Foto: Astrid Nydahl |
Stämningen är obestämbar på ett sätt som leder tankarna till
romanen Never let me go, av årets Nobelpristagare Kazuo Ishiguro. I det fallet
möter vi ungdomar på ett till synes medelmåttigt collage. Det visar sig vara en
plats där man föder upp kloner, vars enda uppgift är att vara organdonatorer
innan de får somna in.
Hos Wedekind är platsen ett av många hus belägna i en park
där de små flickorna och lite äldre tonåringarna dygnet runt fostras i något
slags dans. De tillbringar också sju dygn i parken där de i princip inte gör
annat än dansar. Om de missköter sig riskerar de att, istället för att friges
efter avslutad fostran, hamna i personaltjänst och åldras i fångenskap.
Frank Wedekind 1918 |
Berättelsens fokus förändras när Hidalla stigit ur kistan
en ny, ljus dag. Runt om i parken ser hon andra hus som det hon själv vistas i.
De två äldsta flickorna är Blanka och Pamela. Och här är det Blanka som
försvinner om nätterna.
Så förs Hidalla iväg av Blanka genom parken. Där vistas 30
flickor i samma ålder som hon och 30 i Blankas. Programmet består av musik- och
dansundervisning.
De som försvinner om natten visar sig vara iväg för att
uppträda på teatern, den de vet så lite om. Förutom den hårda disciplinen
upprätthålls ordningen av det faktum att den som avviker från reglerna blir
kvar resten av livet, de släpps aldrig ut. Två sådana kvinnor, Irma och
Margareta, har fått det straffet, ”det är därför de är så fula”.
Det fortsatt förloppet och den förlösande slutscenen ska jag
inte berätta om. Läsaren kommer själv att upptäcka, att klaustrofobin kanske bär på
något oväntat. Vackert? Lön för mödan? Det finns inga enkla svar att redovisa
om denna märkvärdiga lilla bok.
Jag vill tillägga att Peter Handberg i sitt efterord sätter
in Wedekinds verk i sitt sammanhang och det är därför mycket lärorikt. Berättelsen vi läst:
har under sin drygt hundraåriga existens blivit tolkad, bemött och inte minst förkastad utifrån tidens eller snarare tidernas rådande moral och normer; i Wedekinds fall måste man hur som helst tillfoga den politiska-ekonomiska aspekten av sexualitet och kroppslighet och - för att komplicera saken ytterligare - den invecklade frågan om upphovsmannens-författarens identifikation med sin berättelse och gestaltning och hans eventuella lustuppfyllelse genom denna handling.Boken innehåller två små texter till, Heinrich von Kleist. Tal hållet vid Kleist-firande på Schauspielhaus i München den 20 november 1911, och Läget i världen 1913.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.