|
Foto: Steen R/ Snaphanen |
Den som idag påstår att Ayaan Hirsi Ali är en
”islamofobisk” och ”hatisk” skribent är antingen okunnig eller helt och hållet
obildbar. Den som påstår det är för det första okunnig om att hon för det
första är född och fostrad i islams värld, och för det andra att hon som en fri
kvinna, på flykt från det förflutnas förtryck, anslutit sig till de fria, av
franska revolutionens ideal färgade, idealen om medborgarskap och sekulärt liv.
Men hon vet av hård erfarenhet att alldeles oavsett sin egen gärning möter hon
hela tiden, såväl i Europa som i USA, just de bottenlöst obildade och grundlösa
anklagelserna. Var kommer de ifrån? Jo, just det, de kommer från islams
stormtrupper, de kommer från muslimer som tror att de måste skriva under på
varje deklaration om jihad och hat för att de ska betraktas som rättrogna.
När jag nu tagit mig an Hirsi Alis nya bok tänker jag
först att allt detta vet jag redan. Jag har läst hennes tidigare böcker. Jag
har läst alla de andra avfällingarna, de modiga männen och kvinnorna som lämnat
islam bakom sig och som sökt friheten. Men så hejdar jag mig. Hennes nya bok är
ju inte som de tidigare eller andra. Reformera islam är för det första en
sammanfattning – nej, en redogörelse för – vad islam kräver och förväntar sig
av sina anhängare. För det andra – och viktigast av allt – är att den redovisar
Hirsi Alis principiella och personliga argument mot dessa islams krav. Det är det
som gör boken unik.
Men tror hon då på allvar att islam går att reformera?
Låt oss ställa en helt annan fråga: gick kristendomen att reformera? Hirsi Ali
vet besked och hon går raka vägen till Martin Luther och de teser han spikade
på kyrkporten. När Hirsi Ali möter Luther slår det gnistor, det kan jag
garantera! Ett av hennes argument blir starkare än de andra: Luthers teser
kunde spridas tack vare att boktryckarkonsten gjort entré. Luther + tryckeri
var receptet för en revolution. Idag har vi internet, print-on-demand och andra
tekniska landvinningar för kommunikation.
Hirsi Ali vänder sig till de
frihetslängtande muslimerna – först och främst kvinnorna i islam – och säger:
nu finns tekniken! Använd tekniken, sprid era tankar, gör uppror mot
förtrycket! Som den optimist hon är förväntar hon sig – i de första stegen av
arabiska våren – att människor ska göra bruk av det som bultar i deras bröst;
längtan efter frihet är alltid starkare än anpassningen och lydnaden. Islam +
internet borde alltså kunnat leda till reform. Eller? Luther + tryckkonst
gjorde det. Eller var det så att Europa och den kristna kyrkan var redo att gå
från puppstadium till fullt utvecklad fjäril? Från katolicism till
protestantism? Det finns inga självklara svar. Men det finns spår i historien
som pekar mot möjliga lösningar.
”Jag anser det trovärdigt att internet kommer att bli
för den muslimska världen på 2000-talet vad tryckpressen var för kristenheten
på 1500-talet. Jag anser det trovärdigt att de våldsamma islamister jag har
kallat medinamuslimer är de moderna motsvarigheterna till de fanatiska sekterna
i förreformationens Europa och att en helt annan reformrörelse redan bildas i
Mellanösterns och Nordafrikas storstäder (…) Mycket är ovisst i detta tidiga
skede. Det enda säkra med den muslimska reformationen är att den inte kommer
att likna den kristna. Det är sådana fundamentala skillnader mellan Jesus och
Muhammeds lära, för att inte tala om de båda religionernas radikalt olika
organisatoriska struktur, att alla analogier faller i stycken.”
Vilka är då islams problem? Hirsi Ali beskriver dem i
fem punkter. I dessa finns hela systemet nedtecknat, kortfattat men kusligt i
sin exakthet, och det är, säger Hirsi Ali, på dessa fem punkter islam måste
reformeras. De är:
1/ Muhammeds halvt gudomliga och ofelbara status och
den bokstavstrogna läsningen av Koranen, särskilt de delar som uppenbarades i
Medina.
2/ Fokuseringen på livet efter döden istället för
livet före döden.
3/ Sharia, den lag som härletts ur Koranen, hadhiterna
och resten av den islamiska rättsläran.
4/ Makten för enskilda personer att tillämpa islamisk
lag genom att påbjuda det rätta och förbjuda det orätta.
5/ Befallningen att utkämpa jihad, det heliga kriget.
Man förstår direkt att Hirsi Ali med dessa punkter går till några av islams kärnfrågor. Hur kan ett sådant system reformeras?
Hon säger att hon är optimist, men att det kommer att ta lång tid och bli
mycket blodigt. Ungefär som de europeiska religionskrigen, tänker jag.
Hirsi Ali delar upp världens muslimer i tre grupper.
Den första kallar hon Medina-muslimer, det är de verkligt hårdföra, vi finner
dem i grupper som IS, Boko Haram och andra. De får sitt namn från det faktum
att de med våld upprätthåller sharia och för att de inte bara lyder, utan
imiterar Muhammeds lära och hans stridslystnad. Det är denna grupp som kallar
judar och kristna för ”svin och apor”. De tillämpar sharia med halshuggning,
stening och andra dödsmetoder.
Den andra gruppen, Mecka-muslimerna, består, säger
Hirsi Ali ”av människor som är lojala mot förkunnelsens grunder och troget förrättar
sina böner men inte vill använda våld.” Det största problemet denna
majoritetsgrupp står inför är mötet med moderniteten, det sekulära och
individualistiska.
Den tredje gruppen, de muslimska oliktänkarna,
betraktar hon som ”modifierade muslimer”. De är födda in i islam men
ifrågasätter, diskuterar och i vissa fall lämnar islam bakom sig för alltid.
Hirsi Ali hör själv till denna grupp.
Nå, hon är alltså optimist – trots allt – och det är
kanske på just den punkten jag själv tvivlar. Hirsi Alis eget liv är ett
exempel på vad som händer när en människa – en individ, märk väl – genomskådar en
totalitär världsbild, i detta fall islam som regelsystem och lära, men jag är
inte lika övertygad som hon om att det på massplanet är möjligt. Hon säger
själv att förtrycket och inlemmandet i islam börjar i hemmet. Som barn fostras
de blivande anhängarna.
Att många av dem väljer att lämna islam är inte
konstigare än att barn till kristna eller judiska sekters vuxna väljer att
lämna. Det tycks idag snarast vara en regel, oavsett om vi talar om kristna,
judiska eller muslimska sekter. Det är kanske just det som utgör mötet med
moderniteten! Låt mig citera Ayaan Hirsi Alis slutord i boken, för just de
orden tror jag kunde vara en riktningsvisare, även om jag själv reserverar mig
mot optimismen i orden:
”Jag är universalist. Jag är övertygad om att alla
människor kan resonera och har ett samvete. Det omfattar alla muslimer. För
närvarande lyssnar vissa muslimer inte till sitt samvete utan går med i grupper
som Boko Haram eller IS och lyder bokstavliga föreskrifter och religiösa
dogmer. Deras brott mot människans förnuft och samvete, som de begår i islams
och sharias namn, framtvingar redan en ny granskning av islams skrifter,
doktriner och lagar. Denna process går inte att hejda, hur mycket våld
reformvännerna än tillfogas. Till sist kommer förnuftet och samvetet att råda.”
***
Om Ayaan Hirsi Ali har jag tidigare bland annat skrivit här:
Islams olika ansikten. Islams järnnäve.
Arabisk höst - redan?
Gina Khan, Ayaan Hirsi Ali och salafismens utbredning....
Yttrandefriheten, islam och islamismen.