var unga män uppvuxna på landsbygden, de visste ytterst litet om stadskulturer när de omplanterades i Sverige. Många av dem hade dessutom värvats av lokalkontor för stora företag som Volvo. Kort sagt: de behövdes för den expanderande industrin i ett ännu optimistiskt och framtidsinriktat samhälle. De unga finska och sydeuropeiska kvinnor som inkvarterats i Borås frågade hur de skulle hitta till konfektionsfabriken och fick svaret: "När ni vaknar imorgon bitti ska ni bara titta ut genom fönstret, så ser ni vilken väg människor går, och det är bara för er att följa efter..."
I Malmö blev jag vän både med greker som arbetade på färgfabriken och med albaner som kommit från Kosova. De få som inte arbetade i industrin var hemspråkslärare, som D. från Kosova och B. från Makedonien. Den enda konflikt jag blev vittne till handlade om en svårt torterad grekisk litteraturprofessor, S. som var städare på Nordsjö färg, som av en tillfällighet en gång stod öga mot öga med en av sina torterare på Skolgatan i Malmö. Det krävdes många starka armar för att förhindra den misshandeln. Annat som låg lite i bakgrunden men blossade upp med jämna mellanrum var de politiska spioner som skickats från Belgradregimen och som ibland bara visade upp sig i den albanska kulturföreningen för att markera att de visste och såg allt. Om man tvivlade kunde man alltid fästa blicken på deras illa dolda vapen i byxlinningen.
Men hur det nu var, så uppfattades dessa arbetare aldrig som ett hot. Jag tyckte tvärtom att de berikade mitt liv. Tidigt blev jag starkt intresserad av Balkans olika kulturer, av litteraturen, musiken och historien. Mina vänner kom från dessa länder, och 1972 gjorde jag min första resa till Tirana.
På gården där jag växte upp från sex års ålder till sjutton, i förorten Lorensborg som 1958 var alldeles nybyggd, fanns det två kategorier som vi betraktade som exotiska: några danska familjer och så de judiska familjer som kommit med vita bussarna. Pappa undervisade oss om dem, så när jag fick tre judiska klasskamrater var jag väl införstådd med deras bakgrund. Vi kom kanske aldrig så nära varandra, men det fanns ytterst lite spänningar och jag kan egentligen inte minnas några konflikter hemma eller i skolan. De kom senare, när man högre upp i tonåren blev vänsteraktivist och såg palestinafrågan som en del av den globala problematiken.
Några av de sydeuropeiska invandrarna skulle förbli mina vänner. Idag har jag både fysisk gemenskap och/eller brevvänskap med människor från Indien, Portugal, Bosnien, Albanien, Kosova, Ungern, Israel, Chile, Vitryssland, Rumänien, Polen, Finland och Danmark. Några få (albaner) är muslimer, men de är inte islamister och därför kan vi umgås och bevara både respekt och vänskap.
När jag på 1980-talet tog mig an en flicka från Chile, och i praktiken blev hennes fosterförälder, hon var då knappt tolv år gammal, fanns väl samma mekanism kvar i mig. Hon behövde oss och vi öppnade vårt hem för henne. Idag är hon 39 år gammal, tvåbarnsmamma och språklärare. Hennes äldsta barn är mitt gudbarn. Någon klyfta mellan hennes chilenska barndom och skånska liv finns inte. Hon är vad man i ordets bästa mening kallar för "integrerad" (även om jag personligen aldrig använder ett sådant ord). Hon och hennes barn talar flytande svenska - är i alla avseenden genuint tvåspråkiga - och lever liv som inte skulle kunna kallas för avvikande, hotfulla eller ens exotiska.
Vad är det som hänt i Sverige de senaste femton-tjugo åren? Den frågan ter sig ibland så onödig för mig. Vad som hänt är ju uppenbart! För det första har Sverige inte mycket kvar av tillverkningsindustri. Vi bygger varken båtar eller syr kostymer längre. Skor tillverkas på andra platser och det är väl, trots allt som hänt de senaste åren, också en tidsfråga innan det mesta av vår biltillverkning flyttat till Kina, där arbetarna är tillräckligt kuvade och underbetalda för att vinsterna ska kunna öka. Vad händer då med de människor som kommer hit? Några arbetsplatser ropar inte efter dem. Om man bor på Rosengård eller i liknande områden behöver man inte ens kunna svenska för att klara vardagen: gettot och polariseringen är självklara resultat. Islamismen som politisk ideologi uppmuntrar denna utveckling. Dess teorier, djupt förankrade i Koranens lära, om Krigets hus och Islams hus är som ett stort lysande pekfinger om vart vi är på väg. Vill vi följa med dit? Nej, jag tror inte det. Och jag tror mig veta att alltfler människor i hela Europa vänder sig emot denna utveckling. Det finns inget europeiskt land som kan hantera vare sig islamismen eller gettoiseringen. Inte ens när man försöker dölja missförhållandena eller blundar och tiger om dem, låter de sig hanteras. Det är som att bygga sandslott och hoppas att de ska vara beboeliga. Vågorna sköljer bort illusionen.
Är detta den åldrande mannens klagosång? Det hade varit alltför enkelt att avfärda mig med sådana argument. Jag tror att den livserfarenhet som spänner från 1950-talet till 2010-talet på något förunderligt sätt också sammanfattar något som kunde kallas välfärdens eller folkhemmets uppgång och fall. Den förändringen har ingen bett om. Men den har ägt rum i hela Europa, mer i vissa länder och mindre i andra. Sverige utmärker sig, jag höll på att säga som vanligt, med en förändring som i många avseenden är extrem. Kanske är det bara britterna som gått ett steg längre än vi. Frågan är om vi hinner lära av deras misstag. Jag tror inte det själv.
Nej, något större hopp finns inte, särskilt efter gårdagens beslut om att de som vistas illegalt i landet ska ha samma rättigheter som alla andra. Detta kommer förstås att leda till en ny flodvåg av immigration med åtföljande ökad islamisering och brottslighet. Detta är nog tyvärr slutet för Sverige såväl som rättsstat som en svensk nation./Arvid Bengtsson
SvaraRaderaThomas, har du någon åsikt om rovdriften på naturen spelat in i den här utvecklingen? Med eller utan islamister i Sverige har vi under ungefär samma tid som du beskriver byggt in oss i ett samhälle som förutsätter att enorma mängder billig energi kan ödslas ut på transporter mellan avlägsna bostadsområden och dito arbetsplatser, på att vi ska kunna gå in i en affär och likt sagans Schlaraffenland ständigt hitta och få tag i det vi vill ha, på att styra vår tid och våra liv till att uppmuntra denna typ av överflödskonsumtion i gallerior och snabbköp. Vi drar på en ständigt ökad produktion och därmed ökat utnyttjande av såväl naturresurser, vilka inte återgenereras i samma takt som förbrukningen, som av människors tid. Detta gör vi i den materiellt rika delen av världen utan att behöva lida alltför mycket av dess baksidor i form av nedsmutsning m.m. då vi flyttat ut tillverkningen till länder med obefintliga miljölagar (eller i alla fall inga miljölagar som upprätthålls, diktaturer brukar ha mängder med juridiska dokument som inte är avsedda för det verkliga livet).
SvaraRaderaSkall man koppla detta till extremism så skulle jag säga att när denna livsstil blir alldeles för dyr att upprätthålla kommer många ändå vilja behålla denna eftersom det är det samhället vi har vant oss vid. Det du ser är det du utgår från och är normen för ett normalt liv, vilket leder till att många kommer att kämpa för att behålla detta. Ghettoiseringen eller som Jerker Söderlind sa om stadsplaneringen, "särhällen istället för samhällen" har gått så långt blir det lätt att ställa upp soldater på bägge sidor om stridslinjen.
Som jag ser det spär islamiseringen på de grundläggande samhällskonflikterna, att islamismen i grunden bidrar till en ytterligare oxidering av en utveckling som annars skulle ha kommit men i så fall hade kommit i en annan form. Du har ju själv skrivit om när och varför du flyttade ifrån Malmö i början av 1980-talet, då hade islamismen ännu inte etablerat sig i Sverige men utvecklingen hade redan då pågått.
Karl, tack för dina kloka ord. Du har som jag ser det alldeles rätt. Såg faktiskt i förra veckan en dokumentär om vad som händer med mobiltelefoner och datorer när de skrotas och skickas till Afrika, där de förbränns i fria luften för att de fattigaste ska kunna skrapa fram metallerna och sälja dem. Skrämmande. En infernobild av framtiden.
SvaraRaderaArvid, jag har länge i den här bloggen givit uttryck för samma pessimism som du gör här. Men jag har alltid fått höra att det går att lösa, fixa, ordna bara man röstar rätt. Som du vet tror jag inte heller idag på den tesen.