Ohlssons, sett från hörnet Kärleksgatan och Davidshallsgatan i Malmö. Kö till rean. |
Steget från grundskolan ut i
arbetslivet innebar en förnyad och intensivare kontakt med den malmöitiska
köpmannaklassen. Här fanns de legendariska matthandlarna Nessim och Werup, här
fanns Nils Malmström med sina herrekiperingar och inte minst Thor B. och Stina
Pacini Ohlsson med Ohlssons ekiperingsbutiker på Stortorget och Södra
förstadsgatan. Här fanns Bermans, grundat av legendaren Karl Bermans far. Här
fanns också familjen Perlman som än idag driver Nisses kläder på Östergatan vid
Drottningtorget. Och då har jag bara berört några viktiga 1900-talsfamiljer.
Som hamnstad har Malmö förstås en rik historia av köpmän långt tillbaka i tiden
– tänk bara på Frans Suell och familjen Kockum – men jag begränsar mig av det
enkla skälet att jag vill berätta om Thor B. Ohlssons hustru Stina (som avled
2006, 94 år gammal). Hon härstammade från Italien och hade mycket stora
estetiska krav på butikerna och de anställda. Det gick inte för sig med vad som
helst. De många gånger exklusiva kunderna från när och fjärran tillhörde de
övre samhällsskikten. Som dekoratörer fick vi lov att ha manchesterbyxor och
slapp slipstvånget, men det var en stenhård regel att man alltid skulle ha sin
vita arbetsrock på sig, så att både kunder och kollegor visste vem de hade att
göra med.
Interiör Ohlssons i Malmö. Denna och övriga bilder från Sydsvenskans blogg Försvunna Malmö. Läs den, där finns massor av fin och intressant Malmöhistoria. |
Jag fick min
dekoratörsutbildning som anställd och fick på ett tidigt stadium börja skylta
och dekorera på egen hand. Det var ett mycket stort förtroende, först från
dekorationsateljén men sist och slutligen från Pacini Ohlsson personligen. När
jag på telefon meddelade henne att ett skyltfönster var klart tog hon hissen
ner från bostaden som låg ovanpå butiken. I detalj granskade hon sedan
skyltningen från gatan. Då fick jag stå bredvid henne och ta emot eventuella
anmärkningar. Oftast godkände hon mitt arbete och tyckte att jag hade full
kontroll på dekoratörsyrket, min ungdom till trots. Pacini Ohlsson var den som
introducerade Guccis varor i Sverige. I Sydsvenskan berättar modedirektrisen
Irene Moberg i juli 2015 om modeskribenten Sonja ”Sonika” Thulins samarbete med
henne. De två tog det exklusivaste modet till Malmö och höll modevisningar med
kollektioner från Yves Saint Laurent, Dior och Nia Ricci på Hotell Kramer.
När USA:s ambassadör Holland
– en svart man – besökte Malmö deltog jag i en demonstration utanför Kramer.
Jag stod på ett elskåp och syntes därför mycket bra i den kvällens tv-nyheter.
Dagen därpå blev jag inkallad till direktionen där jag upplystes om att
deltagande i sådana demonstrationer stred mot företagets policy. Det var första
spiken i kistan för mig. Den andra och sista kom när jag ensam skulle dekorera
hörnfönstret med damunderkläder. I det fönstret saknades möjlighet att sätta
upp draperi - sådana användes alltid i de stora fönstren för att ge arbetsro
till dekoratören – och när människor stod utanför och knackade på rutan
generades jag så mycket att jag lämnade först fönstret och en liten stund
senare också företaget och min anställning. Det var efter den händelsen som jag
sökte och fick jobb på Nordsjö färgfabrik. Men jag har hela mitt liv med värme
sett tillbaka på de människor jag mötte, först på Malmströms där jag arbetade
som expedit och sedan på Ohlssons där jag fick en bra utbildning. Thor B. och
Stina Pacini Ohlssons var viktiga gestalter i det Malmö som formades under
efterkrigstiden.
Det moderna företaget
Ohlssons öppnade sin nya stora butik på Stortorget i september 1914 och
kallades då i Sydsvenskan för ”södra Sveriges största herrekiperingsaffär”. Hur
länge den var det vet jag inte. Men jag vet att många blev förtvivlade när den
nye ägaren, företagsdödaren och cynikern Roger Akelius köpte upp och inom kort,
våren 1972, konkursade alltsammans. Köerna ringlade långa till
konkursutförsäljningen.
*
Tiden som dekoratörselev och
sedan som dekoratör var det närmaste jag kom ett yrkesliv. Och då menar jag ett
yrke jag utbildades för. Dekoratörsyrket smällde högt, inte bara för att det
hade varit pappas utan för att jag i så hög grad gav det konstnärliga
kvaliteter. Det är svårt att förstå, men det hade förstås med de estetiska aspekterna
att göra. Dekoratören var då som nu egentligen bara en kugge i reklammaskinen.
En vacker fönsterskyltning var det närmaste man kom verkliga livet och annonser
kunde inte mäta sig med dem. Men dekoratörsyrket kom alltmer att förskingras
och ytterst få företag har idag egna anställda i yrket. På sin höjd finns det
dekorationsfirmor som fungerar som kringresande skyltningsproffs. Om man letar
på nätet hittar man någon enstaka utbildning av folkhögskolemodell samt
exklusiva firmor med dyra böcker om dekorationskonst och yrkets säljande
funktioner. Det var för väl att jag, mest av en tillfällighet, tidigt kom att
lämna yrket. Det hade stridit mot varje grundläggande tanke jag har om
konsumismen som kultur och samhälle, att själv bidra till ett estetiskt flirtande
med kundkretsen. Jag ryser bara jag använder sådana ord. Men det var det första
och enda yrke jag utbildades till. Allt som kom därefter är självlärt. Och jag
har alltid varit stolt över att vara en autodidakt författare.
(Ur min Malmöbok, Ett barn är fött på Sevedsplan)
Minnen. Själv minns jag strofen många av oss nynnade på:
SvaraRadera"Nu har de kastat ägg igen, detta lömska pack, som skändat och besudlat, herr Hollands Cadillac"
I dag hade herr Holland nog ansetts som rasifierad eller som husnigger, sannolikt det senare.