I förordet till nyutgåvan av Lionel Trillings The Liberal Imagination (New York Review Books Classics 2008 - originalutgåva1950), skriver Louis Menand:
“The first thing to say about The Liberal Imagination
is that it is a cold war book, though it is by no means the last thing
to say about it. It appeared around the same time as Arthur Schlesinger
Jr.´s The Vital Center, Richard Grossman´s The God That Failed and George Orwell´s 1984 – books that belong to the case for a liberal anticommunism.
Trilling was certainly a liberal anti-communist. Orwell was one of his heroes: Trilling reviewed 1984 in The New Yorker
(where he called the book ‘momentous’) and wrote an introduction to the
1952 reprint of Orwell´s exposé of Stalinist hypocrisy and brutality, Homage to Catalonia (…) Anyone likely to pick up The Liberal Imagination
in 1950 would have understood it as a warning against the dogmatism an
philistinism of the fellow-traveling mentality, and, later in his life,
Trilling explicitly acknowledged that he had intended the collection to
be an attack on Stalinism .”
Detta korta utdrag från förordet är
erbjuder skäl nog att läsa boken. Jag ser i
innehållsförteckningen att essäerna handlar om bl.a. Sherwood
Anderson, Huckleberry Finn, Kipling, Freud, Kinsey-rapporten, F. Scott
Fitzgerald, konsten och rikedomen, betydelsen av litterära idéer och en
rad andra ämnen mellan himmel och jord.
Igår såg jag att Bruce Springsteen
talade om vikten av att skildra det som skiljer ”den amerikanska
drömmen” från hur den amerikanska verkligheten ser ut. Trillings essä Reality in America kanske också närmar sig den saken. Vi får se.
Kan
förresten inte låta bli att nämna en fin mening i förordet, om att
kulturen är en hund som jagar sin egen svans. Huvudet och svansen byter
ständigt plats, och: ”Yesterday´s scandal is today´s sacred cow” -
behöver man egentligen meditera kring särskilt mycket mer när man
funderar på gårdagen och nuet?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.