Black Country, Englad. Foto: Astrid Nydahl |
Christopher
Hitchens (1949-2011) var en av de främsta brittiska essäisterna och
debattörerna. Om än han senare i livet kom att välja USA som hemort – med fru
och barn – blev han in i det sista en mycket brittisk röst i en offentlighet
som annars ofta präglas av feghet, brist på egensinne och originalitet.
Hitchens var verkligen originell och hävdade alltid sina ståndpunkter med en
kombination av elegans, retorisk skicklighet och bildning, oavsett ämne.
Hans ateistiska
agitation - riktad mot alla religioner - är en av flera viktiga beståndsdelar i
livsverket, inte minst med boken Du store Gud? Hur religionen förgiftar allt.
I det avseendet ska man också hålla i minnet att han var en framstående och
orädd kritiker av islamismen och alla dess brott mot grundläggande mänskliga
värden, och att han i denna kritik stod sida vid sida med sina gamla brittiska
vänner Martin Amis och Salman Rushdie. Men också hans banbrytande bok Henry
Kissinger inför rätta – boken som ville se den gamle höken ställd inför
Haagtribunalen - var epokgörande. Störst glädje har jag ändå haft av två
tegelstensvolymer med essäer, först Love, poverty & war (2004)
och Arguably essays (2011) samt den fantastiska memoarboken Hitch-22 som kom 2010, året innan
han gick bort och som jag bland annat skrev följande om:
"I natt läste jag kapitlet Havana versus Prague, som skildrar hans besök på Kuba 1968, ett besök som först färgas av revolutionsromantik men mycket snart och brutalt förändras när nyheten om invasionen av Tjeckoslovakien når dem där nere i det 'revolutionära' arbetslägrets hetta. Alldeles mot slutet av kapitlet berättar Hitchens att 1968 ebbade ut i 1969 och antiklimax blev ett viktigt ord i hans vokabulär. Men också det faktum att parollen 'Det privata är politiskt' slog igenom. Hitchens säger att han genast förstod hur giftig den var. Men att han kanske inte förstod att tiden redan då var mogen för särartspolitiken, den som smulade sönder den europeiska vänstern och förvandlade den till sekter där allt reducerades till identiteter."
Hans
svenska förläggare Fri tanke utger den postuma volymen Att dö. Den
består av de krönikor han skrev för Vanity Fair under
sjukdomsförloppet, ända in i döendeprocessen, med ett gripande förord av hans
redaktör och ett kort, men också gripande efterord av hustrun Carol Blue. En
del av detta material hade jag redan läst på nätet, men det är en helt annan
sak att nu kunna läsa hela textsviten översatt till svenska. Den är, som det
mesta Hitchens skrev, också elegant men i ännu högre grad en kusligt uppriktig
och naken skildring av hur sjukdom dödar en människa. Hitchens hade varit en verklig
livsnjutare, han åt och drack vad han kom över av livets goda, han utsatte sig
för saker som de flesta journalister aldrig ens skulle drömma om att göra, hans
hastighet var hög och produktionen av texter skrevs därför konsekvent i snabb
takt, utan att för en sekund göra avkall på kvalitet och substans.
”Min största tröst
det här året då jag levt som döende har varit närvaron av vänner. Jag kan inte
längre äta och dricka för nöjes skull, så när de erbjuder sig att hälsa på är
det endast för den välsignade chansen att få prata.” Men det är just prata han
inte kan. Han får bli en lyssnare. Och han får drömma. Om vad? ”Med några av de
vackraste orden i vårt språk: att kunna tala fritt.”
I slutet av boken
finns ett kapitel bestående av fragmentariska anteckningar som Hitchens lämnade
efter sig. Många av dem känner man igen från de föregående krönikorna, men
andra ter sig som omsorgsfullt slipade aforismer, som ”Jag kämpar inte mot
cancern – den kämpar mot mig” eller ”Cancerns banalitet. Ett helt pesthus av
biverkningar.”
Jag kan föreställa
mig att Hitchens dödsbok kan fungera både terapeutiskt och tröstande för
familjer där cancern slagit till. Den ger inga falska förhoppningar till de
dödssjuka, men den erbjuder eftertanke och klokhet inför det som mänskligheten
ännu inte kan bortse ifrån i sjukdomsväg. Allt går inte att bota. Allt kan vi
inte medicinskt eller mekaniskt avlägsna. Allt för ofta och allt för plågsamt
kan cancern och andra sjukdomar bara beskrivas som plågsamma, outhärdliga och
dödande.
SvaraRaderaLäste boken för något år sedan tillbaks i tid. Knivskarpt och genom ärligt, där han skär genom allt av tro och illusioner. Vad stort världen idag, är i behov av rabulister, i Hitchens anda...
Ja du Antti, jag undrar om inte rabulisten rentav är borta från vår kulturkrets, och att han/hon ersatts av demagoger och bokstavstroende. Rabulisten var i mina ögon ett nödvändigt salt!
SvaraRadera