tisdag 24 oktober 2017

Fördummande om Lars Lerins frimärken

Lars Lerins vackra målning från 1991 pryder vårt hem.
Färgerna görs inte riktig rättvisa på denna bild. Foto: Astrid Nydahl

En av Europas främsta akvarellmålare är värmländske konstnären Lars Lerin. Hans konstnärsskap är internationellt erkänt och lovsjunget. 


Hans målningar har nu blivit frimärken. Det är verkligen inget konstigt om man betänker att han idag är en av våra mest älskade konstnärer, vars verk ständigt efterfrågas och säljs på auktioner till anmärkningsvärt robusta priset. De är mycket vackra också i detta lilla format.


Ett motiv är en moskékupol. Genast rycker de sverigevänliga - ja, de kallar sig så - ut och fördömer eller ironiserar och gör sig lustiga. Men de saknar kunskap för att ens kunna bedöma. 


Läs på om Lerin. Det borde vara ett minimum att man tar reda på grundläggande fakta innan man yttrar sig. Då slipper man också göra bort sig och framstå som "konstkännaren" som såg fel redan på motiven. Om man tror att det inte finns en värld utanför Sverige, eller om man tror att svenska frimärken endast får ha svenska motiv, då blir man förstås upprörd. Om man däremot öppnar ögonen för fakta förstår man varför målningar av en mycket stor svensk konstnär kan bli frimärken. Det har hänt förr, om man så säger.


Det man först och främst bör veta är att Lars Lerin 2006 ingick i den delegation från Författarförbundet som besökte Iran. Hans bok om denna resa borde vara obligatorisk läsning. Den heter Allt utom regn. Om den kunde man i en recension bland annat läsa:


Lars Lerins resa till Iran ägde rum i Svenska Författarförbundets regi. Tillsammans med en grupp svenska författare reste han runt i landet. Någon i gruppen tycker att han är modig som vågar stämma träff med en man i det politiskt intoleranta Iran, där homosexuella kontakter kan leda till dödsstraff. Den som ertappas i en kärleksakt kan välja mellan att hängas, stenas, halveras genom svärdshugg eller kastas ut från ett stup, citerar författaren Gay Rights Info.
Det som fascinerar honom är inte det storslagna, monumenten, vykortsmotiven utan det lilla och vardagliga. Upplevelserna är så starka att det nästan gör ont. "Nu gäller det att hushålla med krafterna och blunda så mycket som möjligt. Intrycken är överväldigande. Varenda fläkt, varenda ventil är intressant, värd att måla." På färden i Iran jämför Lars Lerin det politiska förtryckets rädsla med den "kemiska diktatur", som härskat över honom under många års destruktivt drogberoende. Han gläder sig över sitt nya omtumlande liv som drogfri, "abstinens, förvirring, eufori, återfallssignaler, förnekelse, förälskelse, rosa moln och grå vardag". Resan får nya dimensioner, som livet efter en revolution. Men längst ner i packningens röra ligger skriften från AA.

Originalakvarellen som Bukowskis sålde för rekordsumma
Målningen som blev frimärke heter i original just Moské. Som var och en kan se blev endast en detalj av kupolen avbildad på frimärket nedan. Det kan rentav vara så att frimärksbilden är en annan version av originalakvarellen. Denna moské ligger inte i Sverige. Man kan gissa var den finns om man inte redan av detta sammanhang förstått det.

Den såldes till rekordsumman 370.000 svenska kronor på auktion. Här följer lite information om den saken. Målningen av Lars Lerin heter alltså Moské. Den är signerad 2009, har måtten 143 x 103 cm och ingår i serien Ljus i öster:


Lars Bohman Gallery: Arkiv, Stockholm 2014, avbildad sidan 28
"Med sina penslar lyckas Lars Lerin förmedla både avgrund och samhörighet mellan den sofistikerade mosaiken i en iransk moské och de primitiva värmländska hyreslängorna. Snömodden och betongen är på en gång tristare än i verkligheten - och alldeles, alldeles magisk" ur intervju med Lars Lerin av Maria Ullsten, Fönstret

Frimärket av Lars Lerin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.