Innan man tar sig
an Jüngers skogsvandring ska man veta att begreppet i högsta grad fungerar som
metafor och att den människa som söker frihet i skogen i själva verket kan
finna den var som helst, eller med Jüngers egna ord ”i ödemarkerna såväl som i
städerna, där skogsvandraren lever dold eller gömd bakom yrkeslivets mask.
Skogen finns i öknen och på macchian.” Skogen ”är allestädes närvarande”.
Mot den bakgrunden
öppnar sig ganska snart ett frihetsmanifest som utgår ifrån att det finns
individer – aldrig massor – som är redo att göra motstånd mot de sociala och
politiska processer som hotar att göra dem hemlösa och isolerade, individer som
”besitter en ursprunglig relation till friheten” och som därför motsätter sig
det Jünger kallar ”automatismen” och ”dess etiska slutsats, fatalismen.” Det
som då skiljer skogsvandraren från massan är att han gör motstånd också när det
ter sig utsikts- och meningslöst.
Automatismen är här
en aspekt av den rädsla som präglar den moderna människan, då hon låter sig
begränsas av tekniska hjälpmedel. Det, säger Jünger, leder till bekvämligheter
och förvandlar den fria människan till en varelse vilken gått från att vara
”som ett träd i skogen” till att mer bli ”en passagerare på en snabb farkost”.
Automatismen kommer att öka, ”som i Amerika”, också i Europa, och Jünger varnar
för att det leder till panik. Ett exempel han nämner är nyhetsbehovet, och så
säger han:
”Att flera gånger
om dagen ta del av nyheter är redan det ett tecken på rädsla –
inbillningsförmågan tilltar och förlamas i allt häftigare rotationer. Alla
dessa storstädernas antenner liknar hår som står på ända”.
Jüngers bok utkom i
Tyskland 1951. För en modern användare av det globala nätet framstår vissa
passager i hans arbete som rent profetiska. Han drar slutsatser av det han
omges av. Men hans varnande observationer sträcker sig förstås långt bortom det
efterkrigsland han verkade i. Andra världskrigets mordmaskiner hade knappast
ens kallnat när han skriver om skogsvandringen. Han talar på flera ställen i
boken om de fasansfulla våldshandlingarna, om massmorden, övergreppen,
slaveriet och förintelseslagen, ”stanken från slakthusen ligger fortfarande i
luften”. Kan man då blicka framåt mot något som skulle göra den eviga våldsspiralen
mindre och ändå skänka individen en större frihet? När jag läser boken grubblar
jag på just den frågan, därför att tesen om skogsvandraren förutsätter en allt
högre grad av söndervittrande makt i den politiska sfären. Jag tror att Jünger
är väl medveten om att denna makt i själva verket förstärks, att den i
efterkrigsvärldens Europa griper över allt fler och allt större sfärer av det
som en gång i tiden kunde kallas privatliv men som numera i högre grad liknar
små, osjälvständiga enheter i ett omfattande nät av makt och kontroll.
Jünger skriver att
begreppet skogsvandrare har isländska rötter. I en artikel i Café Exposé talas
också om indiska och keltiska rötter. Skogsvandringen, säger Jünger,
”var resultatet av
förvisning; därigenom förkunnade en man viljan att klara sig på egen hand (…)
Förvisningen föregicks för det mesta av ett dråp, medan den idag drabbar
människan likt ett rouletthjuls snurrande. Ingen vet om han inte redan imorgon
kommer att tillhöra en grupp som inte omfattas av lagen. Bekvämlighetens
fernissa flagnar från det civiliserade livet när de komfortabla kulisserna
bleknar och förvandlas till förintelsesymboler.”
Jag inbillar mig
att detta är centralt för Jüngers framställning av skogsvandraren. I själva
verket kan den frivillige vandraren föregripa det som makten annars skulle
tvinga honom till. I det solitära livet man människan finna det skydd hon måste
ha. Minns att skogen är allestädes närvarande!
Ett problem han
identifierar är att vi människor är ”inneslutna i det kollektivas
konstruktioner”. Det gör oss värnlösa. Vi tror oss vara starka och
självständiga med våra ”kontakter, konserver och ledningar” (en rolig bild av
det moderna livet som kanske just nu skulle skrivas ”mobiler, datorer och
trådlösa nät”?) – och med dem kommer likriktningen. Och som en blixt från klar
himmel kommer ”förvisningen” (som idag kunde kallas ”demoniseringen”), du
stoppas in i facket du aldrig slipper ut ur. Du kallas rasist,
främlingsfientlig, du kallas fascist eller sionist – Jüngers exempel är förstås
helt andra, men poängen är att du ”oavsett vilket (betraktas som) en galen
hund”. Då är det kört. Ur den situationen kommer du aldrig tillbaka in i
värmen. Det du stämplats som ska du förbli, oavsett vilka invändningar du själv
kommer med. När jag instämmer med Jünger beror det på att min egen politisk och
litterära erfarenhet bekräftar tesen. Till den kulturella offentlighet jag
hörde kommer jag aldrig mer - oavsett om jag hade velat det eller ej.
Vad kan man företa
sig i ”skogen” efter detta? Liknelsen är urgammal. Jünger spårar den till
”vördnadsvärda urkunder som vi först idag har kunskap nog att uttyda” – den
handlar ytterst om ursprungskrafternas säten och i den bemärkelsen är ordet
skog inte väsentligt. Men vi måste förstå att allt det som binder oss vid det
timsliga kan vittra sönder om vi
”vänder
blicken mot blommor och träd och grips av deras trollkraft. I denna riktning
borde botaniken försöka höja sig. Där finns Edens lustgård, vingårdarna,
liljorna och vetekornet från de kristna liknelserna. Där finns sagoskogarna med
människoätande vargar, häxor och jättar, men även den gode jägaren, Törnrosas
rosenhäck i vars skuggor tiden står still. Där finns de germanska och keltiska
skogarna, som lunden Glasur där hjältarna segrar över döden, och dessutom
Getsemanes olivträd.”
Vad är det då vi
människor inte kommer undan, oavsett? Jünger talar om tvivlet och smärtan som
två uttryck för ”den nihilistiska reduktionen”. Kan man besegra dem har man
klarat sitt mandomsprov. Jag tror inte att det är möjligt. Istället betraktar
jag tvivlet och smärtan som två grundpelare i livet. Vi ställs inför sådana
frågor, som med Jüngers ord är kännetecknas av ensamhet. ”Kulten av
gemenskapen” frodas i vår tid, men vi är likväl ensamma. ”Det är en paradox i
samma stil som det faktum att individens frihet minskar i proportion till de
oerhörda rumsliga erövringar som samtidigt sker.”
Men mot allt
dödande och all ondska står ju hela tiden godheten som en skyddsmur. Eller?
Nej, vår tids dagligen proklamerade godhet är något helt annat. Jünger ser det.
Den där människan är, ”trots att hon inte lider brist på övertygande slagord”
egentligen en stor fara. Hon är ”etiskt och andligt efterbliven”. Hon är
”uppfylld av teoretisk människokärlek, men likväl redo att hänge sig åt fasansfulla
våldshandlingar”. Henne och honom känner man igen i dagens pseudopolitiska
våldsmanifestationer, där angreppen på civilsamhället är regel och inte
undantag, där en ”motdemonstration” i bästa fall urartar till stenkastning,
slagsmål och politiskt motiverad misshandel av motståndaren. I överbyggnaden
finns försvaret för barbariska sedvänjor utförda i högre ideals namn och de
ideologiska och politiska allianserna går hela vägen från grönt och brunt till
blått och rött. Här kan islamister och AFA-aktivister finna varandra, här kan
de spegla sig i de våldsdyrkande nazisternas postmoderna, europeiska praktik,
här står hatet mot friheten överst på agendan och våldet får ett egenvärde och
den kastade stenen eller misshandelspöbeln blir dess estetiska upphöjelse.
Skogsvandraren
väljer en helt annan väg. Han är ”de fria och oberoende handlingarnas man”,
hans motstånd är absolut och saknar neutralitet och pardon, ”han förväntar sig
inte att motståndaren ska lyssna till argument, än mindre uppträda
ridderligt".
Slutligen vill jag
peka på hur Jünger resonerar kring frihetsbegreppet i detta sammanhang. Han
säger att majoriteten alltid präglas av rädsla för friheten, och:
”för att bli fri
måste man vara fri, ty frihet är existens – framför allt är frihet en
medveten samklang med existensen och den tillsynes ödesbestämda längtan efter
att förverkliga den.”
Ernst Jüngers
Skogsvandringen är sannerligen ingen tröst för den som till vardags tror sig ha
hittat lösningarna hos den politiska klassens partier. Och det är framför allt
inte en bok som erbjuder sockersöta eller programmatiska paroller att
förverkliga. Ytterst är det en bok som sätter myror i huvudet på läsaren och
som i bästa fall sätter igång tankeprocesser.
Ernst
Jünger: Skogsvandringen (Bokförlaget Augusti, översättning av Stefan Jarl)
Tack för en text att grubbla på. Det centrala i den är detta: "Det som då skiljer skogsvandraren från massan är att han gör motstånd också när det ter sig utsikts- och meningslöst."
SvaraRaderaSåsom att rösta på SD? Jag gör det av solidaritet med mina barnbarn. Den ena tonåring. Min rädsla för att han eller hans syster skall råka illa ut. 2008 kom en avhandling av en Petra Åkesson om ungdomsrån som invandrarnas krig mot svenskarna. Vi har även den otäcka filmen "Play", som speglar denna verklighet plus nyårshelgens masstrakasserier av kvinnor i Tyskland begångna av män från Afrika och Mellanöstern.
Jag tror allt är kört. Inte ens om SD skulle få ensam majoritet finns en chans att rädda vårt land. Men detta är förstås för mig vars äldsta aktiva mailadress börjar på skogsvandrare (Der Waldwanderer) inte ett skäl att inte "besudla" mig.
Samtidigt är jag nog fatalist. En radikal-determinist. Mitt agerande är i varje stund summan av en lång orsakskedja som omspänner generationer - ja, världshistorien tillbaka till Big Bang.
Eller så har jag fel. Det är något ologiskt med tanken att den yttersta orsaken skulle sakna orsak. Alltså finns en annan dimension utanför den mänskliga logikens grepp.