Efter
17 år i amerikansk exil skriver Syrienfödda psykiatrikern Wafa Sultan
sin bok A God Who Hates. Den blir både en naken självbiografi och ett
slags pamflett mot den totalitära ideologi och religion som härskar i
islams värld. Redan bokens inledning klargör ärendet, den är tillägnad
hennes brorsdotter Mayyada som tog sitt liv för att slippa ifrån ett
äktenskap som sharia-lagstiftningen tvingade henne att stanna i. Sultan
menar att man med henne i minnet också kan inspireras att bekämpa ”den
orätta och omoraliska behandlingen av kvinnorna i den muslimska världen.
Sultan
föddes 1958 i den syriska byn Baniyas och utbildade sig till
psykiatriker. Direkt efter ankomsten till USA 1989 börjar hon arbeta på
en bensinstation. Hennes man hade åtta månader tidigare rest till dit,
själv anlände hon med parets tre barn och några hundra dollar på fickan,
fortfarande skräckslagen av bylivet i Syrien, som hon beskriver som en
tillvaro ”trängre än hålet i en synål”. Parallellt med jobbet på macken
började hon skriva texter som ifrågasätter mullornas makt. Hennes liv
utvecklas på två plan, det ena för familjens välbefinnande och det andra
för att själv befrias från ”odjuret” (hon använder konsekvent begreppet
”the ogre”, ett slags troll eller människoätande odjur som i hennes
berättelse är synonym med islams gudsbild).
Hennes
internationella genombrott som kritiker av och debattör kring islam och
med religionen närliggande frågor kom, när hon den 21 februari 2006
medverkade i tv-kanalen al-Jazeeras program The Opposite Direction.
Enligt New York Times sågs det av dryga miljonen tv-tittare och har de
senaste åren kunnat ses på nätet. Det anmärkningsvärda var att Sultan
här krävde att männen, inklusive programledaren, skulle vara tysta medan
hon talade, att de skulle respektera hennes rätt att yttra sig och det
hon hade att säga. Det ansågs oerhört att en muslimsk kvinna ställde
sådana krav. Hennes budskap var inte heller lättsmält för al-Jazeeras
publik, hon kritiserade den muslimska världens behandling av
icke-muslimer och krävde ett erkännande av det judiska och andra
icke-muslimska folk, ”eftersom vi drar nytta av deras välstånd och
tekniska framsteg.”
Wafa Sultan anser att det nu pågår en
kamp”mellan moderniteten och det muslimska barbariet”, och hennes
understatement om att ”ingen jude har hittills sprängt sig själv i
luften på någon tysk restaurang” har gjort henne ytterst kontroversiell i
den muslimska världen, men också lett till att hon bjudits för föredrag
och debatter, både i USA och Europa.
Om sig själv säger hon ”Jag
är muslim, men tror inte på islam”, en klyvnad i identitet och
självbild som är väl så talande för de avhoppare som från sin exil i
västvärlden kritiserar det teologiska och ideologiska tankegods som styr
deras forna hemländer. Hon anser att islam, förutom att vara en
religion, också är en politisk ideologi som predikar och vill genomdriva
sitt program med våld. Mordet på hennes professor Yusef al-Ysef, vid
universitet i Aleppo, där Wafa Sultan studerade medicin, fick henne att
brutalt vakna till insikt om islam. Mordet utfördes av Muslimska
brödraskapet inför ögonen på henne. Medan kulkärven träffade professorn
skrek mördarna det välbekanta ”Allahu akbar/ Gud är stor”. ”I det
ögonblicket”, säger Sultan, ”förlorade jag allt hopp om deras gud, det
blev vändpunkten i mitt liv”.
Viktigast är kanske ändå den
bärande livsberättelsen i hennes bok, den som handlar om uppväxt och
fostran i Syrien, om familjens historia och de minnen hon bär med sig
från studieåren. Gripande är berättelsen om hennes bildningsväg. Som ung
brukade hon lägga beslag på urrivna tidningssidor som man haft mat i.
När hon torkat bort matresterna kunde hon insupa kunskap om världen,
från liberala libanesiska dagstidningar som på den tiden var ett slags
kopior av västeuropeisk press. Hon växte upp i en anda av pan-arabism,
som hade starkt stöd i familjen. Den allt starkare arabiska
nationalkänslan var det viktiga och man förenadas i optimism kring den.
I skolan blev det hennes litteraturlärare som framför allt stödde och uppmuntrade henne och hon började själv skriva.
Sedan
hon lämnat Syrien för väst tog det politiska engagemanget hela hennes
tid, och boken kommer därför att handla huvudsakligen om de frågor och
problem hon ställdes inför.
Sultan vittnar om sin praktiktid hos
en gynekolog i Syrien. Eftersom hon studerade medicin på fjärde året
välkomnades hon som assistent hos honom. Ofta uppsöktes han av mödrar
eller mormödrar till unga flickor som skulle giftas bort. Deras ärende
var i första hand att försäkra sig om den unga flickans oskuld, men
gynekologen kunde ofta konstatera att de inte bara förlorat oskulden,
utan att de också var gravida. Både mödrar och mormödrar visste att
deras flickor inte haft några pojkvänner, och att de bara kunde ha
gjorts gravida av sina fäder, bröder eller manliga släktingar. ”I många
fall hade flickorna just haft sin första menstruation, när de blev
gravida” skriver Sultan.
I februari 2008 yttrade hon vid en
konferens om kvinnans roll i islam orden som fastställde hennes egen
position: ”Jag har bestämt mig för att bekämpa islam. Hör nu vad jag
säger: att bekämpa islam, inte politisk islam, inte militant islam, inte
radikal islam, inte wahabitisk islam, utan själva islam. Islam har
aldrig missförståtts, islam är själva problemet.” I sin bok berättar hon
att hon ofta får frågan varför det finns så mycket hat mot kvinnor
bland muslimer, och att hon på den alltid svarar: ”Därför att islams
gud, Allah, hatar”. Mohammed, hans apostel, tillägger hon, var inte en
tänkare utan en krigare. I juni 2009 framförde hon i en artikel kritik
mot president Obamas tal till den muslimska världen, och sa att hans
världsbild är ”obegripligt präglad av naiva önskningar”. Obamas tal
innebar att han ”försummade att ställa upp för de frihetsälskande
individerna, befriade araber som jag själv. ”
Sultan är en av
grundarna av Former Muslims United, som kritiserar det faktum att islam
förvandlats till en totalitär statsideologi vars rättsapparat
kontrollerar individens hela liv. Vid sidan av Sultan finns bland
frontfigurerna också muslimer från Egypten, Pakistan och Iran samt den
forne PLO-aktivisten Walid Shoebat från Betlehem, som nu är amerikansk
medborgare.
En passage i boken är särskilt minnesvärd, Sultan
säger nämligen att hennes egna döttrar mer kommer att likna Margaret
Thatcher än den egna mormodern. Med det menar hon inte att döttrarna ska
bli brittiska premiärministrar, utan fria, självständiga kvinnor. I
Sverige är jag rädd att ett sådant uttalande bara skulle tolkas som
beviset på ett reaktionärt, i bästa fall mycket konservativt,
förhållningssätt. Jag blir inspirerad av att se vilka referenser hon
använder, eftersom de helt saknar den europeiska räddhågsenheten.
Är
då Sultans bok och budskap ett angrepp på den enskilda muslimen? Nej,
jag skulle hellre säga att hon uttrycker ett medlidande med alla de
vanliga muslimer som hon delade öde med, men att hennes skarpa kritik
mot islam riktas mot dess predikanter, ideologer och apologeter. Kvinnor
som Wafa Sultan, och före henne somaliskfödda Ayyan Hirsi Ali,
betecknas ibland som extrema och har kallats
”yttrandefrihets-fundamentalister”. Vem skulle ha sagt något så
oförskämt om de människor som slogs emot Hitlers eller Stalins mordiska
regimer? Problemet torde istället vara den ideologiska och religiösa
grunden för övergrepp, mord och terror inom islam, som Sultan, Hirsi Ali
och många med dem bekämpar med sina ord. Att läsa Sultans bok är i den
meningen ett övertygande argument för att de behöver allt stöd de kan
få.
Wafa Sultan: A God Who Hates (St. Martins Press, New York, 2009, 244 sidor).
Ur min bok Medborgaren, makten och moskén. Läs mer om den här.
En stark bok
SvaraRaderaLäst den
Läs den!
/B-E