”Bröd, hus, salt, Gud – en familj av elementära enstaviga ord” (Zagajewski)
Adam
Zagajewski är kanske Polens nu levande störste poet. Han nämns ofta i
Nobelprissammanhang, och finge han utmärkelsen skulle han vara värd den i lika
hög grad som Czesław Miłosz (fick det 1980) och Wisława Szymborska (fick
det 1996). Zagajewski är, som en gång de båda, en mycket polsk poet som ändå
bär på ett allmänmänskligt medvetande i sin diktning.
Adam
Zagajewski är också en framstående essäist. Vi har sedan länge haft hans två
samlingar Solidaritet och ensamhet (1988) och Två
städer (1991) i fina översättningar av Anders Bodegård (och den första
i samarbete med Martin von Zweigbergk).
Tack
och lov finns på svenska också samlingen I andras skönhet, som i
original utkom 1998. I en vackert formgiven volym översatt av Anders Bodegård
kan vi här följa Zagajewskis tankar och anteckningar utifrån staden Kraków,
vägen från ungdomligt uppvaknade i den hårda partidiktaturen Polen, över
musiken och litteraturen fram till ett vuxenliv i exil, med stark medvetenhet
om poesins kraft och inflytande.
När
boken utkom på engelska, Another Beauty, år 2000 hade Susan Sontag
skrivit ett intressant förord, i vilket hon påpekade:
”To describe oneself as young is to face that one is no longer young. And a pity acknowledgement that the debilities of age approach, with death in their train, is one of many observations that cut short a story from Zagajewski´s past. Telling the stories discontinuously, as glimpses, secures several good results. It keeps the prose dense, quick.”
Det
är just det man snabbt lär sig tycka om hos Zagajewski; han skriver på det enda
sätt som är rimligt för poeten; fragmentariskt, med snabba scenbyten, glimtvis,
som sammantagna ger en bild av ämnet för texterna.
I
den nya essäsamlingen tar han sin utgångspunkt i konkreta gatuadresser, i
miljöer han minns från barndomen. Han talar om vilka hans förluster har varit,
de som manifesteras både som stadsminnen och individer. Han säger att han i
barndomen förlorade ”två fosterland”, det ena var staden där han föddes, det
andra var, i och med sovjetstyret, ”den lätta och liksom naturliga tillgången
till den självklara allmänna sanningen”. Sakta, också som ett flygfoto, närmar
han sig det Kraków han kom till som ung. Och han lär sig att han måste skaffa
ett tredje fosterland, det som skulle vara fantasins plats, och i hans konkreta
fall blev det poesin, ”fältet för mitt sökande”.
I
de fragment som strös ut i berättelsen kan man bekanta sig med poetens tankar.
De kan handla om litteratur – till exempel varför deckare är så trist läsning –
men också om drömmar och omgivningens levande varelser, som katter, dessa djur
som gudalikt tar emot smekningar men aldrig återgäldar dem.
Skulle jag välja något av människoporträtten blir det gärna det han ger oss om Wiktor Woroszylski i Warszawa. Han var under de betydelsefulla åren på 1970-talet en kulturens och den fria andens kämpe mot diktaturen. Han utgav en litterär tidskrift, den första seriösa säger Zagajewski, Zapis, i vilken han uppmuntrade de yngre författarna. Men detta är ju inte hela sanningen. Och jag ser hur mycket sorg det finns bakom orden när Zagajewski berättar om vem Woroszylski varit som ung.
”Och just denne sällsamme man hade i sin ungdom tillhört de mest inbitna bekännarna av samma system som han sedan kom att hata och bekämpa. Han hade varit en av de unga arga poeter som partiet nyttjat som ett koppel jakthundar till att angripa de äldre författarna, som anklagades för bristande marxistiskt nit, för att vara reaktionära.”
För
varje människa som delar den erfarenheten är varje kommande dag en uppmaning
att lära sig läxan. Och det är aldrig för sent att lära av Adam Zagajewski, med
all den uppfordrande moraliska och politiska ryggrad han uppvisar i sitt
författarskap. Man kunde börja med att sätta upp några av hans ord
på anslagstavlan vid arbetsbordet:
”En
kort stunds frihet – genast får du lust att skänka den till någon som står
högre än du.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.