Dezső Kosztolányi: Kyssen. Noveller och dikter (Brända böcker förlag, översättningar av bland andra Robert Måshult (novellerna), Ove Berglund och János Kozma).
Dezső
Kosztolányi (1885-1936) har kallats dandy och man har betraktat honom
som en ungersk själsfrände till Oscar Wilde (som han översatte till
ungerska). Han lär ha tillbringat det mesta av sin tid på Café New York i
Budapest, och har bakom sig romaner, noveller, dikter, essäer. Bara 51
år gammal dog han i cancer.
Den samling som Ove Berglund nu utger på Brända böcker förlag, Kyssen,
är en riktig pärla. Det tog mig bara två kvällar och en halv
eftermiddag att läsa den. Skälet till det är att noveller av det här
slaget är omöjliga att sluta läsa. Vid varje enskild knorr som avslutar
en novell fortsätter man med stor aptit in i nästa.
Berglund citerar i förordet en ungersk språkvetare, János Lotz, som i samlingen Ungersk dikt (1944)
skriver om Dezső Kosztolányi: ”I det vardagliga upptäcker han det
mystiska och hemlighetsfulla. Hans intima saklighet genombrytes endast
av hans djupa dödsångest. Han räknas som en av den ungerska
litteraturens främsta prosaförfattare…”
Det börjar redan med första novellen, Kvinnan från Wien.
Det är en glimrande berättelse om en man som lånar ut sin bostad varje
onsdag. Han ger Ábel nyckeln, hälsar honom och en kvinna välkommen
onsdagarna framöver, då han själv lovar att hålla sig borta. Han ställer
fram likörer och cigarretter till dem.
När han
återkommer till sin bostad ser han att de varit där. Två försiktigt
använda glas och en fimp i askfatet. Han blir förstås allt nyfiknare.
Och en kväll, just en onsdag, stöter han till sin förvåning ihop med
Ábel. Har han slutat träffa kvinnan i vännens lägenhet? Ja, han har
gjort slut med henne ”för länge sedan”.
Ändå fortsätter
en kvinna att komma till hans bostad varje onsdag. Och snart står det
klart att det är olika män som kommer till henne. Så han beslutar sig
för att stanna hemma och överraska henne. Det som sedan händer upptar
knappt en sida i boken. Men det är i den avslutningen som författaren
visar hur man fångar sina läsare. Det är fyndigt, det är laddat och
framför allt är det raffinerat skrivet.
Så fortsätter det i boken. Och jag vill gärna framhålla några enskilda noveller: Pál Vékonys liv och död,
därför att den med träffsäkerhet tar sig an ett tabubelagt ämne, i
skildringen av den unge pojken som tar sitt eget liv, och bokens
höjdpunkt, Omelette à Woburn, för att han här på samma drabbande nivå som Hamsum i Sult
lyckas porträttera en ung mans outhärdliga hunger, när han med
synnerligen lite kontanter på fickan hamnar på en lyxrestaurang. Det är
en både grym och rolig skildring av en absurd situation.
Man kan också nämna Tailor for Gentlemen som med skenbar enkelhet berättar om vådan av att gå in i fel portgång när man vill köpa sig en skräddarsydd kostym, och Alfa
som är en lysande skildring av vad som egentligen sker när man är
nyinflyttad i en bostad och utlöser en hunds ständiga skall (tro inte
att människor blir irriterade på hunden Alfa, utan på den nyinflyttade,
”den där vidrige stenografen.”) När han tvingas flytta därifrån ganska
snart fattar han också ett för hunden avgörande beslut.
Slutligen vill jag nämna novellen Nyckeln,
som får en tioårig pojke att blotta omständigheter kring faderns
yrkesliv, och som därför skoningslöst visar hur djup klyftan mellan
barnens och de vuxnas världar kan vara.
Bokens lyrik är
ett välkommet bidrag till förståelsen av hur den såg ut i Ungern vid
förra sekelskiftet. Och jag måste förstås också nämna Henrik Edströms
vackra illustrationer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.