Med anledning av den senaste tidens terrorattentat publicerar jag idag det inledande kapitlet ur min bok Medborgaren, makten och moskén. Boken finns fortfarande i lager och kan beställas med ett mail till thomas.nydahl@gmail.com
Det
är en stor fördel att med egna ögon ha sett förvandlingen av några konkreta
muslimska miljöer. Jag reste på Västbanken strax före och under den första
intifadan i mitten och slutet av 1980-talet. Vid två tillfällen besökte jag al-
Makassedsjukhuset, där de unga stenkastande pojkarna hamnar efter att ha
skadats av militärens gummikulor. Och jag reste i Libyen under två veckor 1983.
Man kan tala om att det i dessa miljöer framför allt pågick sekulära processer.
Överste Kaddafi ville ersätta moskéns makt med politikens. Han var en sekulär
ledare men hade förstås också inspirationsrötter i ökenkulturen och islam. Det
kan man säga att de palestinska ledarna också hade. Deras PLO var i första hand
en sekulär organisation och det skulle dröja ett tag till innan Arafat började
tala i islamska termer. Någon Allah fanns inte i hans glödande frihetstal eller
på presskonferenserna. Han menade att han talade för alla palestinier, oavsett
om de var kristna eller muslimer, sekulära eller något fjärde. Om någon
ideologisk underton kunde skönjas var den snarare präglad av
öststatskommunismen och ett luddigt socialistiskt ideal. Idealen hade
förmodligen också ett samband med det stöd som PLO hade från Sovjet och Kina. I
den första intifadans stenkastande pojkgäng hörde man inte ropet Allahu Akbar.
Islamiseringen hade ännu inte tagit över Västbankens ungdomar. Det skulle den
komma att göra, och i sådan omfattning att livet blev odrägligt för såväl
kristna som sekulära palestinier. I Gaza utvecklades motsättningarna till regelrätt
inbördeskrig då Hamas angrep de kvarvarande Fatah-styrkorna. I juni 2007
rapporterade Arne Lapidus bland annat i GP:
”Det råder fullt krig mellan organiserade styrkor i Gaza. Hamas följer en målmedveten strategi för att steg för steg ta över Fatahs fästen. Islamisternas styrkor inledde i går kväll en stor-offensiv med artilleri mot tre av Fatahs stora baser i Gaza stad. Dessförinnan hade Hamas tagit kontroll över den viktiga huvudvägen genom Gaza. Efter att ha drivit bort Fatah från norra delen av kustremsan, angrep Hamas motståndarnas ställningar i söder. Där föll staden Khan Younis sedan en våldsam explosion totalförstört ett högkvarter som tillhörde president Mahmoud Abbas officiella säkerhetsstyrkor, det vill säga Fatah.”
Ingen
hade kunnat drömma om de kristna palestiniernas massflykt. Under de svåra åren
skulle den visa sig i all sin tragik, samtidigt som den palestinska
myndighetens sekulära ledare mördades av Hamas-styrkorna.
I
Albanien hade jag under ett antal resor och senare en längre vistelse 1978 sett
hur en regim aktivt och med hårda metoder fördrev varje form av religiös tro
och makt från landet. Moskéerna byggdes om till utställningslokaler, lager,
ateljéer för bildkonstnärer – och kyrkorna som tillhört såväl katolska som
ortodoxa församlingar blev sporthallar. Jag besökte en sådan i norra Albanien,
en mycket stor katolsk kyrka, som byggts om till arena för olika bollsporter.
Så hade också Albanien i grundlagen förkunnat att landet var världens första
ateistiska stat. Så såg i alla fall den officiella bilden ut. Som i andra
totalitära stater fanns det en avgrundsdjup skillnad mellan propagandan och det
tillåtna å ena sidan, och de tankar och resonemang som fanns i det fördolda och
privata å den andra. Att människor vårdat sitt arv framgår alltid av de
förändringarna som kommer när den totalitära statsapparatens alla organ
krackelerar och faller sönder. Den första tiden av frihet ter sig skenbar
eftersom det i den uppkomna anarkin mest blir en frihet för de starka och driftiga.
I Albanien var det inget undantag. Inbördeskrig hotade. Men så småningom
började nya strukturer etableras och något som kunde likna en ny nationell
ordning föddes. Vad var det som hände när Enver Hoxhas stalinistiska diktatur
hade fallit och balkankrigen på nytt svept fram över också de albanska
territorierna i Albanien och Kosova?
Liknande frågor kan vi ställa om det som
naivt kom att kallas ”den arabiska våren”: Vad var det som sedan hände, efter
att islamisk väckelse svept över den arabiska världen? Hur kunde
envåldshärskare och sekulära despotier så snabbt förvandlas till djupt
splittrade nationer där islamismen – både från Muslimska brödraskapets sida och
från de ännu radikalare och ofta al Qaida-lierade salafistiska och wahhabitiska
krafterna – steg för steg kom att ta över makten. I skrivande stund pågår
fortfarande den syriska katastrofen. Ett helt land har skjutits och bombats
sönder och samman i maktkampen mellan det sekulära och det wahhabitiska.
Jag tror att förståelsen av och kunskapen om dessa förändringar måste vara en grundsten för en djupare insikt om varför islam så genomgripande förändrat sociala, politiska och sociala strukturer och varför så stora folkmassor hellre återgår till en urgammal ordning baserad på sharialagar än stannar kvar i de sekulära despotierna, oavsett om de styrts av enskilda tyranner som Hoxha, Kaddafi och Arafat, eller om de som på Västbanken och i Gaza haft antingen Fatah eller Hamas som vardagens förvaltare. Det är ju inga mirakel som ägt rum. Inte heller några revolutioner, trots att ”den arabiska våren” länge framställdes som just sådana. Istället tror jag att man måste tala om en långsam process som i ett kritiskt skede av historien tar ett stort kvalitativt språng, där politiken ersätts av religionen och moskén därför blir viktigare än folkvalda parlament. Oavsett vad de enskilda despoterna sagt i sin starkt centraliserade maktorgan så har det under ytan funnits en annan kultur.
Jag tror att förståelsen av och kunskapen om dessa förändringar måste vara en grundsten för en djupare insikt om varför islam så genomgripande förändrat sociala, politiska och sociala strukturer och varför så stora folkmassor hellre återgår till en urgammal ordning baserad på sharialagar än stannar kvar i de sekulära despotierna, oavsett om de styrts av enskilda tyranner som Hoxha, Kaddafi och Arafat, eller om de som på Västbanken och i Gaza haft antingen Fatah eller Hamas som vardagens förvaltare. Det är ju inga mirakel som ägt rum. Inte heller några revolutioner, trots att ”den arabiska våren” länge framställdes som just sådana. Istället tror jag att man måste tala om en långsam process som i ett kritiskt skede av historien tar ett stort kvalitativt språng, där politiken ersätts av religionen och moskén därför blir viktigare än folkvalda parlament. Oavsett vad de enskilda despoterna sagt i sin starkt centraliserade maktorgan så har det under ytan funnits en annan kultur.
Gömda
i hemmen och utan insyn har religiösa ceremonier ägt rum också i de mest
ateistiska stater. Religionen har funnits som en underström. Det vet vi både
från Libyen och Albanien. I Libyens fall spelade både al Qaida och Muslimska
brödraskapet en stor roll långt innan Kaddafis fall. På Balkan kom de mest
reaktionära muslimska krafterna fram i samband med krigen. Till Bosnien kom
tusentals jihad-krigare resande. Också i Albanien och Kosova etablerade sig
dessa krafter. De är dock allmänt illa sedda av albanerna som har en mycket
lång sufisk tradition med Bektashi-orden som går tillbaka till tiden för det
osmanska imperiet. Det internationella Bektashi-huvudkvarteter ligger idag i
Albaniens huvudstad Tirana, vilket nog måste betraktas som en historiens ironi.
Det var i dessa muslimska miljöer som de albanska judarna räddades under andra
världskriget. Man gömde dem och inte en enda albansk jude deporterades till
förintelselägren, en historisk gärning som idag hyllas av Israel. En text om Norman
H. Gershmans arbete Besa (hedersbegreppet som styrde handlingarna gentemot
judarna) finns med i denna bok som ett konkret exempel på den osjälviska tanken
inom denna tradition.
Man ska komma ihåg att dessa unika handlingar genomfördes före etablerandet av den kommunistiska diktaturen och att besa, trots att det inte är direkt knutet till islam, kunde tillämpas på ett mellanmänskligt plan av stor betydelse. Besa har som begrepp och handlande överlevt både utländska ockupanter och Enver Hoxhas stalinism. Det är i dagens sekulära albanska miljöer av lika stor betydelse. Men jag skulle vilja säga att islamismen inte fått de framgångar där som den fått i Bosnien eller Libyen. Etablerandet av sekteristiska moskéer är ett stort problem på Balkan av idag, och väcker oroliga frågor hos de sekulära medborgarna. Mot bakgrund av att islamismen är en importerad ideologi är den förstås lika farlig där som i vår del av Europa. Dess benägenhet att använda våld i konfliktsituationer understryker farans karaktär. Tillspetsat kan man säga att det instabila tillståndet av vare sig krig eller fred i de forna jugoslaviska republikerna mycket väl kan återgå i väpnade konflikter, och då vet vi förstås inte vilken roll islamisterna kommer att spela.
Man ska komma ihåg att dessa unika handlingar genomfördes före etablerandet av den kommunistiska diktaturen och att besa, trots att det inte är direkt knutet till islam, kunde tillämpas på ett mellanmänskligt plan av stor betydelse. Besa har som begrepp och handlande överlevt både utländska ockupanter och Enver Hoxhas stalinism. Det är i dagens sekulära albanska miljöer av lika stor betydelse. Men jag skulle vilja säga att islamismen inte fått de framgångar där som den fått i Bosnien eller Libyen. Etablerandet av sekteristiska moskéer är ett stort problem på Balkan av idag, och väcker oroliga frågor hos de sekulära medborgarna. Mot bakgrund av att islamismen är en importerad ideologi är den förstås lika farlig där som i vår del av Europa. Dess benägenhet att använda våld i konfliktsituationer understryker farans karaktär. Tillspetsat kan man säga att det instabila tillståndet av vare sig krig eller fred i de forna jugoslaviska republikerna mycket väl kan återgå i väpnade konflikter, och då vet vi förstås inte vilken roll islamisterna kommer att spela.
Libyen
är i många avseenden ett särfall. Med en unikt lång maktperiod kunde Kaddafi
etablera helt nya strukturer som splittrade inflytelserika stammar och skapade
nya lojaliteter från basen upp till toppen. Kaddafi var, precis som Hoxha, känd
för sin skoningslöshet gentemot de människor som visade minsta lilla tecken på
illojalitet. Tortyrkamrarna och avrättningsplatserna var lika viktiga som
infrastrukturen och socialpolitiken för Kaddafi. Men trycket från islam växte
också mot honom. Han började få problem med rekryter från al Qaida som öppet
utmanade hans makt. Några av de viktigaste figurerna spärrade han in, och i ett
sista desperat försök att blidka oppositionen under inbördeskriget släppte han
dem igen. Det var ett minst sagt misslyckat försök, eftersom wahhabiterna både
med stöd av NATO och det saudiska kungahuset då bättre kunde organisera sin
krigsinsats och snabbare gå mot Kaddafiregimens fall och sin egen seger.
Libyen
hade flera, rent materiella fördelar av
Kaddafis regim. För det första drev han en nationalistisk oljepolitik. De
gigantiska inkomsterna blev till nytta för folket. Jag såg med egna ögon hur
det ambitiösa sociala programmet såg ut. Sjukhus, tandkliniker och andra
hälsovårdande institutioner var av högsta kvalitet, byggda med importerad
kunskap och expertis. Infrastrukturen likadant; de libyska motorvägarna byggdes
av svenska företag och höll hög klass. Det växte fram en välmående medelklass
som bodde i egna hus och körde egna bilar. Kaddafis utrikespolitik
underminerade dock denna sociala och ekonomiska stabilitet och det var där
moskéernas inflytande och makt kom att väckas till liv igen. Ingen kunde öppet
kritisera regimen men i viskningarna spreds missnöjet och en förlitan på att
islam skulle vara räddningen. Resten är historia. Libyen fick inte någon
verklig frihet. Oljekällorna är i hög grad i de stora multinationella
företagens händer, regimen i Tripoli saknar kontroll över hela landet och de
wahhabitiska krafterna utnyttjar dödläget för att flytta fram sina positioner.
Det råder ingen tvekan om att de kommer att ha stora framgångar efterhand som
kaos och våld får libyerna att tröttna på det väststödda nya styret.
Min svåger, en väldigt from man, smugglade Biblar till Sovjetunionen.
SvaraRaderaGav han nylonstrumpor och en flaska sprit till gränsvakterna fick han åka utan kontroll. En del vill också ha en Bibel.
Nu är kristendomen stabil och gynnad av Staten. Nu lagar han kyrktak eftersom han var takläggare till yrket.
Vinden vänder ibland oväntat.