Foto: Astrid Nydahl |
”Man är blott där man flyr” (Vilhelm Ekelund: ur Det andra ljuset)
Det verkligt uppfordrande med
Ulf I. Erikssons nya bok är hans återkommande tanke – hämtad från såväl
Nietzsche som Almqvist och bokens huvudperson Vilhelm Ekelund – på att göra sig
fri genom egendomslösheten, oberoendet av tingen, berömmelsen och
respektabiliteten, ”styrkan ligger i att intet ega”.
Detta är också utgångspunkten
för min läsning. Ulf I. Erikssons eget författarskap ansluter på självklaraste
sätt till denna tanke. Hans läsning av Ekelund och andra blir därför i hög grad
en valfrändskapens läsning. Inte att känna igen sig, inte i första hand, utan
att dela utgångspunkt i livshållningen. Så heter också den nya boken Ett
möjligt liv. Den består av essäer och texter publicerade i olika tidskrifter (som
t.ex. Gnosis, Ord&Bild, Res Publica) under perioden 1979 – 1992, medan
bokens längsta essä, Den halkyoniska tonen skrevs hösten 2016. Eriksson skriver
själv i förordet att detta nu sammanställda material ”kan förstås som ett antal
ovetenskapliga introduktioner till Ekelund utan att innehålla alltför
vidlyftiga redogörelser och utredningar. Först detta minimum kan möjligen ge en
föreställning om rikedomen i hans begreppspoesi.”
Vilka är vi, moderna
människor? Jag tror uppriktigt – efter 65 års erfarenhet av det ”mänskliga”
livet – att Ekelunds något äldre diagnos står sig. Eriksson citerar ur
Passioner emellan: ”Lakejen som gjort lycka: där det hemliga idealet! En
krypare – för alla som äro öfver; en rytare – mot alla som äro under”. Vi har
väl alla mött dem. Kallat dem översittare, karriärister, lismare, anpasslingar.
Ekelund hade inte haft mycket till invändningar mot våra öknamn på dem. Ty vi
är överens i sak.
Hur kan man anpassa sig, ens
ansluta sig, till en mänsklighet och ett samhälle på sådana premisser? Hur leva
i ”frivillig träldom”? Det kan man inte. Man väljer flykten. Man väljer den
inre exilen. Och just flykten är ett begrepp som Eriksson reflekterar mycket
kring.
”För Ekelund – denna andens gruvarbetare – vidgas ovidlådenhetstanken sålunda till att betyda ’äreslöshet’; den antar, som Pierre Naert påpekar, innebörden av ’flykt från världen’. Flykttanken ger åt begreppet dess mystika accent. ’Det enda argument som duger för den flyende är den blanka färd, hvars namn är – Oafhängighet’ (Campus et dies)”.
Det finns så väldigt mycket
mer i denna bok jag kunde ha nämnt eller citerat. Men jag stannar här med det
självklara tillägget att jag rekommenderar den till var och en som vägrar
anpassa sig till eller vara en del av den sjukdom vår tid och vårt samhälle är.
Lämplig vore den kanske också för de slickande figurer som väljer lakej-idealet,
kanske finns det någon i den kretsen vars hjärta ännu skulle förmå pumpa lite
friskt blod?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.