Foto: Astrid Nydahl |
Så skriver Imre Kertész i Den som är hemlös nu
skall så förbli. Tal om det egna landet, Kammerspiele, München 1996 (Det landsförvisade språket, Norstedts
förlag 2007, översättning av Ervin Rosenberg).
Den beskrivningen skulle
jag kunna använda för att tala om mig själv. Att leva så frivilligt. Att ha
accepterat att leva så. Det är inget konstigt. Det är rentav självklart. Allt
annat vore att utsätta sig för en pöbelpopulärkultur - med televiserade
tomheter och kulturella lågvattenmärken - och att säga ja till den. Hos Imre
Kertész finner jag alltid små textavsnitt som kan vara en vägledning för det
fortsatta livet. Just den passage jag citerar ovan har dock en fortsättning som
är alldeles nödvändig att läsa:
"Det är sant: den negativa erfarenheten har jag skaffat mig genom min judiskhet, eller jag skulle också kunna säga: för min initiation i den negativa erfarenhetens universella värld har jag min judiskhet att tacka; ty allt det som jag har måst vara med om på grund av min judiska börd betraktar jag som initiation i det djupaste vetande om människan och hennes situation i vår tid. Och detta, att jag upplevt min judiskhet som negativ erfarenhet, det vill säga radikalt, har till slut lett till min frigörelse."
I detta kom Imre Kertész fram till kärnan: att bära en
negativ erfarenhet genom livet behöver inte vara en börda. Den blir en börda
för den människa som efter den erfarenheten förvandlar själva livet till just
börda. För Kertész, och därmed för mig som lärdom, blir den en frigörelse.
Efter denna erfarenhet är nämligen varje form av illusion borta. Det är
illusionen som tvingar människan till synen på livet som en börda. Utan
illusionen är hon frigjord. Ur den negativa erfarenheten kommer friheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.