Enzo Traverso remarks sadly that the Jews, who in the 19th century and the first half of the 20th, embodied the critical conscience of the West… have become the defenders of the status quo. Antisemitism made them pariahs, but the memory of the Holocaust, this secular religion of liberal democracies, has lifted them up as darlings. And this pampered community never stops pointing out a residual antisemitism—whereas, according to Traverso, the real plague of our times is Islamophobia, and immigrants are the new Jews.
But this last contention is ridiculous. As Finkielkraut says of those who compare “Islamophobia” to anti-Jew sentiment in the 1930s: [In the Jewish community of the 1930s:] Where was the equivalent of Al-quaida? Who was singing “Fuck France”? Were novelists, caricaturists, and philosophers being sent death threats? Were schoolchildren in the Republic contesting their coursework for religious reasons? [Note: Muslim students in France, as F. and others report, have made a habit in recent years of refusing to read classics such as Madame Bovary because they are against their religion.] Those who see the fear of the Other currently at work are themselves insensately terrified of reality, and they only make such desperate comparisons in order to flee it.
Vem
är då Enzo Traverso som säger att Förintelsen blivit de "liberala
demokratiernas sekulära religion"? Han är en italiensk historiker som
skrivit
mycket om Förintelsen och totalitarismen. Om han verkligen sagt dessa
grova
saker om att minnet av Förintelsen skulle ha blivit en upphöjd ideologi
närmast
att jämföra med en ny religion vet jag inte, men det är så det sägs i
artikeln
jag fann (sådana uttalanden betraktar jag som en förolämpning mot offren
och deras anhöriga).
Nå, poängen här är ju att Traverso säger att den värsta sjukan i vår
tid är "islamofobin" och att invandrarna är "de nya
judarna". Vi har hört den visan förut. Den bortser helt från vilken bakgrund begreppet har.
Det gör inte visan mer relevant. Och
jag finner Finkielkrauts anmärkningar mot den vara mycket träffande. De
som tror
att man kan dra en rak linje mellan 1930-talets judehat som ledde till
Förintelsen, och den motvilja allt fler européer idag känner inför den
invandrade islamismen, är i allt väsentligt inne på ett icke-relevant
sidospår.
"Rädslan för den Andre" är kanske, som Finkielkraut antyder, som
diagnos betraktad kanske ett uttryck för godhetens egen
verklighetsfrämmande tänkande.
Jag har misstänkt det länge.
repris från 14/12-2015 (!)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.