"Juden, die Universität gehört uns, nicht euch" - Aufkleber mit diesem Slogan fanden sich Mitte März auf den Namensschildern der Büros mehrerer Professoren der Eötvös-Loránd-Universität in Budapest. Zynisch gezeichnet war die von völkischer Aggression triefende Attacke mit "Grüßen von den ungarischen Studierenden". Eine der Betroffenen ist die emeritierte Philosophieprofessorin Ágnes Heller, die mit ihren 83 Jahren nur mehr gelegentlich ihre Kollegen besuchen kommt. Ágnes Heller ist nicht irgendwer: die Holocaust-Überlebende und international renommierte Philosophin lehrte jahrelang am Hannah Arendt Center der New School for Social Research in New York, sie kann auf eine lange Liste von Publikationen in mehreren Sprachen verweisen und wurde mit einer stattlichen Anzahl von internationalen Auszeichnungen überhäuft."
Existens. Samhälle. Läsning. "Det som förgör Europa är fegheten, den moraliska fegheten, oförmågan att försvara sig, samt den uppenbara moraliska dypöl som kontinenten inte förmått ta sig ur alltsedan Auschwitz." Imre Kertész i Den sista tillflykten (översatt av Ervin Rosenberg)
onsdag 10 april 2013
"Juden raus" i Budapest
Ja, Berlintidningen kan idag rapportera om vad som sker på ett ungerskt universitet. Under rubriken "Juden raus" in Budapest berättar die tageszeitung om att en dekal med texten ”Judar, universitet tillhör oss och inte er” sätts upp och sprids på Eötvös-Loránduniversitetet i Budapest. Judehatet i "intellektuell" tappning är ingen nyhet, tvärtom har många europeiska universitet också i modern tid mobbat, avskedat och/eller förföljt respektive lärosätes judiska professorer. Också i Sverige finns det exempel på "intellektuellas" krav på stopp för "judeimporten" då förintelsen förvisso ännu inte påbörjats men befann sig bara några år framåt i tiden som den fullbordade katastrofen. Nyheten är förstås ytterst oroväckande, men den är inte det minsta överraskande. Tvärtom följer den på en lång serie av liknande incidenter i Ungern.
Utvecklingen i Ungern är deprimerande. Det är inte bara den här historien. För några år sedan kastades judiska medarbetare ut från radion.
SvaraRaderaMen du gjorde en miss som jag tror är ganska vanlig: satte den tyskdirigerade förintelsen (som tillhör fyrtiotalet, 41-45) som samtida med Bollhusmötet och andra historier i Sverige (som inträffade under trettiotalet). Historien blir svårare att förstå om man inte sorterar upp händelserna efter tid.
Tack Björn för kommentar. Jag syftade på det som hände 1939 (och ska därför ändra formuleringen i bloggtexten) :
SvaraRadera"Den 6 februari 1939, arrangerade Svenskaktiva studentförbundet – Lindholmarnas studentorganisation - ett fackeltåg i Stockholm (bild från fackeltåget visas i webbutställningen). Vid mötet antogs följande resolution:
"Fyrahundrafemtio studenter efter fackeltåg samlade till protest mot planerad import av judiska läkare, tandläkare och apotekare kräva som uttryck för studentopinionen att åtgärder omedelbart vidtages för hindrande av denna invandring. Vi kräva nu och för alltid att ifrågavarande yrken förbehålles svenska studenter”
Från nätsidan Sverige och förintelsen, av Heléne Lööw
http://www.svefor.se/article.php?article_id=6
Björn, jag drog mig också till minnes liknande aktioner i Uppsala och Lund. Och du har ju alldeles rätt i att det är viktigt att hålla tidsföljden korrekt för en förståelse av vad slags process det var som ledde fram till katastrofen.
SvaraRaderaDen där Bollhus-historien handlade ju om akademiker i Uppsala. Både bland de som var för och de som var mot judisk invandring fanns män som sedan blev stora i det svenska samhället. Sedan protesterade svenska musiker på trettiotalet mot att (förmodligen ofta skickligare) tysk-judiska musiker skulle få komma hit. Det verkade mer som en arbetsmarknadsfråga. Musikerna var illa ute både pga av den ekonomiska krisen samt att ljudfilmen slagit ut biograforkestrarna.
SvaraRaderaJag undrar över de starka krafterna i Ungern. Minns väl att det fanns en ungersk grupp av män i Lund i slutet av 70-talet.
SvaraRaderaEfter att de några år varit väl etablerade i bl a restaurangbranschen, så utvandrade nästan alla (i grupp), efter några år till USA.
Dels undrar jag över hur de hade tillåtits(?) flytta från Ungern vid denna tiden, och dels undrar jag över vad som gör vissa grupper av människor till just den sortens grupper... starka förenade sociala krafter utanför de gängse temporära samhälleliga ramarna.
Eller är det kanske i högsta grad inom de ramarna, på ett mer långsiktigt sätt, som de grupperna existerar?
Mest känt är amerikansk maffia á la Gudfadern-beskrivningen. Tänk om det inte vore så glorifierat... men just glorifieringen, säger väl en hel del om var "vi" står idag, när det gäller... samhääleligt grupptänkande.