Det
finns mot slutet av Slottet ett kapitel som heter Friheten. Varje sådant
kapitel är i själva verket en fristående essä. I det läser han
Tocquevilles sista verk, Gamla regimen (utgivet på svenska i Ervin
Rosenbergs översättning med titeln Den gamla regimen och revolutionen).
Ehnmark
konstaterar att Tocqueville är i femtioårsåldern när han skriver denna
bok, och att han hade dragit sig tillbaka. Han är fylld av tristess av
att leva i det andra kejsardömet, och han vill försöka förstå hur ”ett
mönsterbildande förtryck kunde organiseras” mitt i revolutionsförloppet.
Hur var det möjligt att landet, ”det olydiga”, så villigt underkastade
sig, frågade han sig men övergav tanken och satsade istället på skriva
om ”de långa linjer (som) löper genom revolutionsögonblicket.” Han ville
se varför den gamla regimen i själva verket var den nya och varför
jämlikheten ”var ett verk av kungarna, inte av revolutionärerna”.
Tocqueville |
Anders Ehnmark menar att Tocqueville i detta närmade sig 1789 på samma sätt som Solsjenitsyn närmade sig 1917 i Det röda hjulet;
”Bägge författarna söker återskapa ett vägskäl, där en annan utveckling
hade varit möjlig, återställa en öppen framtid åt det förflutna, som
annars likriktas av revolutionen och bara behåller riktningen dit. På så
sätt kastar ju stora händelser sin skugga bakåt.”
Och
istället för att söka en ”om inte”-historia, måste han ställa sig
frågan hur man kunde ge 1789 en fortsättning. Ehnmark: ”Hur konstruera
en frihet, som inte leder in i rundgången befrielse-despoti-befrielse.
Han liknar sig vid en obducent, som i de döda organen söker livets
lagar. Hur kunde dödsfallet ha undvikits, det vill säga hur kan en
upprepning förhindras? Tyngdpunkten i hans sista litterära företag
förskjuts på det sättet: det som skulle bli despotins förhistoria blev
frihetens”.
Avslutningsvis
bara en fin reflektion som inte direkt hänger samman med föregående
resonemang. Jag citerar stycket i sin helhet och avrundar med det:
”Han är för demokratin och ägnar sig istället, däri det moderna, åt att inskränka den; han är modern, fastän han inte har sitt hjärta hos det moderna. I dessa frågor följer han Benjamin Constant. Han nämner honom aldrig men följer honom nära. Fri- och rättigheterna gör en och en intrång i demokratin, hos Constant främst de individuella friheterna, hos Tocqueville främst föreningsfriheten, av skäl som redan framgått (fruktan för individualismen). Men dessutom ställs demokratin under rättvisans allmänna överinseende. Vid rättvisans gränser upphör folkets makt: det får endast stifta rättvisa lagar. Jag lyder inte annan lag, skriver Tocqueville i kapitlet om tyranni i Om demokratin, och tillägger: det betyder inte att jag förnekar folkets suveränitet, utan endast att jag över folkets huvuden appellerar till människosläktet. Tanken är omöjlig att precisera, men kan översättas till civilkuragets grundsats: i en konflikt mellan rätt och lag lyder jag rätten.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.