Att boken heter En
stamtavla skvallrar redan det om en iskall och registrerande metod. Här är
människan reducerad till en kedja i den långa länk som generationerna utgör.
Stamtavlan kan vanligtvis, objektivt och sakligt berätta för den sökande vem han är i
relation till de andra, men den kan aldrig ens komma i närheten av det sakliga
när den ska bedömas mänskligt och erfarenhetsmässigt. Där förblir den en stum
förteckning. I bästa fall anger den personnamn, årtal och platser. Modiano vill
gå mycket längre än så. Han vill ner och undersöka det som är synligt. På samma sätt som
han trevar sig fram i gränderna trevar han sig här ner i allt det som människor
mer eller mindre medvetet försökt dölja eller utplåna.
Först och främst ska man tänka på vad det är för en
tid Modiano skildrar. Han är född 1945 och han växer upp i skuggan av andra
världskriget, den nazityska ockupationen av Frankrike, och inte minst
förintelsen som också på fransk mark tog sig groteska uttryck. Modiano vet att
hans pappa är jude. Han har gift sig med en belgisk skådespelerska. Han varken
ser eller upplever krigsåren. Men det är de åren som präglar dessa tidiga år i
hans eget liv, därför att de på ett så djupgående sätt har med framför allt
faderns minst sagt skumma bakgrund och liv att göra. Från något som
inledningsvis mest liknar en katalogaria av adresser och personnamn rör sig En
stamtavla in i det som döljer sig bakom namnen och orden. Där hittar man de
ljusskygga. Där hittar man orsakerna till att polisen söker en. Där finns hela
tiden stupet ner i katastrofen, alldeles nära det som kunde ha varit en trygg
vardag. Men varken internatskolor eller hotellrum kan skänka den tryggheten.
Albert Modiano har inte mycket kvar att säga sin son. De avslutande brev de
skriver till varandra – sonen Patrick är då tjugoett år – visar varför. Patrick
svarar inte med ordet far. Han skriver ”Min bäste herre” och har därför
försäkrat sig om den nödvändiga distansen.
För den som söker en riktigt övertygande
självbiografisk skiss i skuggan av 1940-talets politiska och mänskliga
katastrofer kan Patrick Modianos bok vara precis rätt. Här används inga
överord. Här agiteras det inte. Som alltid hos Modiano är det en lågmäld, men sökande röst som berättar. Den rösten övertygar mig om varför man ska
välja det personliga framför det politiska vid berättandet om det som lade
Europa i aska och grus.
Jag tycker mycket om dina författar- och bokpresentationer. De lyser upp många för mig tidigare mörka rum. Och ger inspiration till att själv läsa och upptäcka. Tack!
SvaraRaderaTack ska du ha Olle. Och tack för att du uppskattade Marizas fado.
SvaraRadera