Få unga människor - i eller utanför dagens vänster - är ens
medvetna om vad den marxist-leninistiska och maoistiska rörelsen på 1970-talet
stod för. För svenska organisationer som SKP och KFML(r) eller norska AKP (ml)
var dogmen och disciplinen de två huvudpelarna.
Där gavs inte mycket utrymme
för idémässig oklarhet eller socialt flum. Man var, så sade de egna stadgarna, proletariatets förtrupp och det samhälle man ville ersätta kapitalismen med var
en socialism som förverkligade proletariatets diktatur.
Inte heller de gamla kommunistpartierna – som svenska VPK, nuvarande
Vänsterpartiet – hade något att erbjuda denna grupp unga revolutionärer på 1970-talet. Dessa gamla partier var fortfarande Moskvatrogna och
reste i skytteltrafik till kongresser i östra Europa. De hade inget att emot
att skåla med Kremls vänner.
Det som skilde
ml-rörelserna och den gamla, revisionistiska rörelsen var vem man skålade med
och utifrån vilka principer.
I svenska SKP och
norska AKP (ml) var det främst Kina och Albanien som betraktades som "socialistiska förebilder" (eller som man sa om Albanien, "socialismens fyrbåk i Europa"). Men sedan de kinesiska kommunisterna lanserat sin
teori om de tre världarna började sprickan uppträda och 1978 resulterade det i
total brytning mellan länderna och partierna.
Det är i den
verkligheten Rune Ottosen befinner sig. Han är aktiv i det
norska ml-partiet. Han har centrala funktioner i AKP (ml)-pressen och han kommer
1978 till albanska Durrës för att vara platsansvarig för de revolutionsturister
som kommer dit. Jag har själv samma uppgift för den svenska resegruppen. Vad
som väntade oss kunde vi inte ens ana. Mitt i sommarsträndernas vila och revolutionsromantiken på rundresorna släpps den politiska bomben: Kina och Albanien bryter alltså med varandra och Kina ställer in all ekonomisk hjälp till det lilla Balkanlandet.
Ottosen har på senare år återvänt till Albanien. Han har utifrån de fyrtio år gamla erfarenheterna och
de nyförvärvade kunskaperna utifrån möten och samtal, utifrån läsning och
studier, skrivit en lysande bok om vad ideologi-trohet och dogmatism leder
till. Att vår generation, rebellisk och antikapitalistisk, blev talespersoner
för en av Europas grymmaste diktaturer kan se ut som en motsägelse. Men det är
det inte. Tvärtom var det alldeles logiskt och förankrat i den stalinistiska
ideologi vi bekände oss till. Vad en rebell egentligen var visste vi kanske
inte så noga, däremot ville vi gärna se hur de ideologiska begreppen
praktiserades. Det fick vi i Albanien. Varje vaken stund blev en skola i
totalitärt förtryck, frånvaro av yttrande- och tryckfrihet, kulturell enfald,
materiell nöd och total brist på likhet inför lagen (som tillämpades av domstolar som saknade varje form av självständighet och där varje avkunnad dom var politiskt motiverad).
Slutligen kan jag
inte låta bli att nämna att jag fann det intressant att läsa om mitt eget
agerande i denna norska bok. Ottosen och jag var verksamma på samma plats vid
samma tid den sommaren, 1978. I en kort sammanfattning visar han hur absurd
situationen var för honom och mig: ”Den gangen på stranda i Durrës var vi bitre
fiender fordi vi valgte å støtte to ulike diktaturer som var blitt uvenner. ” Idag drar vi liknande slutsatser av det vi erfarit.
Ottosen valde
Kina, jag valde Albanien. Men redan samma år började jag publicera texter i
olika tidningar om hur det stod till i Enver Hoxhas Albanien. Jag skrev inte minst om avrättningarna i maktens centrum och blev förstås
utesluten från Svensk-Albanska föreningen. Bara några månader tidigare hade jag
uteslutits från SKP, det Kinatrogna svenska ml-partiet. 1978 blev därför – sett
i backspegeln – ett bra år, där lades grunden för ett liv som fri
intellektuell. Vänstern lade jag för alltid bakom mig. Vurmen för diktaturer och de totalitära idétraditionerna likaså. Umgänget med den albanska diktaturen vaccinerade mig för alltid mot sådana ideologier, vilket också gjort det lättare att genomskåda islamismen och dess slutna tankesystem.
Tack till Antti K.
Annat om Albanien här i bloggen:
Om Peter Kadhammars bok Vi som var så lyckliga.
Albanska frågor och några svar.
Ismail Kadaré: Drömmarnas palats.
Albanien mellan kaos och demokrati.
Om begreppet Besa i en ny fotobok.
Köpta röster och skottlossning vägen in i EU.
Kan Albanien bli ett "normalt land".
Albanskheten och identiteten i exil.
Ullmar Qvick: Dagen faller mot natten.
Albanien, förintelsen och judarna.
The History of the Albanians.
Kosova mellan serbisk dominans och nationellt oberoende.
Ingenting eller vi har inte sådana problem.
Tack till Antti K.
Annat om Albanien här i bloggen:
Om Peter Kadhammars bok Vi som var så lyckliga.
Albanska frågor och några svar.
Ismail Kadaré: Drömmarnas palats.
Albanien mellan kaos och demokrati.
Om begreppet Besa i en ny fotobok.
Köpta röster och skottlossning vägen in i EU.
Kan Albanien bli ett "normalt land".
Albanskheten och identiteten i exil.
Ullmar Qvick: Dagen faller mot natten.
Albanien, förintelsen och judarna.
The History of the Albanians.
Kosova mellan serbisk dominans och nationellt oberoende.
Ingenting eller vi har inte sådana problem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.