En ny roman av Lars Gustafsson är förstås ett
måste. De svenska romaner jag läst i mitt vuxenliv har för det mesta fallit i
glömska. Bäst så. Sedan finns undantagen, och till dem hör, ofta och markant, just
Gustafssons. Hans romaner är skenbart enkla berättelser om likaledes skenbart
enkla människor. Just därför känner vi förstås igen oss i dem – samtidigt som
det finns något helt annat vi inte känner igen och som gör dem intressanta och
spännande att lära känna.
Kurth Wolfgang Wasser är inget undantag.
Kanske mest av allt för att han är densamme som Bo Kent Andersson.
Huvudpersonen är därmed förankrad i tyska Weimar (östtysk agent eller
flykting?) och i svenska Västmanland, med rötter i Karbenning där Europas
första masugn byggdes på 1100-talet (och förstås, för berättelsens skull, i
Uppsala). Låter det förbryllande? Det är förbryllande, men på ett mycket för
Gustafsson typiskt sätt. Därmed blir det också rejält underhållande i
labyrinterna och lekarna.
Är då detta lek för lekens egen skull (eller
konst för konstens egen skull som marxisterna skulle ha sagt)? Lars Gustafssons
verk låter sig inte inlemmas i sådana kategorier, inte heller denna lilla roman
utgiven i författarens sjuttionionde år.
Man kan säga att detta är en berättelse om fantasifigurer och stulen identitet,
men också och kanske i första hand om hur bedräglig tillvaron kan bli. Den där Dr.
Wasser är ju också läkare – ja, han blir det på en vårdcentral – som lär sig
det elementära genom att kika på hur sköterskorna gör, t.ex. när de tar
blodtryck, och som undviker röja vem han är genom att aldrig tala om annat än
trivialiteter med läkarna. Och sin recept skrev han alldeles säkert i vatten!
Så nog ler man belåtet åt minnesorden som Gustafsson
låter oss tro hämtats ur Svenska Dagbladet. Särskilt lägger jag märke till att
denne bedragare i världens ögon kom att ses som en klinikchef – sömnforskning var
ju hans specialitet! – med särskild fallenhet för positivt tänkande och en ”talang
att möta nya människor och nya utmaningar med uppmärksamhet och inlevelse, och inte
sällan en överseende humor”. Fattas bara, tänker man.
Tack för tips, låter intressant! Minns de få - kanske tre - romaner jag läst av Gustafsson, bl a Sorgesång för frimurare och Tjänarinnan bl a, senast på 90-talet. Filosofisk underton om människans livets mening...
SvaraRaderaOops. Sorge*musik* för frimurare (om ett konformistiskt Sverige)
SvaraRadera