Terrorattackerna är en sida av saken som gör
att islam inte kan sammanleva med sekulära samhällen. Denna vålds- och dödskult
visar oss allt oftare hur det problemet ser ut. Vi har sett många sådana attacker den senaste tiden (och Münchenmassakern igår kan inte skrivas in under den rubriken, det står klart denna eftermiddag när polisens presenterat sitt material - däremot kan vi med säkerhet slå fast att dagens attentat i Kabul utfördes av IS). Men själva islamiseringen av västerlandet – den
långsiktiga och förödande kraft som bryter ner våra samhällen – är det verkligt
stora problemet. Låt mig därför återvända till ämnet.
Sommaren 2011 började brittiska islamister
sätta upp klisterlappar som förkunnade att Sharialagar gällde i de stadsdelar
där budskapet fanns. Det
löd: ”You are entering a Sharia-controlled
zone – Islamic rules enforced.” Det började i London (i
stadsdelar som Waltham Forest, Tower Hamlets och Newham) där lyktstolpar och
busshållplatser tapetserades med det hotfulla och uppfordrande budskapet.
I dessa zoner, sa lapparna, förbjöd man spel,
musik, alkohol, pornografi och prostitution samt rökning och droger. Enligt
predikanten Anjem Choudary (1) från
den förbjudna organisationen Islam4UK (2) ingick kampanjen i den långsiktiga, strategiska strävan att också i England
skapa det Islamiska Emiratet. Enligt predikanten har den brittiska regeringen
pekat ut 25 enskilda områden i landet där islamismen är ett stort problem. Just
där, säger Choudary, ska vi agera för att skapa Shariazonerna. Där kommer man
inte att acceptera ”den västerländska civilisationen”. Inte ens umgänge mellan
könen betraktas som tillåtet.
I vissa Londonstadsdelar hotas redan nu
kvinnor med våld om de inte bär slöja. En representant för Quilliam Foundation (3), James
Brandon, säger att dessa ”Taliban thugs” inte är representativa för
befolkningen i områdena, och att deras verksamhet bidrar till klyftor och
splittring (4). Man
måste ändå fråga sig huruvida de har ett stöd från "den tysta
majoriteten" av muslimer i området.
En månad senare, i augusti, skriver The
Telegraph om verksamma Sharia-domstolar i Birmingham. Här koncentrerar man sig
på civilmålen, som hustrumisshandel och skilsmässor. Shariadomstolen
sammanträder en gång i månaden i Birmingham Central Mosque. Ordförande är Dr
Mohammed Naseem, han sitter bredvid imamen Talha Bokhari, och Amra Bone, den
enda kvinnan som sitter i en Sharia-domstol i England. Naseem råder en misshandlad kvinna, Jameela,
att ”för barnens skull” uthärda och upprätthålla skenet.
Michael Nazir-Ali, före detta biskop i
Rochester, född i Pakistan, har länge kritiserat bruket av Sharia. Han menar
att deras främsta uppgift är att upprätthålla orättvisor mellan muslimer och
icke-muslimer, mellan män och kvinnor.
Alan
Craig, en före detta Newham-politiker, som bott 30 år i området, upprörs över
att han inte i en enda butik numera kan köpa icke-halalmat. Han möter inte
längre kvinnor i slöja, de flesta är klädda i heltäckande niqab med svarta
handskar. Inte ens i de sekulära brittiska skolorna frångår man muslimska
regler. Alldeles oavsett andra omständigheter vägras barnen vatten och mat
under Ramadan.
I närheten av Newham ligger Leyton,
hemmakvarter för Islamic Sharia Council (5), en
organisation grundad 1982 som styr över ett dussintal Shariadomstolar landet
runt. Det finns uppskattningsvis hela 85 stycken totalt. En av männen i
organisationen, Dr Suhaib Hasan, vill att man i landet inför två av Sharias
kanske mest motbjudande inslag: stening av otrogna kvinnor och stympande av
händer på tjuvar.
Jim Fitzpatrick, parlamentsledamot för Labour,
menar att Shariadomstolarna tar ”strypgrepp på de muslimska delarna av
samhället och bidrar till en islamisering”. Han borde veta, han representerar
en valkrets som domineras av muslimer från Bangladesh: Poplar and Canning Town.
På sin hemsida ger Islamic Sharia Council en klar och tydlig bild av hur
de ser på Shariadomstolarnas framtid i landet: “Även om rådet ännu inte är
juridiskt erkänt av de brittiska myndigheterna, är det redan ett etablerat
faktum, liksom att det vinner alltmer mark i de muslimska folkgrupperna.. allt
detta är förberedande steg för att slutligen få förtroende från värdlandet för
det sunda i Islams rättssystem.”
Med 1996 Arbitration Act gäller vissa beslut
redan. Man tillåter domar i Shariadomstolar där bägge parter är överens, och de
behöver alltså inte ta ärendet till brittiska domstolar. Frågan är om inte
detta förfarande är inledning till en acceptans av parallella rättssystem.
Biskop Nazir-Ali menar att man därmed accepterar ett system där likheten inför
lagen är borta och därmed ett av grundfundamenten för det brittiska samhället.
I Green Lane Mosque i Birmingham har man gjort
sig kända för extrema inslag. I december 2009 beslutade de sig där för att
bjuda in två extrema predikanter, Faisal al-Jasem från Kuwait och Abdul Aziz
As-Sadhan från Saudiarabien. Det fick till följd att företrädare för British
Muslims for Secular Democracy (6) och
för judiska och kristna församlingar, skrev ett öppet brev, ställt till en
företrädare för moskén, Tassadaq Hussain. I brevet skrev de att de med fasa
läst texter av de två hatpredikanterna, och att de inte i skydd av
yttrandefriheten kunde tro att dessa två skulle få genomföra sina
”hatpredikningar”. Vi har i landet, påminde de, en Racial and Religious Hatred
Act 2006 att förhålla oss till. Inte minst de två predikanternas antisemitism
finns dokumenterad, och man citerar i det öppna brevet flera sådana
textställen, som då Sheikh Abdul Aziz As-Sadhan beskriver “det judiska gänget”
som påstås ha “som samlat på sig motbjudande och lumpna egenskaper” och hävdar
att de “misspryder mänskligheten.” Utifrån sådana exempel vädjade de till
moskén att dra tillbaka inbjudan.
Birmingham Mail berättar i december 2009 att
de två hållit sina predikningar. I ett polemiskt svar på det öppna brevet sände
moskén den 18 december ut ett pressmeddelande, där det bland annat hette att de
tillbakavisade anklagelsen om att de skulle ha bjudit in talare som är
anhängare av al Qaida. De två är enligt moskén “akademiker som specialiserat
sig på Islamisk vetenskap och är välrespekterade i lärda kretsar”.
Nätverket One Law for All bedriver vad de
själva kallar ”Campaign
Against Sharia Law in Britain”. De har många invändningar mot Sharia-lagarna
men menar först och främst att de i sin egenskap av religiösa lagar omöjliggör
likhet inför lagen. För alla medborgare i det sekulära Storbritannien kan det
bara finnas en enda lag. Likhet inför lagen måste vara grundprincipen. I juli
2011 gick man ut med ett upprop som bland annat sade:
“Vi uppmanar den brittiska regeringen att erkänna att Sharia och andra religiösa lagar är godtyckliga och att de särskilt diskriminerar kvinnor och barn. Medborgarskap och mänskliga rättigheter är inte förhandlingsbara. Vi kräver ett slut på Shariadomstolarnas religiösa tribunaler utifrån det faktum att de motarbetar jämlikhet och mänskliga rättigheter. Vi kräver att lagen ändras så att alla religiösa tribunaler förbjuds att arbeta såväl inom som utanför rättssystemet.”
1. Född i
England 1967. Före detta advokat som nu leder organisationen Islam4UK.
2. Islamistisk organisation som arbetar för införande av kalifatet. Organisationen
förbjöds i Storbritannien enligt Counter terrorism laws den 14 januari 2010.
3. Organisation baserad både i London och Islamabad som motarbetar religiös
extremism.
4. Daily Mail 28 juli 2011
5. Rådet
presenterar sig själv med dessa ord: ”Rådet ser sig självt som en
stabiliserande faktor inom det brittiska muslimska samhället. Utanför de
muslimska länderna, är islamiska institutioner centrala för att det muslimska
samhället ska överleva. Andra etablissemang, som moskéer, skolor, universitet
och banker bevarat det muslimska samhällets identitet och skapar en beskyddande
omgivning för unga och gamla i lika mån.”
6. Organisationen
presenterar sig så här: ” Att skapa medvetenhet bland brittiska muslimer och en
större allmänhet om demokrati, särskilt sekulär demokrati, för att bidra till
en gemensam vision om medborgarskapet (att skilja stat från tro, så att tro
inte påverkar politiken, så att det finns en gemensam delad offentlighet).
Uppmuntra religiös förståelse och harmoni, respekt för olika trossystem, och
uppmuntra förståelse och firande av rikedomen i olika muslimska kulturer,
värderingar och traditioner, värderingar och traditioner som finns i det
brittiska samhället.”
Givetvis har du rätt. Elementary, som Sherlock Holmes skulle sagt, fast de faktaresistenta författarna av vår tids "narrativ" givetvis skulle flippa ut.
SvaraRaderaSignaturen Jean Moulin skrev en text på samma tema 2007:
http://everykindapeople.blogspot.se/2007/10/massinvandring-farligare-n-terrorism.html
Det börjar med "småsaker." T ex då någon mansperson i dagens Sverige vägrar att ta en kvinnlig kollega i hand, med hänvisning till sin tro. Han menar att han är i sin fulla rätt: allt annat vore diskriminering. Men om han vägrar att ta kvinnan i hand (av samma anledning som han vägrar att handskas med hundar och grisar) signalerar han att kvinnan är är oren varelse. Eller att han betraktar kvinnan inte som kollega utan som sexobjekt.
SvaraRaderaDå är det att diskriminera kvinnan.
Zinaida