|
Karl-Markus Gauss |
Första gången jag på 1970-talet hörde talas om
arbëresherna var jag en ung och entusiastisk Albanien-resenär.
Jag
försökte förstå varför så många albaner levde i exil, och insåg snart
att det hade föga med Enver Hoxhas stalinistiska styre att göra. Den
albanska folkspillran arbëresher hade kommit till södra Italien redan
för 500 år sedan, fördrivna av de ottomanska härskare som tog över
Balkan, förslavade albanerna och tvingade dem att konvertera från den
kristna östkyrkan till islam.
Med bilden av
arbëresherna på näthinnan kunde jag också bättre förstå varför stora
albanska samhällen vuxit fram runtom i Europa och i USA: exilen tvingade
dem att vårda språk och kulturhistoria.
När jag läste
Det andra Italien av Göran Börge 1981 så föll pusselbitarna på plats:
ville man verkligen förstå det albanska folket fanns det mer kunskap att
hämta i Kosovo, den då serbiska provinsen eller i italienska Kalabriens
samhällen där nationalhjälten Skanderbeg står staty och den vackra
albanskan talas, än det fanns i Tirana som hölls i ett järngrepp av en
av Europas absolut grymmaste diktaturer och där en kristen tradition
helt glömts bort och där också islam förbjudits av världens enda
"ateistiska" land.
Mot den bakgrunden är det en fröjd
att nu läsa österrikaren Karl-Markus Gauss resor bland europeiska
minoriteter, från arbëresherna till Sarajevos judar, från sorberna i
Tyskland till gottschee-tyskarna i Sloveniens skogar (Gauss berömmer
slovenerna för att sedan länge ha "fört en föredömlig
minoritetspolitik”) och arumänerna i Albanien, Bulgarien, Grekland eller
Makedonien (är de ett folk av fåraherdar och stråtrövare, frågar sig
Gauss och reder ut saken).
Hässleholmsförlaget Perenn har här publicerat en bok som tycks mig
omistlig. Jag tar de albanska arbëresherna som utgångspunkt för
läsningen av boken.
I Italien berättar man nu om hur de
tog emot de första albanska flyktingskeppen 1991, när den kommunistiska
diktaturen rämnade. Så besvikna de blev på sina landsmän. De hade trott
att de skulle komma med kultur och traditioner till Italien.
Pyttsan
säger Emanuele Pissara, de ville "på sin höjd bli informerade om hur
man fortast möjligt blir rik". Och så frågar han: Albansk kultur?
"Arvaniterna i Grekland står oss närmare än albanerna från Tirana."
(Också i en kort replik som den introduceras ett annat folk i exil,
nämligen arvaniterna, de albaner som uppgått i den grekiska nationen).
Det
är det bittra facit efter femtio års diktatur. I italiensk exil har
albanerna vårdat och utvecklat sin kultur. De talar en vacker albansk
dialekt, men få kan dessvärre läsa eller skriva den.
Gauss
gör en intressant iakttagelse, när han säger att inte en enda gång
under sin resa hörde han italienare tala illa om dessa albaner. Det är
stor skillnad mot hur det är i vårt eget land, där albaner ofta är illa
sedda (därför att en minoritet kriminella präglat bilden av en hel
folkspillra).
Man skulle kunna säga att dessa
arbëresher är typiska för de små, nästan bortglömda, men alltjämt
levande små folk som finns i Europa.
När Gauss tar sig
an att söka upp dem, samtala med dem och förmedla deras historier, gör
han en antropologisk gärning som samtidigt har en politisk udd: vårt
Europa har aldrig varit och kommer aldrig att bli en homogen landmassa
med en likriktad och helt samspråkig samling individer.
De
katolska sorber som lever i Tyskland hanterar detta skickligt, genom
att i byn och i sina samkväm alltid tala den slaviska dialekten, men i
all kontakt med omvärlden, till exempel när barnen sätts i skola, med
självklarhet använda tyskan. En nation behöver alltså sitt gemensamma
språk för att fungera, men inom nationen kan också minoritetens eget
användas parallellt. Allt annat vore en exotism som skulle skada både
nationen och dess minoriteter.
Just för att vi är
olika, med allt vad det innebär av identiteter och traditioner, språk,
drömmar och tankar, så kan vi upprätthålla ett slags mänsklig värdighet
mot de ekonomiska och politiska krafter som vill utsläta alla särdrag,
som vill bryta ner oss till lydiga konsumenter av de globala
företagskedjornas likriktade produkter, de som nu fyller varenda
stadskärna i hela Europa.