Czesław Miłosz: Själar i fångenskap
(Natur och Kultur, svensk översättning 1956 av Ingrid Ekman Nordgaard,
återutgivning 1980).
Det märkliga med denna tidiga bok av 1980 års
mottagare av Nobelpriset i litteratur, är att den säger det som andra
försökte säga flera årtionden senare. Det är som om den skrevs alldeles i
närheten av själva skeendet, och det kan sammanfattas med några få
ord: i den totalitära staten överlever en skapande människa inte i
offentligheten, om hon inte är redo att sälja sin själ. De själar i
fångenskap som Czesław Miłosz berättar om tycks signifikativa, de väljer
förvisso olika strategier för sina yrkesliv, men de är alla redo att
köpslå med Staten och Partiet. I det avseendet liknade de så kallade
"folkdemokratierna" i Sovjetunionens europeiska intressesfär alla andra
totalitära system, oavsett vilken ideologi som bestämde utanverket.
Czesław Miłosz kallar den för Den Nya Tron. Omvärlden trodde sig se "socialism"
eller "kommunism" men Milosz gör klart för sina läsare - minns att det
sker redan 1953! - att det handlar om en tro, en religion där guden
ersatts av Partiet och dess dogmer. I det avseendet kunde
"folkdemokratierna" lika gärna ha varit fascistiska eller
nationalsocialistiska. Skjortorna var inte svarta eller bruna, det är
alldeles sant, men det som tygerna i skjortor, banderoller och fanor
dolde var Den Nya Tron och övertygelsen om att det man uppfattade som
besvärande omständigheter bara var stationer på vägen till Lyckoriket.
Själar
i fångenskap består av en serie fallstudier. De intellektuella han
berättar om får dessvärre aldrig några namn. De kallas A,B,C och D och
definieras av ett slags övergripande rubrik, från Moralisten, över Den
besvikne älskaren, till Historiens slav och Trubaduren. Idag hade jag
bra gärna velat veta vem som var verklighetens förebilder för Miłosz-studierna. Fanns de alls, eller var hans fallstudier ett slags
sammanfattning av en samlad erfarenhet? Oavsett vilket ter de sig
märkvärdigt aktuella. Utöver de fyra fallstudierna finns inledningsvis
också ett långt kapitel om "Ketman, det tysta förbehållets konst", som
på ett kusligt sätt förbinder det muslimska begreppet ketman (som
innebär att man är en ögontjänare eller att det man säger bara är
läpparnas bekännelse) med hur människor i 1950-talets Polen kunde låtsas
vara något de inte var och att de sparade sin innersta övertygelse och
tanke till privatsfären.
I bokens åttonde kapitel, Fienden, finns det ett stycke som sammanfattar alltsammans:
"Läser
man de offentliga förklaringar som A,B,C och D skrev kan man med en
viss rätt säga att de alla fyra sålde sig. Men sanningen är inte så
enkel, för dessa fyra var mer eller mindre medvetna offer för en
historisk situation. Trots det kunde de inte befria sig från sina bojor,
eftersom det var just denna insikt som smitt bojorna. Den kunde bara
skänka dem en tröst: det tysta förbehållet. Aldrig har träldomen under
kunskapen varit större än i vårt århundrade, och likväl lärde vi oss
som satt på skolbänken i början av seklet att man ska förvärva frihet
genom kunskap. Den kamp som pågår i folkdemokratierna är en kamp om
andligt herravälde över människorna. Människorna måste bringas därhän
att de förstår, för har de väl förstått säger de ja.Vilka är det nya
systemets fiender? De som inte förstår. Och att de inte gör det beror
på att deras hjärnor arbetar för trögt eller fungerar dåligt."
Mindre
än 30 år senare bröt en medveten revolt fram. Först i Polen och sedan
i alla de länder som Sovjetunionen höll som fångar. Ett efter ett
föll de för kraften i frihetslängtan, och alldeles inpå föll själva
Imperiet samman.
Kommunistpartiernas makt över själar och nationer var
över. Endast i några få länder skulle den fortsätta att försumpa
tillvaron. Czesław Miłosz verk kan ännu idag fungera som en läxa för
alla som söker tröst i de totalitära idétraditionerna
Foto från Öland i november 2010: A. Nydahl.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.