Vad driver mig att vid numera
sällsynta tillfällen lyssna till musik? Ett namn kan flimra förbi i en artikel.
Någon kan i ett mail nämna en kompositör eller artist. Och så händer det när
danske komponisten och författaren Karl Aage Rasmussen kommit med en ny bok.
Alldeles nu i dagarna utkom hans senaste, Sindets
ekko. Pjotret Tjajkovskij i lys og skygge (Gyldendal). Jag har läst en rad tidigare böcker
av honom, om Mahler, Gershwin, Glenn Gould, Svjatoslav Richter, Schumann och
andra samlingsvolymer med essäer om den musikaliska världen.
Nu fick han mig att sätta på
några gamla skivor med Tjajkovakijs musik, först och främst den sjätte
symfonin, Pathetique, som jag har
bland andra i en inspelning med den sovjetiska radioorkestern under ledning av
Vladimir Fedoseyev från 1981. Men också inspelningar av den första
pianokonserten, violinkonserten Op. 35, och en del annat. När jag hör sjätte
symfonin blir jag genast påmind om hans storhet. Det är mycket vacker musik.
Rasmussen tar förstås itu med
Tjajkovskijs liv, liksom hela hans verk, som omfattar operor och baletter som
Eugen Onegin, Svansjön och Nötknäpparen, liksom allt från kammarmusik till
symfonier samt piano- och stråkkonserter.
Tjajkovskijs liv blev mycket
kort. Han föddes 1840 och avled redan 1893. Rasmussen berättar medryckande om
både dess toppar och dalar. Han analyserar vilken betydelse hans homosexualitet
kan ha haft för såväl privatliv som skapande och konstnärlig status. Och så
redogör han ingående för de två huvudspår som finns kring hans död. Det ena
spåret handlar om att han trots en pågående kolera-epidemi skulle ha druckit
infekterat vatten, det andra om att han skulle ha begått självmord sedan han
brutit mot ett hedersavtal och metoden skulle ha varit arsenik. Rasmussen själv
hänför den andra teorin till myternas värld.
Rasmussen redovisar en rad
olika förhållningssätt till Tjajkovskijs musik. Den har kallats både ytlig och
banal, men Rasmussen menar att hans stora popularitet inte minst hänger samman
med det ofta så melodiösa i hans kompositioner.
Sin homosexualitet levde han
säkert ut många gånger, inte minst med de unga män – snarare pojkar – som han
förälskade sig i och höll av. En av dem var den femtonårige konservatorieeleven
Eduard Zak som senare begick självmord. Men han försökte också gå ”förnuftsvägen”
– samtidigt som han hårt uppvaktades av och brevväxlade med den kvinna som skulle bli hans mecenat,
Nadezja von Meck, gifte han sig med den tio år yngre Antonina Miljukovas,
vilket skulle få katastrofalt resultat. von Meck skulle visa sig bli en mycket
generös mecenat och Tjajkovskij tillägnade henne sin fjärde symfoni. De två
skulle dock aldrig träffas.
Rasmussens nya bok är förstås
i första hand en berättelse om musiken. Han tar oss med in i verken, analyserar
dem, berättar om deras tillkomsthistorier – men låter allt detta ske i ljuset
av Tjajkovskijs ofta tragiska och tumultartade liv. När jag slår igen boken hör
jag fortfarande musiken. Den överlever oss alla.
Hej!
SvaraRaderaStort tack för information om denne författare, som jag inte kände till! Hoppas de finns översatta till svenska.
Vill samtidigt tacka för alla fina foton som Astrid Nydahl tagit. Jag njuter av att betrakta dem.
Marie-Louise F
Tack ska du ha. Endast hans bok om Richter finns på svenska. Jag hälsar Astrid din uppskattning.
SvaraRadera