Foto: Astrid Nydahl |
Det kan ju te sig minst sagt meningslöst att nu ens bry sig om
den stora, mediala debatten under 2014 om ”identitetspolitiken”. Jag följde
inte debatten. Jag hade fullt upp med skrivandet av min egen bok Identitärt.
Boken ägnade sig inte åt identitetspolitiken som uttryck för klassmässiga
och/eller politiska särintressen. Istället kan man säga att den med
identitärernas egna ord handlar om ”den rörelse,
individ eller grupp för vilken den etniska
och kulturella
identiteten
är central i världsåskådningen. Ett fokus på kulturellt bevarande, liksom
kulturell utveckling, kombinerad med en radikal kritik av den västeuropeiska
samtiden präglar rörelsen.”
Men så ser jag i tidningen Arbetaren att
begreppet alltjämt diskuteras:
”Definitionen av identitetspolitik blir antingen så bred eller
snäv att den är meningslös. Den brittiska litteraturkritikern Terry Eagleton
sade en gång att om allt utgår från identitet så hamnar vi snart i
”vänsterhänt, turkisk bögfrisörkultur” men om vi samtidigt helt förkastar
identitet finns det ingenting att säga om samhället. Eagletons poäng var att de
två polerna måste mötas någonstans i mitten för att kunna säga något fruktbart
om hur vi ser på politik och kultur.”
Inom socialdemokratin talade man en gång i tiden om
särintressen. Det är ett ord som desto effektivare beskriver hur klasskamp ser
ut och hur skilda klassintressen alltid står och väger i ett samhälle. Den
ägande klassen har flyttat fram sina positioner på ett tidigare otänkbart sätt. Den klassen - i sig uppdelad i olika underavdelningar - berikar sig huvudsakligen utifrån eget ägande av produktionsmedel, men också ren ekonomisk svindel. Vi lever i de stora profiternas och fallskärmarnas tid. Det massiva inflödet av
(män)niskor från muslimska nationer har starkt bidragit till att forna
särintressen omdisponerat sina krafter. Ingen skäms idag för att förespråka
lägre ingångslöner. Det anses till och med vara det enda förnuftiga sättet för såväl
svenska ungdomar som de nyanlända att få en anställning med något som i alla
fall kan betraktas som en minimilön. När jag var ung fanns låglönejobben i industrin, men jag kunde i alla fall försörja en familj på sådana jobb. Skulle en ung man kunna göra det utifrån de politiska avsikterna bakom "lägre ingångslöner"?
Särintresse? Skulle det vara ett särintresse om svenska ungdomar
hävdar sin rimliga rätt till bostad och arbete? Det beror på vilka ideologiska
glasögon du betraktar saken med. Jag skulle säga att detta i så fall är ett
basalt intresse, något som nationen i övergripande mening borde vara överens
om.
Ytterligare ett citat från Arbetaren:
”Identitetspolitik är ett väldigt diffust begrepp och få verkar
kunna definiera vad det består av och vad för fenomen det innefattar. Det
används i dag som ett vapen mot meningsmotståndare vilket både fördummar och
avpolitiserar debatten.” Amra Bajrić och Hampus Byström i Arbetaren 8/2-2016.
Jag är inte ute efter att rättfärdiga
ett begrepp. Men jag är övertygad om att det som sker i dagens Sverige måste
mötas med tydligt formulerade målsättningar och idéer. Det räcker inte att
skriva obegåvade och av vrede styrda inlägg på sociala medier. Det räcker inte
att lägga röstsedlar i lådor. Diskussionen skulle må bra av ett tydligt sakinnehåll. Ämnena är inte svåra
att hitta.
Identiteten är inte heller svår att
beskriva. Och jag tror inte alls på Eagletons ord ”vänsterhänt, turkisk
bögfrisörkultur”. Karl Marx skrev att det inte räcker med att beskriva
samhället, vi måste också förändra det. För en marxist idag skulle det nästan
te sig som ett understatement.
Själv icke-marxist formulerar jag varje dag en tanke om vem jag
är i detta sociala sammanhang. Hittills har jag bara kommit fram till rena
basfakta: åldrande vit man, svensk (skåning) sedan många generationer, politiskt
utmattad och känner obehag inför alla ismer, i särskilt hög grad de totalitära.
En identitet grundad på spegelbilden kommer jag inte långt med. Ändå formulerar
jag mig i skrift varje dag. Det händer också att jag muntligt fäller ett och
annat omdöme.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.