Foto: Astrid Nydahl |
"Du får lugnt vara rädd. Jämra dig inte, men var rädd. Du kan jämra
dig också, förresten, om det lättar din själ. Önska inte att dö
"värdigt", alltså falskt. Dö som du har levat: som en människa, och
därför lite hjältemodigt men också lite fegt." Det skriver Sándor Márai i
sin Örtabok (till svenska av Susanna
Fahlström i Visdomsord för vardagsbruk).
Jag tänker ofta på döden nu. Som Slas en gång sa: "Alla jävlar är
ju döda nuförtiden". Att leva i ett bejakande av rädsla gör kanske döendet
lättare? Jag vet inte, men jag vet hur många i min närhet som dött de senaste
åren, barn, medelålders, gamla människor. Mina föräldrar. Mitt barnbarn. Min
yngste son. Några vänner som stod mig nära. Några bekanta som varit vänner
eller medvandrare, arbetskamrater, ungdomsvänner. Döden finns i mitt medvetande
varje dag.
Cancer-ordet har man i hela min livstid försökt avdramatisera. Från
KRÄFTA med versaler har vetenskapen tjatat på oss om att det finns många olika
cancersjukdomar och att långt ifrån alla är dödliga. Men för mig är cancern
förknippad med död. Gunilla dog i cancer bara lite över femtio. Mitt barnbarn
Alfons dog i cancer, bara lite över fem.
Men om jag ska leva som en människa vill jag gärna blanda det Márai
kallar hjältemod med feghet. Fegheten är kanske densamma som
självbevarelsedriften? Fegheten är kanske bara ett annat namn på vår rädsla?
Jag vill inte vara feg i det jag skriver. Jag vill säga ifrån där jag ser
förtryck och orättvisor, även om alla i min omgivning säger "tyst, du
kränker en annan kultur". Skulle jag tiga när jag ser hur man skär sönder
små flickors sköten? Skulle jag tiga inför Indiens brudbrännare? Skulle jag
tiga när jag ser filmer från Afrikas horn, där vuxna män stenar en tonårsflicka
till döds? Skulle jag tiga nu när islamismen skördar offer i västerlandet så
gott som varje dag? Om jag teg vore min rädsla definitivt ett slags feghet. Då
hade jag instämt i kören som säger att allt är som det är och att ingen kan
ändra på någonting. Så ser jag inte på livet. Att "jämra sig" är inte
bara ett sätt att lätta sin själ, det är också ett sätt att ta ansvar inför en
barbarisk omvärld.
Jag känner också en tröst i Sándor Márais ord om författarens
utgångspunkt: han ska inte samla på hög (varken pengar eller andra värdesaker),
"han ska i stället se till att i möjligaste mån vara fri i sitt arbete och
att inte vara tvungen att skriva en enda rad som han inte har lust till. En
författare ska inte ta emot någon annan lön än vad han kompromisslöst kan
acceptera eller genom att behöva ta hänsyn till speciella samhälls- eller
modetrender."
På ett annat ställe i Örtaboken
säger han, att "det enda du ska bry dig om är den röst med vilken ängeln
kallar och uppmanar dig till att göra ditt arbete". Jag gör det. Och jag
försöker göra det i just den andan, med lite jämmer, lite feghet och med en
allt oftare lätt själ. Att det blivit så, beror på att jag försöker förstå min egen
rädsla, min egen skräck för framtiden och den oro den skänker mig när jag
tänker på mina barn och barnbarn. Min vandring på jorden är en försumbar
vindpust. Men allt det som leder framåt måste beskrivas på annat sätt, och
därför fogar jag ord till ord och försöker läsa meningen i det.
Sándor Márai. Hans författarskap har betytt mycket för mig.
SvaraRaderaJag har läst dina böcker. Tack. Jag ber om ursäkt för att jag inte har hört av mig men jag rasade ner i ett djupt hål.
Denna märkliga sommar. Idag tog jag mig i kragen efter vad som hände i Normandie och gick in på din blogg. Jo, den fanns där igen. Och det gör jag också. Än en gång ber jag om ursäkt.
Denna märkliga sommar behövs våra röster kanske mer än någonsin.
NN
Några reflektioner. Läs Ian McEwans "Amsterdam". Tänk sen på ett storkrig med inget internet, ingen el, ingen mat, inga drivmedel, etc. Eller på en cancerdiagnos med outhärdlig smärta.
SvaraRaderaRätten till vår död. Det är ett ämne som blir allt mer aktuellt. Spioner förr hade det lätt.
En cyanidkapsel utifall man hamnade i Gestapos händer. Men vi är fråntagna alla utom de mest motbjudande optionerna.
Tack Thomas för denna text, den gick rakt in och stannar där. Tack för Sandor Marai och tack för dina ord, Thomas.
SvaraRaderaOch Astrids bilder är fantastiska, konstverk vart och ett. Hennes bilder och dina ord bejakar varandra på ett märkvärdigt sätt. Tack!