Per Helge: Det stora kärlet. Berättelse om en släkts
livsfärder i Småland och Nordamerika (Stadsmuseet Näktergalen, Vimmerby)
”En färd är varje människa”
(Petter Bergman)
Om vi lyfter ut den
religiöst-politiska aspekten, islam, och flyttar oss tillbaka i tiden finns det
skäl att ställa frågan: vad skiljer eller förenar de människor som idag, just
nu i detta ögonblick, vid Nordafrikas kust eller på andra platser ger sig ut
över havet för att nå en plats där ett bättre liv kan finnas, å ena sidan, och
alla de smålänningar som på 1860-talet fyllde skeppen till Amerika å den andra?
Jag har grubblat mycket på
saken under läsningen av Per Helges nya bok Det
stora kärlet. Hans bok berättar om de människor som ”lämnade sin karga
socken (Locknevi)” för att resa via ”Vimmerby till Nässjö, Kristiania, Hull och
Liverpool” till New York, där de steg i land redan med anpassade och amerikaniserade
namn som Johnson, Swansson eller helt nya som Hill, Barton och Harris.
Nå, vad skiljer och vad
förenar? Det som förenar är lätt att se: människor flyr fattigdom (ibland ren
svält) och/eller krig. De söker frid och fred, de söker ett bättre liv. Ett
bättre liv kan vara ett där maten självklart står på bordet varje dag. Det kan
också vara drömmen om att resten av livet vara försörjd av en nordisk
välfärdsstat. Just på den sista punkten har flykten skapat oläkbara, gigantiska
slitningar, motsättningar och konflikter. Det finns en gräns för hur många ett
land som Sverige kan ta emot. Och där är det inte enbart eller främst de
ekonomiska faktorerna som avgör. Viktigare är de sociala konflikterna, våldet,
övergreppen, klanbildningarna och de etniska enklaverna. De undergräver både på
kort och lång sikt. Man kan ändå säga att 1860-talets människor har mycket
gemensamt med våra tids. Men det som skiljer är avgörande på en mycket viktig
punkt: de kulturella motsättningarna, civilisationernas sammandrabbning för att
använda ett modernt begrepp. De som nu kommit och kommer har moskén som
samlingsplats, de lyder Koranens moraluppsättningar och Sharias lagar. De lever
liv oförenliga med mottagarlandets.
När detta är sagt vill jag
berätta om Per Helges bok. Det som gör den en smula unik är att han berättar om
sin egen släkt. Han reser, ofta och väldigt långt, i USA för att leta rötter
och eventuella ättlingar till människor från flyktens tid. Han har deras namn, både från
utgångsplatsen där han själv är född och uppvuxen, och han vet var han ska
leta. Gripande berättar han om deras livsöden där borta. Det är slit, hårt
arbete, nya villkor. Några av berättelserna är särskilt angelägna, som den om John
som var farmoderns äldste bror. Han lämnar syskonen i Chicago, tar sig till
Canada och blir skogsarbetare femton år efter sin ankomst till Nordamerika. Per
Helge ”ser” honom i den lilla orten Cranbrook i British Colombia, Canada. Detta
är en trakt, skriver Helge, där det talades ”yxans och sågens tydliga språk”.
Cranbrook var ett litet nybyggarsamhälle som grundats av missionärer.
Johns öde blir sedan
signifikativt, och lärorikt. 1916 tar han värvning och reser till Europa och
det första världskriget. I en första sammandrabbning med tyskarna vid Somme
stupar han. Han dog av granateld. Så fullbordades hans livscirkel; från Småland
i Europa till USA och Canada för återresa till Europa, där hans liv ändades.
Per Helge skriver:
”När jag åter betraktar det
där fotografiet av John, bland fyrtio andra män på väg ut mot krigets front i
Europa, ser jag hans berättelse, skymtvis, den finns i det tunga ansiktet, ja i
hela kroppen; den har inga ord, bara en melodi, jag hör den sjunga allt
starkare. Var kommer den ifrån? Inifrån; den ljuder i mig som från ett
instrument – ja, jag är det instrumentet. Berättelsen sätter den i rörelse;
medan jag betraktar bilden, berättar vi, han och jag, och sjunger och ropar mot
varandra. Det är en svår sak, att sjunga och bli sjungen av någon. Hade de
sången ord, skulle vi i sådana ögonblick kanske sprängas.”
Per Helges nya bok väcker vid
sidan av drömmarna och villkoren nedtecknade i de egna berättelserna - alla så levande och konkret gestaltade -också en rad frågor hos mig. Till exempel
förnyar det mina grubblerier kring hur nationer erövrades och urbefolkningar drevs bort eller dödades. I fallet Nordamerika känner vi omständigheterna från otaliga berättelser om dessa grymheter. Vi vet kanske en smula om vad som hände i Sydamerika, Nya
Zeeland och Australien. Ändå tycks världen idag mest upptagen av att döma och
fördöma Israel, dess historia och palestiniernas öde. Jag menar inte att denna
den modernaste statsbildningen är oviktig att granska, men ibland undrar jag
över proportionerna i den offentliga diskussionen. Läser man Per Helges bok
har man stora möjligheter att ställas inför frågor som leder vidare. Men man
läser den förstås först och främst för att lära och förstå utifrån en småländsk
utvandrarsläkt.
Här finns bokens utgivare.
Här finns bokens utgivare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.