Östersjökust vid lågvatten. Foto: Astrid Nydahl |
Författaren
Botho Strauss står åter i centrum för debatten i hemlandet Tyskland. Så blir
det när man som Strauss oförfärat säger några sanningens ord mitt i strömmen av
offentliga lögner. Man får dock inte glömma bort att han först och främst är en
lysande berättare. En av hans böcker som jag håller särskilt högt är Kopistens
misstag, som i original utkom 1997 och på svenska i översättning av Lars W
Freij år 2000.
Jag
saxar lite ur boken:
”Inte
på någon sida, inte inom någon politisk fraktion kan jag se något gott eller
ens en utsikt, ett utkast. Det handlar genomgående om ett schackrande, i
moralisk såväl som i strategisk mening. Detta borde jag med hjälp av exempel
demonstrera eller kommentera för Diu, uppifrån vår kulle. En kulle från vilken
ingenting kan styras eller påverkas, som endast utgör en avlägsen utsiktspunkt,
varifrån man nyktert och spänt kan följa ett oudvikligt ödes uppehållande
schackdrag.”
Det Strauss i detta citat visar är att han alltid, också i inre exil ("uppifrån vår kulle"), långt från kultur- och mediakretsen, ser vad som sker i ett större sammanhang. Just därför är han bortom och utanför de olika politiska fraktionerna. Jag skulle uttrycka det så här: bortom och utanför det partipolitiska spelet. När jag skriver om den katastrofala utvecklingen i Sverige och Europa får jag alltid kommentarer av typen: "Vänta till valet 2018 så..." som om det skulle förhindra eller förändra någonting. Liksom Strauss vägrar jag att ställa mig i något partis tjänst. Självklart ser jag var motsättningarna finns, och lika självklart förstår jag vad som är katastrofens orsaker, på olika nivåer och i olika sammanhang. Det handlar, så som Strauss uttrycker det, om ett "oundvikligt öde".
”Vad jag saknar en föreställare just nu! Alla väsentliga frågvor måste man rikta till sig själv. Vad som kommer från andra är uteslutande bagatellfrågor.”
”Religionernas makt går mot sitt slut… Hur ofta har
man inte läst det i moderna tänkares verk! Och så uppstår religionens makt på
nytt. Och det i samma århundrade som dödförklarade den. Hävdar sig återigen, fast
nu sker det på ett oanat ställe, som i islams fall.”
Kanske är det på den här punkten som Botho Strauss
utvecklat sitt kritiska tänkande på det mest slående sätt. I hans Anschwellender Bocksgesang från 1993, liksom i den nya essän publicerad
i Der
Spiegel: Der letzte Deutsche kan man se hur
denna kritik utvecklats.
”Allt är beroende av om upplösning i västerländsk mening
förblir det centralt förhärskande och en sista, oövervinnelig bastion.”
”De flesta nu levande skriftställare har som om det
vore en självklarhet gjort upp i godo med makthavarna, det gamla sättet att
skriva har försonats med den moderna tiden. Nu har, oförhappandes, en vägran
att finna sig i ett sådant ’aggiornamento’ kommit in i själva arbetet, och den
författare som följer sitt skrivandes förtrollade stig har knappast något annat
val än att långsamt men säkert avlägsna sig från sin tid.”
Och till sist skulle jag ändå vilja framhålla hans
djupt moraliska kritik av sönderfallet. Det räcker att begränsa sig till så
enkla ting som hyfs, artighet och välvilja för att se hur fort och radikalt
allting gått sedan 1950-talet och framåt. Hålla upp en dörr för någon? Resa sig
för äldre på buss eller tåg? Skicka ett tackkort om man uppvaktats? Vara tyst
om situationen kräver det? Allt sådan är på väg bort eller har redan
försvunnit. Därför finner jag Botho Strauss ord befriande klara, och drar mig
gärna till minnes att de är skrivna redan 1997:
”Framtiden tillhör dem som är befriade från allt vi
har tyngts av. Tänk bara hur allting kommer att gå så snart vi inte längre vet
något om det goda.”
”Jag kan inte samtidigt leva mitt liv inom en
bestämd kultur och beräkna dennas objektiva nedgång. Med andra ord: endast det
man älskar går under. Allt annat förstår att utveckla sig desto kraftigare.”
Jag vet att detta är en detalj, men jag vill ändå säga det, för att det händer varje dag flera gånger inför mina ögon (som verkligen inte ser allt): Här i Zagreb reser sig yngre och starkare människor för äldre, höggravida, fysiskt svaga och mammor med små barn på spårvagnen. Javisst, det är en följd av uppfostran och "ligger inte i blodet" eller i något annat hemlighetsfullt, men det viktiga är att det finns och är vanligt, alltså betydligt vanligare än det sturiga klistrandet vid platsen man erövrat.
SvaraRaderaSedan finns det mycket annat som är minst lika trist eller brutalt som på andra platser. Men den här saken finns och lyser stillsamt.
Tack Bodil, så fint att du berättar. Nej, det är nog ingen detalj. Jag tror helt enkelt att det är så att södra Europa inte sjunkit lika djupt ner i det postmoderna som vi. Jag har ju sett detta fenomen också i andra länder söderöver.
SvaraRaderaOch så vet jag att många invandrarvänner från de regionerna försökt hålla fast vid sådana traditioner också sedan de kom hit.
Astrid berättade om en sådan man igår - nej, jag vill inte romantisera men berättar det ändå - som stod bakom henne i kön när hon skulle betala för en mängd flaskor cider på Lidl (vi ska ha familjefest på söndag). Han trängde sig helt enkelt fram och lyfte upp alla flaskorna på bandet och log mot henne. Det var vackert gjort och sådant man bevarar i sitt hjärta.
Så än en gång tack!
Ja, allt är inte lika och jag tror man ska vara noga med de små skillnaderna och inte sopa undan det fina som ändå finns. Vacker scen på Lidl!
SvaraRadera