Några riktigt intressanta böcker har det blivit. Här två av dem. De anlände med Early Bird.
NYDAHLS OCCIDENT
Existens. Samhälle. Läsning. "Det som förgör Europa är fegheten, den moraliska fegheten, oförmågan att försvara sig, samt den uppenbara moraliska dypöl som kontinenten inte förmått ta sig ur alltsedan Auschwitz." Imre Kertész i Den sista tillflykten (översatt av Ervin Rosenberg)
söndag 16 november 2025
lördag 15 november 2025
Gösta Nydahl 100 år
| Foto: Astrid Nydahl |
Representerad: Malmö Museum, H.M. Konung Gustav VI Adolfs samling och museum i Ystad.
Bild: Gösta Nydahl, framför sin målning Imaginärt självporträtt. Saxat ur TA.
2003 ur Trelleborgs Allehanda
På andra våningen på Trelleborgs museum kan man studera hur Gösta Nydahl låtit sig inspireras av ett plötsligt regnväder, ett blodrött moln, en dikt - eller en kvinnlig, kjolklädd stjärt. Alltihop kan, med lite fantasi, hittas mellan penseldragen på den 78-årige konstnärens första utställning i Trelleborg. Tekniken är något han plockade upp när han kom i kontakt med imaginisterna, en Malmöbaserad konstnärsgrupp som på 1940-talet experimenterade med surrealistisk fantasikonst. Bland medlemmarna fanns Max Walter Svanberg, C-O Hulthén och Anders Österlin.
Att använda spelöppningsfigurer var något jag lärde mig av Max Walter Svanberg, berättar Gösta Nydahl, som debuterade som utställande konstnär 1957. - Att sitta och vänta på inspirationen är nämligen nys, det går inte. Inspirationen är ju själva glädjen i arbetet. I stället låter sig Gösta Nydahl slås av något visuellt intryck, som han sedan spånar på och varierar i långa serier, utan att för den skull upprepa eller plagiera. - Det börjar med en idé som känns intressant att måla vidare med, berättar han.
Exempelvis upplevde jag vid ett besök på Malta hur mörkret föll, snabbare än det gör när ljuset släcks ner på en bio, och det började regna häftigt så att gatan mest liknade en flod. Skyfallets ljusreflexer och regndroppar tog konstnären med sig i minnet, och väl hemma i ateljén började inspirationen blomma fram. Fram tills nyligen hade Gösta Nydahl sin ateljé i Höör, där han även drev konsthallen åt kulturföreningen Anders. Konsthallen var inrymd i traktens äldsta bondgård, som av kulturvänner räddades med förenade krafter.
Tyvärr finns det ingen större kulturaktivitet i Anderslöv. Det skulle varit roligt om man kunde öppna ett litet ställe där man kunde se exempelvis grafik, kombinerat med en möjlighet att fika. Man kunde kalla det för "konstifiket" funderar Gösta Nydahl med glimten i ögat. Utställningen med Botvid Kihlman, som dragit mycket folk till museet, fortsätter ytterligare en vecka på museets bottenvåning.
fredag 14 november 2025
Utan henne bara förtvivlan
Att Putinfascismen verkligen startade angreppskriget mot Ukraina är ett nederlag också för alla fria nationer. Att han ens överlevt som krigsherre är märkligt. Läxan efter Hitler-nazismen är väl mest att sådana despoter måste uppsökas och elimineras.
Jag befinner mig i ett tillstånd av uppgivenhet och bedrövelse. Det har förstås mest att göra med det pågående skeendet. Men det har också privata orsaker. Omständigheternas diktatur ligger sedan flera årtionden som en våt filt över mig. Allt jag försökt, allt jag kämpat för, har rasat och förtvinat. Det rena har ersatts av mögel och svamp.
Jag har Henne här hemma, att tacka för att livet också är vackert och kärleksfullt. Det gör jag, varje dag, förstås. Också nu arbetar vi tillsammans, jag skriver, hon fotograferar, vi läser, vi ser film tillsammans. Utan det hade livet inte haft minsta lilla mening.
torsdag 13 november 2025
Per Ahlmark: Gör inga dumheter medan jag är död. Memoarer (Atlantis förlag)
Jag
har läst och grunnat på vad jag kan säga om Per Ahlmarks memoarer och
kommit fram till att det vore ytterst oklokt att säga någonting utan
att börja med den bild av honom jag burit med mig genom åren.
Alltså:
Ahlmark som rött skynke för en ryggmärgsvänster som diskvalificerat
allt han sagt. Ahlmark som Israelvän (helt otidsenligt, idag ska man
vara Hamas-anhängare),
Ahlmark som antikommunist (också det otidsenligt, man ska vara
antifascist, endast och allena det - hävdar man ett motstånd också mot
andra totalitära läror förlorar man fokus,
sägs det), Ahlmark som borgerlig partiledare (den rättfärdige är idag
sosse eller vänsterpartist, förstås). Skämt å sido, Ahlmark står för
allt det som mediavänstern föraktar. Han har stått där länge, till synes
orubblig för den som vägrar se nyanser. I själva verket är hans
livsgärning präglad av självrannsakan (och inte minst i memoarerna får
man exempel på det).
Javisst, så har det varit. Och så är det
alltjämt med partiledare, de präglas av och präglar oss med sin
offentliga roll och gärning (och endast det som skrivs in i
årskrönikorna tycks bestå). Ahlmark var vice statsminister en gång i
tiden. För de aktivister som drivs av lättja blir det ett argument att
han en gång önskade de sparkade fabriksarbetarna lycka till. Det är som Friggebo och We shall overcome.
Det blir en lustighet som ingen behöver ta ansvar för. Och då behöver
man inte se bakom senaste Rapport-sändningens rappa nyheter.
Nå, under många år skrev jag i Judisk Krönika om kulturhistoria och spåren i Europa efter förintelsen. Det slutade jag med i samma stund som redaktör Jakubowski
fann anledning att driva med de judar som ville stifta fred med
palestinierna. Under dessa år fann jag dock att jag, en gammal
revolutionär från Malmös allra värsta vänster, stod vid samma vägmärken
som Ahlmark. Jag ser också i hans självbiografi att våra vägar korsats.
Hans berättelser om poeten Yehuda Amichai
gör mig rörd, inte minst för att jag själv hade förmånen att få besöka
honom i Jerusalem tillsammans med hans gamla elev, Ofra Ben Jakov, som
då var en av mina guider i den israeliska huvudstaden, Ofra som kommit
till Israel med sina föräldrar från Yemen.
Men Per Ahlmark är,
trots den viktiga solidariteten med det judiska folket, så mycket mer.
Han är i mina ögon en av de modigaste och mest rakryggade just för att
han lämnade både regeringen och partiledarskapet av inre övertygelse.
Han var inte gammal då. Men beslutet hade mognat i honom. Han ville
något annat. Han ville vara en fri intellektuell. Just därför tackade
han nej till alla reträttplatser som erbjöds honom. Han ville inte bli
ambassadör eller landshövding. Han ville bort från alltsammans.
Israels förste ledare Ben Gurion.
Jag har sett kritiker som gnäller på honom för att han öppenhjärtigt kritiserar partikamrater. Jag har sett att hans fria ord gör att människor blir generade och betraktar honom som en demagog. Men kära nån, är det inte just hans orädda och rättframma berättelser som gör hans memoarer så läsvärda? Vad skulle vi ha för glädje av en memoar som strök både det förflutna och det samtida medhårs? Jag tycker det är både lämpligt och lyckat att han skärper tonen mot liberaler som saknar hållning.
Det finns ingen anledning för mig att gå in på detaljer. Den som söker sådana hittar naturligtvis rätt födelseår, rätt ministerår och andra uppgifter om Ahlmark som poet och skönlitterär författare. Memoarerna innehåller också allt man kan tänkas vara intresserad av i den meningen. Det som jag tycker är viktigast, är att vi med Ahlmark får en memoar som utgår ifrån ett liv i den politiska toppen, skriven med just den distans som avhopparen kan tänkas ha. Han är en fri ande, och det är som en fri ande han inger respekt. Också i memoarboken.
Paul Butterfield blues band på besök i Lund
Nej, jag växte inte upp i ett Shotgun House. Paul Butterfield stod lurande bakom mammas gardin, han fick mig att cykla till Lund och jag kunde se honom på Akademiska Föreningen. Chicago-blues på en minimal scen på cykelavstånd kom att bli en av få sensationer i mitt unga pojk-liv. Klassiker ur bluesens rika källa.
Allen Toussaint var född i New Orleans, ett barn av 30-talet, ändå så nära mig med ett gigantiskt fysiskt avstånd men en åldersmässig närhet. Nej, jag växte inte upp i ett Shotgun House. Paul Butterfield växte upp i Chicago.
Get out of my life, woman
You don't love me no more
Get out of my life, woman
You don't love me no more
Get out of my life, woman
You don't want me no more, hey!
Let's go home now
Get out of my life woman
Paul Butterfield blues band, skriven av Allen Toussaint 1966
onsdag 12 november 2025
Från Instagram. Ung på väg ut i världen
Från Instagram:
Mycket ung (nog fyllt 17, eftersom Peps släppt Sweet Mary Jane), hemma i pojkrummet på Lorensborg. Strax därefter flyttade jag med Claes till första egna lägenheten på Jöns Filsgatan i Malmö.
Bilden togs när jag försökte
efterlikna John Lennon. Jag var en tunn skugga,vägde 54 kilo och visste
inte ett dugg om vad framtiden bar på.
Vi skulle tillsammans börja utforska världen. Liftande, tåg- och flygresande.
tisdag 11 november 2025
Stänga en dörr
Stänga en dörr och sedan gå. Som att sluta läsa en pågående bok
Som att begära skilsmässa eller lämna ett omtyckt hem.
Så har livet utvecklats. Så har livet avslutats.
Ingenting, inte ens frukosten bär på någon mening.
måndag 10 november 2025
Castormånen
Nu har supermånen (Castormånen/Bävermånen) visat sig för oss tre dagar i rad.
Den fångades första kvällen, den 6 november, av Astrid.
Vilken vacker belöning när man ligger sjuk, att få skåda en himlakropp så nära och så stark.
Sven Lindqvist: En älskares dagbok/ En gift mans dagbok (Nirstedt/ Litteratur) Agneta Stark & Sven Lindqvist: Nöj dig aldrig, skrev du (Nirstedt/ Litteratur)
»Det som intresserar mig i kärleken är att den stundom överlever. Att den någon gång förmår uppta och förbruka alla andra upplevelser och utstå även sina egna förändringar. Att den i enstaka fall kan växa med oss medan den omvandlar oss. Den livslånga kärlekens sällsynta möjlighet – det är det problem som intresserar mig.«
Sven Lindqvist (1932–2019) skrev dessa böcker som förvisso utkom 1981 och 1982, men dagbokstexterna de innehåller skrevs åren 1946 – 1960, då var han mellan 14 och 28 år. Han var gift med Cecilia Lindqvist åren 1956 – 1986.
När jag nu läser nyutgåvorna kommer ett minne till mig. På 1980- och 1990-talen brukade jag åka till Stockholm för att delta i Författarförbundets stämmor. På väg in mötte jag en man på väg ut. Det var Sven Lindqvist och det första kännetecknet jag såg var att han bar sina glasögon uppe på huvudet. Det verkade han göra hela tiden. Det var för övrigt en epok då man mötte många av Sveriges bästa författare på stämmorna, sådana som Göran Sonnevi , PO Enqvist, Per Wästberg, Mia Berner, Agneta Pleijel. Men också en rar gäst var Pentti Saarikoski som efter urdrucken helliter låg sovande och snarkande över några bänkar.
Jag var ung men gift sedan 1973 och flerbarnspappa vid den tiden, jag slukade Lindqvists böcker. Vad kunde intressera mig mer? Och självklart vad det bok nummer två som väckte mest till livs inom
mig. Än idag kan jag känna en pirrande glädje över hans ord. Samma sak gäller hennes ord, som här från juli 1959: ”Om jag vågade tala om för dig hur jag längtar. Du är livet!”
Här finns en djupt mänsklig rikedom; kärleken bubblar, det gemensamma livet formas, dag för dag, månad för månad. Och det är en välgärning att ge ut dessa böcker på nytt.
*
”Jag har längtat så fruktansvärt efter dig de senaste dagarna” Brev från Sven till Agneta i juni 1980
Förlaget skriver:
”Under åren kring 1980 inleder Agneta Stark och Sven Lindqvist en kärleksrelation med förhinder. Han är redan gift och hon har andra historier. Men även under perioder då de avstår från att ses skriver de brev, ibland flera gånger om dagen, och slutligen förenas de ändå och lever som livskamrater i fyra decennier. Deras intensiva brevväxling rymmer allt, från dagspolitik, litteratur och arbete till kärleksjoller, förebråelser, erotik och – framför allt – »en särskild närhet«, en gemenskap som tycks överleva vad som helst.”
Också detta är en tegelsten, 650 sidor tjock.
När en ny kärlek föds, mitt inne i det första äktenskapets sista år, är det alltid med en stor sprängkraft. Man kan självklart inte recensera kärlek. Men jag kan konstatera att också denna volym doftar av erotik i lika hög grad som den är försänkt i vardagens brus och småsaker.
söndag 9 november 2025
Kristallnatten om igen... Hamas-romantikens påminnelser
![]() |
| Skärmdump från massakern och pogromen den 7 oktober. |
Mest av allt är det en skam, för oss alla, att judar inte är trygga. Det gör ont att säga, men det är sanningen. Judar är inte trygga. Inte i Sverige, inte i världen. Ingenstans.
En månad efter den dödligaste attacken mot judar sedan Förintelsen och 85 år efter starten på den tragedi som aldrig fick ske igen, kan jag som icke-jude endast konstatera detta ofattbara misslyckande. Och böja mitt huvud i sorg.
Jens Liljestrand i Expressen
Skandalen ska skrivas i plural:
En
skandal är att judar inte vågar lämna sina hem, och att synagogor och
judiska föreningar håller stängt, av ren skräck för de muslimska
folkmassor som fyller kontinentens alla städer och byar. Vem de står
bakom är väl inte svårt att gissa. Här i Sverige känner vi dem alltför
väl. Liksom vi känner den politikerklass som fattade besluten.
En
annan skandal är att den politiska vänster som traditionsenligt lyfter
fram dagens betydelse, just nu meddelar att de ställer in och avstår. En
betydande del av denna vänster går dessutom i armkrok med de islamister
som i sina hjärtan vurmar för HAMAS-massakrerna. Att de ställer in är
inte en temporär avvikelse, det är ett vägval som för alltid skriver in
europeisk vänster i samma politiska fåra som islamismen. Det var värre
än jag trott. Kanske var jag bara naiv.
Vad
mer kan man säga denna dag? Jag säger att jag nu till 100%
låter bakterierna, sjukdomarna och drogerna ta över. Jag sover mig
igenom den dårskap som ännu en gång tar över (när jag inte helt korta
stunder ögnar i en bok, som förr om åren). Skulle jag lita på det
importerade Mellanöstern-segment som fyller vårt land? Jag som aldrig
mer kommer att gå till min arabiske frisör. Varför skulle jag lita på
just den mannen? Skulle jag ens våga tro på något så enfaldigt som
försoning med Mellanösterns massor. Glöm det! Så länge judar mördas,
judiska barn bränns levande och islams massor plöjer sig fram i hat och
massmord finns det ingen försoning.
Ni som sa och skrev "Aldrig mer" menade det inte. Ni menade något helt annat. Ty judarna låter sig inte längre, som ni brukade säga, "frivilligt föras till slakt". Nu har de vapen och de försvarar sig. Det är en så väsentlig skillnad att hela den västerländska pk-idyllen skakas. Det gick nämligen inte att bygga vår framtid på importerad mellanösternromantik.
PS: Några arrangemang för dagen har jag hittat:
lördag 8 november 2025
Sagan om bilen
Bilen står där som alltid. Men utplåningens timmar tickar.
Vem bryr sig om en såld bil? Jag gör, med hela mitt väsen.
En livsstil är död. Aldrig mer kan vi köra till havet som vi gjort i 30 år.
Jag förbannar omständigheterna diktatur.
Jag är en människa. Det är avskyvärt.
fredag 7 november 2025
Dammiga böcker
|
Hatchards bokhandel, Piccadilly, London. Foto: Astrid Nydahl
|
Varje gång ett dammfragment faller från sänglampan ner i mitt ansikte
slår mig tanken: allt det jag burit hem under åren i form av tidningar,
tidskrifter och böcker förvandlas sakta till just damm. Böcker håller olika
kvalitet och förintas i olika hastighet, men de flesta blir outhärdliga
dammsamlingar ganska tidigt.
Dammet och spindelnäten sammanfattar mitt liv. Jag gjorde det jag aldrig skulle
göra: samlade på mig. Gjorde jag det för att jag ville äga? Å nej, långt
därifrån. Jag gjorde det för att jag ville ha ett eget fungerande
arbetsbibliotek. Jag slutade anlita folkbiblioteken för länge sedan. De kunde
inte tillgodose mina behov. Och även om de kunnat det hade jag velat ha
böckerna här. De ska arbetas med, således också bli klottrade i, understrukna
i. Arbetsbiblioteket ska bära prägel av den eller de människor som arbetar i
det.
Också mitt eget liv blir - nej, kanske inte damm, men något som kanske liknar
jord. Jag jord och mina böcker damm. Av det jag är gjord blir det jord. Av det
som är böcker, det vill säga papper och ord, blir det damm och jord.
Huvudet på spiken
![]() |
| Foto: Astrid Nydahl |
I sin bok Aftonläsning från 1987 skriver Nils Erik Wickberg:
"I avsaknad av det ryggstöd en alla förpliktande, normerande trosideologi innebär, påstås genomsnittsmänniskan känna sig hemlös, utan fotfäste i tillvaron. Under historiens gång har det dock visat sig, att såfort ett normsystem blir statsreligion, statsideologi och förmäles med politisk maktutövning, leder detta till förföljelse av enskilda individer och undertryckande av hela folkgrupper. Därför synes det önskligt, att den religiösa och ideologiska övertygelsen får förbli vars och ens privatsak och att staten blott ser till, att religiöst och politiskt uppeldade nöjer sig med de påtryckningskanaler
Här träffar finlandssvenske
Wickberg huvudet på spiken. Trots att texten har 30 år på nacken beskriver den med
exakthet situationen i dagens Europa. Förutom att lägga märke till hans språk,
detta vackra, ålderdomligt klingande, bör man se att han direkt vänder sig mot
de totalitära tankesystem som vill vara "normerande trosideologi" för
hela samhällen. Det finns idag, också i Sverige, ett par sådana, parallella
ideologier.
Den avgjort farligaste är den som springer ur islam. Dagens islam gör allt den
kan för att i "trosnit ofreda andra medborgare". Den vill likrikta
också det som egentligen inte på minsta sätt angår de Koranbaserade
trossatserna. Det ligger i dess natur: expansion och maktutövning. De två
centrala teserna är alltjämt ett krigets hus och ett fredens hus. I krigets
hus, Dar al-Harb, lever muslimer bland oss otrogna och måste föra
krig för sin sak. I de samhällen där islam styr, Dar al-Islam, är saken redan avgjord. Dhimmifolken har ingen
talan. Det är bara att betala straffavgiften och tiga. Wickbergs bok kan vara
inspirerande som exempel på hur man kan tala mot sådana maktanspråk.
(Tack till Anders W. i Finland för boken)



















