”Vid sekelskiftet koncentrerades alltså en rad
nationella och transnationella muslimska organisationer till Saint-Denis. Som
en följd av den unga generationens allt större efterfrågan på islam befann sig
plötsligt flera av dessa organisationer på frammarsch och tvingades då lämna de
alltför trånga lokalerna i Paris för att hitta mindre kostsamma lokaler i någon
närliggande förort med bra kommunikationer och motorvägsnät. Det var alltså så
som de före detta kungarnas, franska revolutionens och arbetarklassens stad
blev fransk islams Mekka. Denna symboltyngda plats fick en ny dimension inom en
religiös sfär, som var oväntad men inte desto mindre en del av de sociologiska
förändringarna i området.” (Gilles Kepel, ur Saint-Denis)
Hur ska svensk opinion och debatt alls flytta fram sin
positioner i frågor som rör muslimsk invandring och islam som religion och
politisk rörelse? Med tanke på vad som hänt i riksdagen den senaste veckan
undrar jag om det på kort sikt ens blir möjligt, eftersom varje sådant försök
stämplas som ”främlingsfientlighet”, ”rasism”, ”xenofobi”. Till skillnad från i
Sverige finns det på kontinenten ett antal verkliga kännare på området, och när
dessa introduceras på svenska borde det i alla fall ges en möjlighet till
seriös diskussion. All debatt kan rimligen inte för alltid vara styrd av SvT,
morgon- och kvällspressens kultur- och ledarsidor och det intellektuella
segment som är knutet till Svenska kyrkans ideologiska tankesmedjor.
När nu Gilles Kepels studie Saint-Denis finns på
svenska så ges det ett utomordentligt tillfälle till förkovran. Det är just
kunskap han erbjuder, och han gör det utifrån sina analytiska instrument, som
består av såväl sociologiska, politiska som religiösa, filosofiska aspekter.
Den franska förort – en hel stad i själva verket – som ligger till grund för
hans arbete är en sådan plats på jorden där radikal islam – islamism i vår tid då religionens anhängare i hög grad anammat dess politiska ideologi – idag härskar oemotsagd, och därmed kan man också dra slutsatser kring
vad som sker när delar av den arabiska befolkningen slår ner sina bopålar i ett
västerländskt land. Det som slår mig gång på gång under läsningen är att Kepels
studie lika väl hade kunnat handla om brittiska, tyska och för all del svenska
förorter.
Kepel visar hur processen sett ut sedan de algeriska –
då franskt algeriska! – invandrarna kom till Paris. De var per definition
franska medborgare och deras paristillvaro tycktes vara allt annat än socialt
sprängstoff. Franska arbetsplatser, också en stor fabrik som Renault, lärde sig, inte minst av blida imamer, att nöjda muslimer också var samarbetsvilliga människor, varför man t.ex.
började inrätta bönerum på fabrikerna.
Det som skett i vår tid är däremot en radikal
islamisering. De kringresande predikanterna har fått gehör för sina budskap.
Halalnäringen har blivit en mångmiljardindustri och kan tämligen konfliktfritt
tapetsera städer med sina reklambudskap om ”lyckliga djur” som halalslaktas. "Blida" har ersatts av militanta och ofta också hatiska imamer som öppet manar till krig mot de länder de är bosatta i.
Det som en gång var "farsornas islam" i förorten har
utvecklats allt mer mot underkastelse-ideologi och fanatism. I salafismens spår
vill man leva utanför ”de otrognas krets”, där också marken anses besudlad av
kuffern.
Väl medveten om att de sociala, kulturella och
politiska strukturerna i Frankrike inte går att jämföra med svenska rakt av,
menar jag att Kepels bok bör läsas av varje människa som är det minsta
intresserad av vad den omfattande muslimska invandringen innebär på sikt. Det
är nämligen de långsiktiga processerna och förändringarna som belyses i boken.
Vågar man säga som de gamla folkbildarna, ”läs och lär”?
Tack Thomas för att du orkar hålla taken klar och delar med dig av dina insikter! Mvh Göran
SvaraRaderaÄnnu ett intressant och viktigt boktips. Har svårt att få böcker på svenska till Frankrike där jag håller till, så jag får försöka mig på originalversionen. Tack för bokpresentationen!
SvaraRaderaHar köpt boken. Hade vänner från nordafrika under 80-talet Det verkade som om Algeriet var lite coming med intressanta filmer. Synd att religionen har lyckats förkväva varje försök till fri andning. Svante Nordins bok om Sven Stolpe var intressant. Har du recenserat den? Har du ngn bok på G?
SvaraRaderaThomas, Ett GOTT NYTT 2015! Och må du ha hälsa!!!
Med vänlig hälsning Klara-Berit