Apliv i brittiska Dudley. Foto: Astrid Nydahl |
Det är klart att man svarar ja på båda frågorna. Det finns humor som saknar all poäng. Och det finns humor som politiskt gisslar eller driver med samtiden, all inclusive.
Finns det då, frågar jag mig, tjeckisk humor? Frågan kan verka udda, men jag ställer mig den efter att ha läst Emil Hakl Regler för löjligt uppförande (Aspekt förlag, översättning av Mats Larsson). Under diktaturen, särskilt efter den sovjetiska inmarschen och ockupationen av Tjeckoslovakien, kunde man se hur landets version av samizdat-litteratur utvecklades. Där fanns gamla rävar som Ludvik Vaculik och Bohumil Hrabal, men också något yngre förmågor som Pavel Kohout, Ivan Klima, Milan Kundera.
De redan döda ej att förglömma: Jaroslav Hasek, Max Brod, Franz Kafka och andra.
Så ja, det finns säkert en tjeckisk humorvariant, även om man, som ni ser av namnen ovan ibland kan kalla den tysk-tjeckisk eller judisk-tjeckisk.
Vem är då Emil Hakl (pseudonym för Jan Benes) i detta sammanhang? Han har kallats för vår tids Hrabal. Det är inget dåligt omdöme. Född 1958 var han 1988 med och bildade sammanslutningen Den moderne analfabeten. Hans mest kända roman är Föräldrar och barn (också den utgiven på svenska av Aspekt förlag).
Hakl har sagt: "Varje gång jag börjar skriva känns det som jag skriver en novell. Ja, och ibland vill inte den där novellen ta slut utan fortsätta." Nog kan man säga att den finurligt lilla volym jag nu läst, Regler för löjligt uppförande, kan illustrera det uttalandet. Vi har nämligen att göra med titelnovellen från en samling. Ibland kan det kännas udda att bara läsa en enda novell ur en samlad bok. Men i det här fallet fungerar det utmärkt och bidrar också till att besvara frågan om tjeckisk humor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.