frihet som en självklarhet, men så har det inte alltid varit. Vid 1700-talets slut var individens rätt fortfarande brännstoff i länder styrda av envåldshärskare. I den tyska universitetsstaden Jena vågade en liten grupp tänkare ändå ställa jaget i centrum och betona dess kreativa kraft. Dit hörde bland annat Goethe, Schiller och Hegel och inte minst den frisinnade Caroline Schlegel. Medan den franska revolutionen förändrade det politiska landskapet för alltid förändrade de tyska romantikernas revolution vårt sätt att tänka. Här inleddes den konflikt mellan vår längtan efter självförverkligande och vårt ansvar mot kollektivet som pågår än idag.
Ur DN:s recension av Carl Cederström:
Goethe var äldst i skaran, redan en bit över 40, när han bjöds in av självaste hertig Karl August. Hertigen var ett så svårt fan av Goethes ”Den unge Werthers lidande” att han börjat klä sig som Werther, i gul väst och gula byxor, med blå rock. Just så klädde sig även Goethe inför deras första möte. Man får inte vara dum. Naturligtvis blev det succé. Goethe fick några rum på slottet till sitt förfogande. Där kunde han sitta om vintrarna i sin länstol, alldeles intill kaminen, i vit kuskmössa och flanelljacka. Han avskydde kylan.
Till Jena flockades under åren kring sekelskiftet poeter, filosofer, prosaförfattare och andra brushjärnor med bultande hjärtan och brinnande längtan efter frihet.
Filosofen på allas läppar var den kortvuxne och bastante Johann Gottlieb Fichte. Det var Goethe som rekommenderat honom till tjänsten på universitetet. Han kallades för filosofins Bonaparte och hade satt jaget i centrum för sin filosofi. Studenterna avgudade honom. Hertig Karl August var mer bekymrad, särskilt efter att Fichte förutspått aristokratins nära förestående död. Just det uttalandet retade även upp en liten krets av konservativa studenter som uttryckte sitt missnöje genom att kasta stenar genom Fichtes fönster, varpå Fichte (champagneförfriskad) gav sig av efter studenterna med en pistol. Hyresvärden kom emellan.
torsdag 19 september 2024
Sittning i småbåtshamnen - utan andnöd
Personsökarens klagan
Skärmavbild |
Hela världen vet vad Mossad och de andra underrättelsetjänsterna i Israel kan göra. Är det något som Israel behövt under sin historiskt sett korta existens sedan 1948, så är det de extremt skickliga och välutbildade underrättelsetjänsterna. Jag läser i DN om de tusentals exploderande personsökarna:
Personsökarna går att ersätta med annan teknologi, och andra Hizbollah-medlemmar kommer att träda i de drabbades ställe. ”Men”, säger en israel med säkerhetsförflutet till DN, ”det spöklika för ledningens del är tanken att de kanske inte har några hemligheter kvar; att vi vet allt om deras vapen, deras planer och deras relationer till Iran och andra allierade”.
De som hemma vid datorn eller nyhetssändningen tror sig förstå Israels agerande har glömt den avgörande, historiska lärdomen.
Att generationer före 1948 hade skapat kibbutzer och mindre judiska enklaver är en sak, men det var lärdomarna i kombination med den stora inflyttningen efter Förintelsen - nazismens i första hand, men också den samlade europeiska skulden - som lade grunden för den judiska staten (som i det skedet aldrig fick kallas så).
Stora delar av den arabiska världen äter Israel till lunch, deras hat finns överallt och genomsyrar den arabiska synen på judar. Tack och lov har hundratusentals arabiska judar fått hjälp att lämna dessa länder. Men de godtar nu, i islamismens tid, inte ens att Israel i sin lilla existens får kallas nation.
Det har nu gått så långt att Israel tillgriper sin mest avancerade underrättelsetjänst för att slå sönder Hizbollah i en första omfattande attack. Så som den utfördes visste ingen av oss något om förrän det verkligen hände. Jag tror att Gazakriget kan komma att avslutas ganska snart, om personsökar-angreppet leder till en annan relation mellan Gudspartiet i Libanon och Hamas i Gaza.