Foto: Astrid Nydahl |
I
min samling äldre böcker finns det många pärlor. Att läsa dem är att stiga ner
i en kulturkrets som hade kunnat vara vår om vi vårdat den bättre. Sten Selander argumenterar
i Modernt. Lekmannapredikningar i radio (Bonniers, 1932) utifrån en
kulturkonservativ hållning som jag känner sympati för. Underrubriken ger dock
det felaktiga intrycket att boken skulle bestå av något slags
religionspredikningar. Så är inte fallet, Selander skriver själv att boken är
skriven av “en person med vanlig allmänbildning, som haft tid och tillfälle att
fundera en smula mer än de flesta andra över några aktuella problem.” Vidare
säger han att “större delen av det här sagda är tidigare framfört i radio och
skulle inte heller ha kommit vidare, om inte åtskilliga lyssnare uttryckt en
önskan att se den ifrågavarande föredragsserien i tryck.”
Selander understryker att han inte alltid formulerat tankarna oberoende av sådana som Ortega y Gasset, Ferrero, Stuart Chase, Eddington “och åtskilliga andra”. Citat från sådana har han undvikit därför att han inte velat ge boken “en falsk prägel av vetenskaplighet”. Det är sympatiskt på sitt sätt. Ändå tror jag att uttryckliga citat kunde ha bidragit till att läsarna sökt vidare i de ämnen som han berör.
Jag smakar på en passage ur boken:
“Kultur
är medvetenhet, ansvarskänsla, självtukt och självövervinnelse; den är kosmos.
Och primitivitet är omedvetenhet, uppgående i ögonblicket, ohämmade drifter och
blind livsvilja, måttlöshet och mållöshet; den är kaos.”
Och en annan passage som kan verka stå i motsättning till den första:
“Och
liksom en alltigenom ‘kultiverad’ personlighet utan alla naiva, omogna,
pojkaktiga drag fortare än andra uttömmer sina resurser och fastnar i steril
självupprepning, så mumifieras en kultur och stelnar i bysantism, om den inte
tid efter annan förnyas och föryngras genom vågor av primitivitet ur de
spontant levande, oförbrukade skikten (…) Ett färdigdanat kosmos föder inga nya
stjärnor; de nya stjärnorna föds bara ur kaos.”
Nu
blir resonemangen riktigt intressanta, och när de kommer in på
maskincivilisationen och moderniteten slår det gnistor om Selander. När han
sedan också poängterar att:
“de
drifter som kulturen strävar att betvinga är just de som främst behärskar den
hänsynslösa, asociala egoist, vi alla bär dolda någonstans i själens
bottenskikt…”,
är
det utmanande och givande läsning, trots att den i många avseenden ter sig
urgammal. Grunden för Selanders betraktelser kunde dock inte ha varit
aktuellare än nu, vad som utgör grunden för en civilisation, hur den
vitaliseras eller går mot sin undergång, är ämnen som dagligen belyses av det
vi kallar “verkligheten”.
Kulturens roll är att tämja naturen i oss alla. Regler för fredlig samexistens och rättsskipning, men även myter och ett "narrativ", kodifierat i det muntligt traderade och i litteraturen samt musiken plus bildkonsten. Det är min kultursyn i alla fall.
SvaraRaderaBeträffande Selander vet jag inte mer än att Stig Ahlgren den gemene (men stilistiskt begåvade) kallade Selander "tråkig som en påstigande i Alvesta". Och så förstås den här lilla dikten som ingick i vår skolböcker på 50-talet. Eller om det var i "Barnens skattkammare":
”Vi spelade kula på torget en dag,
en liten folkskolegrabb och jag.
Jag hade väl femti, han hade fem.
Vi spelte. Och han förlorade dem.
Han snorade till och gav mig en blick,
då jag visslade överlägset och gick.
Men jag ångrade mig, när jag kom till vår port,
och tyckte det var något fult, jag gjort.
Jag gnodde tillbaka. Men ingenstans
kunde någon säga, var grabben fanns.
Jag skämdes. Jag tror, jag skäms för det än,
när jag ser dem spela kula igen.
Och jag ville ge, jag vet inte vad,
för att en gång få se den grabben glad.
Men nu är han säkert en stor, grov karl,
som släpar och sliter – jag vet inte var.
Och visste jag det, förslog det ej stort.
Man kan aldrig ändra det fula man gjort.
Man kan inte lämna kulor igen
och trösta pojkar, som stelnat till män.”