Från Lars Vilks utställning i Malmö 2013. Foto: Astrid Nydahl |
Ur fredagens nummer av Weekend-Avisen citerar jag nedan ur tre artiklar, skrivna av Jeppe Matzen som var på plats när Krudttønden angreps, Sören Villemoes och Frederik Stjernfelt, alla tre viktiga personer i den danska samhällsdebatten. Observera att texterna nedan endast är korta citat ur långa texter.
JEPPE MATZEN:
De første
tre-fire knald er uvirkelige. Høje, men stumpe. Men så står det klart: Der
skydes bag min ryg. Lyden kommer ude fra foyercafeen på den anden side af
svingdøren umiddelbart bag det runde cafebord, som jeg deler med den franske
ambassadør, François Zimeray.
På podiet
fem-seks meter skråt til højre for mig er alt gået i stå. Ingen
foredragsholdere eller arrangører siger et ord. Ligesom tilhørerne til dette
debatmøde om ytringsfrihed i Krudttønden sidder de helt tavse. Frosset fast til
deres stole. Paralyserede.
Jeg griber
min mobiltelefon på cafébordet og kaster mig ud til venstre, bag om ryggen på
ambassadøren. I samme sekund - som en stor uformelig organisme - sætter hele
rummet sig i bevægelse. Folk kaster sig mod gulvet eller springer op fra deres
stole for at søge skjul. Alle er stadig fuldstændig tavse. Ingen skriger, men
foredragssalen fyldes af lyden fra tiltagende skud og larm fra møbler, der
vælter.
Jeg har ingen plan om en flugtrute, jeg vil bare væk fra skudlyden ude i
forhallen bag mig. Men min vej væk mod foredragssalens modsatte ende er spærret
af frilagt bindingsværk, som går ud i lokalet fra ydervæggen mod gaden. Jeg
træder op på en stol og videre op på en barstol, springer over en vandret
bindingsværksbjælke i lidt over en meters højde og vælter ned på den anden side
blandt nogle stole. I et splitsekund åler jeg mig på albuerne hen over gulvet
og forsøger at finde skjul. Men tænker så: »Nej, jeg skal ikke ligge her på
gulvet og skydes i nakken.« Jeg ved ikke, hvor mange terrorister der er, men
hvis de først trænger ind i foredragssalen, er vi chanceløse.
SØREN VILLEMOES:
Når man har
afgivet troskab, skal man adlyde kaliffens ordrer. En af disse ordrer gik rundt
sidste september, da terrororganisationen kommanderede muslimer i Vesten til at
dræbe vantro. Var det her, Omar El-Hussein ønskede, at vi skulle lede efter
meningen med den ekstreme vold? Søgte han døden i konfrontationen med politiet
i håb om adgang til paradis? I så fald ønskede Omar El-Hussein at blive set som
et menneske drevet af tankens kraft mod et højere mål. Det var ikke vores ynk,
han ønskede, men vores frygt.
Siden i
lørdags har flere luftet muligheden, at Omar El-Hussein måske slet ikke var
terrorist, men blot en almindelig morder. Som professor Ole Thyssen skrev i
Politiken: »Er det en forvirret og voldelig ung mand, som har begået et
dobbeltmord? Så er det en sag for politiet, som tilsyneladende har opklaret
sagen og dræbt den formodede gerningsmand.
Og så er den
sag ikke længere.« El-Husseins sidste ord tyder på, at sagen er længere. At det
ikke blot var simple mord, men terror med et politisk sigte. Som hans gamle
bekendte fra Mjølnerparken, Mohammed, formulerede det: »Han troede på det, han
gjorde, og han havde et formål,« lød hans uapologetiske bud på en forklaring.
Det er en
ideologisk strid, der er foregået siden 1800-tallet, som nu kæmper om at give
mening til El-Husseins ekstreme gerninger. Liberale og konservative har altid
ment, at mennesket er drevet af ideer. Og på venstrefløjen har det siden Karl
Marx været umuligt at forstå handlinger uafhængigt af den samfundsstruktur, der
producerer dem.
Søger man, kan begge fortællinger indlæses i Omar El-Husseins korte liv.
FREDERIK STJERNFELT:
Strukturen i
anslagene i Paris og København - først mod ytringsfrihed, så mod jøder -
angiver meget godt den extreme islamismes aktuelle strategi. Man er ude på at
skabe en radikaliseringsspiral, så stadig flere europæiske muslimer føler sig
tiltrukket af islamismen - og så stadig flere »indfødte« europæere bliver
tiltrukket af dens analoge modstanderbillede på den nationale højrefløj, der
igen vil skræmme endnu flere, muslimer såvel som ikke-muslimer, til at forsvare
indskrænkninger i ytringsfrihed og de andre frihedsrettigheder, som man anser
som et centralt problem i demokratierne.
»Fuck
freedom«, som demonstranterne mod JP-tegningerne i sin tid sagde. Den position,
der skal gøres umulig, er oplysningens tolerance, pluralisme og ytringsfrihed.
Også her er der mindelser om RAFs strategi i 70erne: man ville med blodig
terror presse staten til at tage drastiske skridt, så staten ville afsløre »sit
sande ansigt«. Tilsvarende vil de extreme islamister sprede terror og presse de
vestlige samfund til at fremstå som afskyelige undertrykkelsesapparater, der
ikke kan appellere til almindelige muslimer.
Midt mellem
de seneste terrorangreb forekom en lille hændelse i Paris. Den franske
graffitikunstner Combo lavede et forsonligt kunstværk på en mur i en forstad.
COEXIST - stod der, »sameksistér« - C'et var den muslimske halvmåne, X'et var
davidsstjernen og T'et det kristne kors. Fire unge mænd så værket og bad ham
fjerne det øjeblikkelig. Da han nægtede, fik han tæsk.
Jeg kender
ikke til nogen patentkur, der kan fjerne eller dæmpe islamismen. Men jeg tror
en forudsætning for ordentlig politik er, at man begynder med at se
virkeligheden i øjnene - at forstå hvem modstanderne er, hvor mange de er, hvad
de vil.
Det nytter ikke noget at lukke øjnene for islamismens aggressive vækkelse
og dens politiske program - uanset om man hellere vil forestille sig, at islam
i al generalitet er ondskaben selv eller at islam som helhed er fredens
religion.
Ole Thyssens naive ønsketænkning er næsten rørende. Den sidste forpjuskede rest af multikulturalister ser på deres værk og tænker: "Det kan da ikke passe"?
SvaraRadera