Foto: Astrid Nydahl |
Kan man efter en sådan definition tvivla på att man befinner sig i tillvaron bortom kultur, i icke-kulturen? Kertész själv ger många exempel på denna epok, och hans högst vardagliga interiörer kan vara nog så drastiska. T.ex. berättar han om en bussresa, där en ung, atletiskt byggd man mellan tjugo och tjugotvå uppträder brutalt mot sina medpassagare. Men ingen ingriper. Kertész: ”Den lössläppta pöbeln som tillåts gå bärsärkagång mot det sunda förnuftets och samhällsdisciplinens rester. Ansikten av ett slag som jag aldrig tidigare har sett.”
Ett sådant exempel – hämtat ur Galärdagbok – kunde förmodligen de flesta människor känna igen från sitt eget vardagsliv. Det händer i både storstäder och små samhällen att ett slags pöbelbeteende ”får passera ostraffat” som Kertész säger. Stjäla cyklar, krossa rutor, klottra på kulturminnesmärkta hus, pinka på offentliga platser, skära sönder säten i bussar och tåg, sådant betraktas som pojkstreck och småbrott – men frågan är om inte just detta beteende istället borde betraktas som exempel på kulturlöshet, icke-kultur. Det är trots allt inte särskilt sällsynt att argumentet ”vi hade inget att göra” anförs när beteendet ska förklaras.
Sociologer lägger pannan i djupa veck och säger att bristen på fritidsgårdar är orsaken. Så resonerar man kanske om man är oförmögen att se mönster som är större än de enskilda handlingarna. Med Oswald Spengler kunde man idag säga att ”stadens mentalitet talar ett nytt språk, som snart blir samma sak som kulturens språk” (Västerlandets undergång, kap. II:2).
Detta språk tycks helt utgå ifrån generationsbestämda läten, utstötande av manliga respektive kvinnliga kortsignaler av typen ”Ja ba” (Jag bara), idag kryddat med allt fler anglicismer och från den mediala världen inlånade ord och satsbyggnader. Den tydliga normen för denna kultur, denna mentalitet, blir det konforma, det som alla kan spegla sig i; boktiteln, tv-serien, popmusiken.
Bokhandeln förvandlas till lager för stapelvaror (just nu för det som på babyspråk heter ”spänningslitteratur”), televisionen följer i spåren och gör långa serier av dessa stapelvaror och popmusiken tar över hela det offentliga rummet med klubbar, restaurangmusik som gör samtal omöjliga, butiksmusik som gör det till en plåga att handla ett par strumpor, och stadsfestivaler som veckovis gör tillvaron outhärdlig för människor som lever och verkar i stadskärnorna.
Den missanpassade konsumenten angriper poliser och brandmän, sätter fyr på grannarnas bilar, slår sönder det som skulle vara gemensamma institutioner (skola, daghem, bibliotek) och jagar de människor som inte anslutit sig till pöbeln. För varje sten som träffar brister det kollektiva nätet ännu en bit och vi har kommit närmare det tillstånd som kan betecknas som lågintensivt inbördeskrig (det som Hans Magnus Enzensberger sammanfattade så drabbande, det som innefattar allt från stenkastningen till våldtäkten, från eldhärjandet till rånen). Klagoropen "polisvåld", "rasism" och "utanförskap" används som sköldar bakom vilka alla sorters beteenden odlas. Mediaklassens stryker medhårs och lovsjunger de betonggetton som för varje med(ia)veten medelklassidylliker skulle vara otänkbara att leva i. Försöken till analys (och kritik) av det etniskt, kulturellt, religiöst och politiskt konfrontativa möts av förakt och svartmålning. Det gamla språkets förvaltare ställer sig också vid varje grind och vaktar så att inte en enda kritiker släpps in i lagomlandets eget gated community. Det ena nya språket är inte nytt i det avseendet. Som alltid försöker det dölja samtidigt som det oavsiktligt beskriver en katastrof. Det andra nya språket sjunker allt djupare ner i de infantila lätenas kakofoni.
Skulle personligen lägga till folk i butiksköpta färdig-trasiga kläder, avskyvärda tatueringar och metallringar trädda genom diverse kroppsdelar på avsky-listan. Motbjudande.
SvaraRaderaHåller med och håller mot vad det gäller ditt resonemang. Dåligt uppförande slår igenom på alla samhällsnivåer. Det finns i förorter, innerstan, och i kvarter där ungarna är "odrägliga innan de blir förnäma" (för att citera min salig mor). I början av femtiotalet rände också småbarn omkring halva nätterna i de nya förorterna, stoppade ned brinnande papper i folks brevlådor, och andra roligheter. Men sedan dess har respekten för tillsägelser sjunkit rejält. Och för några år sedan var det en man på Söder i Stockholm som blev dödad när han försökte säga till några festare/klottrare. Ibland undrar jag om det inte vore lika bra att skjuta hål på några av de värsta rötäggen. Antar att du inte gillar Lenin längre, men i "Staten och revolutionen" skriver han en bra grej om ordningens upprätthållande. De beväpnade arbetare är allvarliga män och kommer inte att tåla några skämt. Det handlade egentligen om borgare som försöker ställa till ofog, men jag har svårt att uppfatta de här ligisterna som antingen borgare eller trasproletärer. - Samtidigt vet vi ju att ingen föds som buse. Och därmed borde problemen vara möjliga att åtgärda utan likvideringar.
Korr: det bör vara "jag har svårt att inte uppfatta de här ligisterna som något annat än borgare eller trasproletärer"
SvaraRaderaEn kvinna boende i Rosengård ansåg när kravallerna pågick 2009 att skicka ut ur landet en sådan grabb eller två och deras familjer och resten kommer att lugna ner sig rejält.
SvaraRaderaSå enkelt kan någonting så svårt vara.
Det hade besparat landet ett otal miljarder och återställt lugnet.
HUBERT
"...popmusiken tar över hela det offentliga rummet..."
SvaraRadera-----------------
Ja! I radions P4 är det så sedan några år. Evert Taube, Olle Adolphsson, Carl Jularbo är numera bannlysta i det löpande flödet.
När jag senast räknade i höstas på ett par P4-stationer blev resultatet drygt 74% engelskspråkig pop och ca 22% svensk pop och 4% annan pop.
Enligt 'P4:s musikpolicy' är det en trettioårsgräns på musiken. Äldre musik får inte spelas utan särskild anledning.
Googla på begreppet 'P4:s musikpolicy' och skriv gärna ut spellistor på valfri P4-station så får ni se hur illa det är.
All traditionell musik är i princip bortcensurerad från radion.
Rune