François Furet: Slutet på en illusion. En essä om den kommunistiska tanken i tjugonde seklet (Atlantis, översättning av Per Magnus Kjellström).
François Furet (1927-1997) var en framstående forskare med franska revolutionen som
sitt huvudämne. Han var ledamot av franska akademien, samt undervisade
vid flera universitet, i Frankrike och i USA. Hans sista arbete är en
omfattande essä om den kommunistiska ideologin under tiden från första
världskriget och framåt. Det som gjort boken kontroversiell är Furets
tes att kommunismen och fascismen är två grenar på samma träd.
Han
säger att de båda ”bär på oändliga ambitioner, som är både jämförbara
med varandra och varandra motsatta, de tror båda på den nya människan
men deras människouppfattningar strider mot varandra” och att ”den
totala satsningen på politiken som de kräver och gemensamt hyllar gör
att deras strider utkämpas mot varandra i egenskap av oförenliga
arvtagare till den borgerliga humaniteten och gör striden ännu mer
dramatisk. Det som förenar dem understryker samtidigt deras
motsättningar”.
Framför allt är de båda ideologierna
krigets barn, och det är första världskriget som förlöser de tre
totalitära lärorna: nazismen, fascismen och kommunismen. Furet är nu
inte den förste som pekat på att totalitarismen är en viktigare faktor
än de olika blomsterspråken i ideologiernas teoretiska arbeten. Men han
fördjupar studien och visar till exempel att det inte alltid är en
skillnad i betoningen av klass (kommunismen) och nation (fascismen) dem
emellan. Tvärtom kunde Lenin och senare, i ännu högre grad Stalin,
understryka det nationellas betydelse. Stalins uttalade ambition var att
återskapa ett starkt ryskt imperium.
Furet
säger att ”Lenin och Mussolini härstammar ur samma politiska familj:
den revolutionära socialismens.” Idéerna bygger på föreställningen om
revolutionen i dess mest radikala form. Lenin, säger Furet, hade en
subversiv häftighet och en smak för våld. Mussolini attraherades av det
och hans besatthet av tanken att få gripa makten blir tydlig när han
står på höjden av inflytande över italiensk socialism, åren 1912 till
1914. Men Furet betonar att Mussolini fann den revolutionära glöden i
något som ligger nära syndikalismen, medan Lenin fann den i en
populistisk rysk tradition och i bolsjevismen. Jag skulle rekommendera den som studieobjekt för den
kommande vintern. Det finns i bokfloden ingen angelägnare bok just nu.
Den sammanfattar nittonhundratalets tragedier, den gör sambanden tydliga
och den kan därför också peka framåt. I denna epok, där optimismen
efter murens fall totalt förskingrats, och då ideologierna urvattnats
till förmån för en extrem tilltro till marknadsmekanismerna, ser jag
Furets essä som ett upplysningarbete i ordets bästa mening.
När han avled 1997 skrev Tony Judt (som bland annat finns här i bloggen) en minnestext i New York Review of Books. Låt mig bara citera en kort passage:
”François
Furet was no ordinary intellectual, and no ordinary historian. In his
younger days, like so many other French historians and writers of his
generation, he was a member of the French Communist Party. He left the
Party in 1956, resigning in protest at the Soviet invasion of Hungary;
as he would later acknowledge, “It was the most intelligent thing I have
ever done.” Furet’s experience in the French Communist Party shaped his
personal and scholarly concerns for the rest of his life.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.