*
Foto: Astrid Nydahl |
För
trappistmunken Thomas Merton (1915-1968) var regnet en värdemätare på stillhet,
långsamhet och kontemplation. Istället för att försöka mota bort regnet ur
medvetandet bejakade han det som en påminnelse om det eviga kretslopp som är
själva livets förutsättning. I en essä säger han att regnet är ett bevis på att
också det som inte kostar något har ett värde, och att lyssnandet till regnet
blir en påminnelse om hur allt jordiskt är inlemmat i en rytm som vi inte
alltid erkänner; i denna rytm finns det meningsbärande. I det kan vi bli
människor som inte längre lever under nödvändighetens slaveri. Thomas Merton
citerar dramatikern Eugène Ionesco som skrev att ”en modern människa är en
människa som alltid har bråttom, en människa som inte har tid, och som är en
nödvändigheternas fånge”. Men det nödvändiga är i de allra flesta fall en
illusion och ett självbedrägeri, och det faktum att vi rusar genom livet för
att hinna med allt vi ”måste” gör oss också oförmögna att alldeles stilla lyssna
till regnet. Merton skriver: ”Instead of waking up and silently
existing, the city people prefer a stubborn and fabricated dream.”
*
Också
för Henry David Thoreu hade regnet en sådan betydelse. I Walden skriver han om
hur regnet fungerat när ensamhetskänslan drabbade honom: ”Att vare ensam kändes
obehagligt. Men på samma gång var jag medveten om att min sinnesstämning
kännetecknades av ett milt vansinne, det var som om jag visste att jag skulle
tillfriskna. Samtidigt som ett milt regn föll, medan de här tankarna var
förhärskande, blev jag plötsligt medveten om ett sådant behagligt och
välgörande sällskap i naturen, i själva regndropparnas smattrande och i alla
andra ljud och allt som fanns runt mitt hus, en oändlig och sällsam vänlighet
som med ens, likt en stämning, bar upp mig och det var som om alla påstådda
fördelar med mänskligt sällskap plötsligt var obetydliga, och sedan dess har
jag aldrig tänkt på dem mer.”
Alldeles
nyligen fann jag att flygtrafiken och flygplatserna ingav mig samma känsla av
obehag och främlingskap som en gång bilismen. Jag kom fram till att de illa
maskerade shoppinggallerior som flygplatserna idag är, inte i första hand är
byggda för människors resande, utan i ännu högre grad för att stimulera eller
upprätthålla deras konsumtionsmönster. Därmed hade jag skrivit ut mig själv ur
möjligheten att resa med flyg. Omedvetet gjorde jag därmed också ett val som
hade med hastighet att göra. Om jag inte kan flyga måste jag anlita andra
kommunikationsmedel som tar längre tid, som i sig är ett slags bejakande av
långsamheten. Att resa med tåg eller buss innebär också ett bejakande av en
rytm som har mer med Thomas Mertons jordiska rytm att göra, än med en
artificiell puls skapad för snabba beslut och snabba ”upplevelser”. Det senare
befrämjas av hela vår postmoderna kultur där de snabba informationskanalerna
ingår i samma kulturmönster som flygtrafikens fysiska förflyttning av
människor, från en kontinent till en annan inom loppet av timmar. Liksom
epilepsin under anfallen stjäl tid och medvetenhet från den sjuke stjäl de
snabba kommunikationsmedlen tidsmedvetenhet från resenären. I detta livsmönster
ingår också vår längtan efter bekvämlighet. Att utsätta sig för en längre tid i
buss eller tåg ställs mot den kortvariga närvaron i en flygplanskropp, som gör
det möjligt att blunda och vara frånvarande medan den fysiska förflyttningen
pågår. Resan blir en ond dröm eller en illusion och ankomsten till den nya platsen en bekräftelse på
bekvämlighetens fördelar. ”… hela livet rinner undan med hjälp av den snabba
resans proteser och vi är inte ens medvetna om dem längre” skriver Paul Virilo
och citerar därefter Gaston Rageot som 1928 skrev: ”Med behovet att ständigt
resa omkring har livets beständighet till sist kommit att ligga i själva bytet
av ort”. (Försvinnandets estetik respektiv L ´homme standard). Virilio skriver: ”Det hektiska
användandet av bilar och motorcyklar har inte, i motsats till de kommunala
transportmedlen, något bestämt resmål: det är a priori klart att det inte handlar om några avstånd som skall
tillryggaläggas och automatiskt har därmed en ny resesituation uppstått. Att
resa ingenstans, att cirkla runt i ett dött kvarter eller trängas med andra på
en igenkorkad motorled blir nu något fullkomligt naturligt för
tittaren-resenären.” Virilio använder det dubbla begreppsparet
”tittaren-resenären” därför att han menar att bilåkandet är ett sätt att se på
en filmduk, det är som om en film utspelades framför oss när vi tittar ut genom
bilrutorna. Därmed sluts också den cirkel som får ”nöjesliv” och privatbilism
att hänga ihop.
Notera att man som flygpassagerare också behandlas som en brottsling. Säkerhetsbolagen har tagit över flygplatserna och de har verkligen inte något intresse av en trevlig stämning. Snarare tvärtom. De lever (gott) på hot och rädsla.
SvaraRaderaMen trevligt slut på midsommarhelgen i alla fall!
Glad midsommar Thomas, med hela din familj!
SvaraRaderaBarn som är vuxna nu och barnbarn!
Tack ska ni ha, och tack detsamma så här på midsommardagen.
SvaraRadera