Foto: Astrid Nydahl |
”Mediet är budskapet” är en fras som myntades av Marshall McLuhan 1964 vilket innebär att ett mediums form bäddar in sig i meddelandet, vilket skapar ett symbiotiskt förhållande med vilket mediet påverkar hur budskapet uppfattas.
I Svenska Dagbladet kunde man för sex år sedan läsa:
Hans namn var Marshall McLuhan, och under 1960-talet hade denne kanadensiske litteraturvetare svaren på alla frågor, och gav samtidigt upphov till den moderna medieteorin. Den 21 juli 2011 skulle han ha fyllt 100 år.
Jaha, hur så? Varför tala om McLuhan, en kanadensisk
litteraturvetare, nu?
Marshall McLuhan (1911 - 1980) |
Det finns många skäl. Låt mig anföra ett, det enda vi
nu egentligen behöver använda som exempel och underlag för en småbegåvad reflektion:
nazimarschen i Göteborg. Som väldigt många människor påpekat, också här, har
detta spektakel byggts upp till sitt klimax under en längre tid. Var om inte
just i medierna? Press, radio och television – för att inte tala om nätets alla
publikationer och bloggar – har ömsom med frihetsrop, ömsom med varningar –
nära nog timme för timme, skapat en förväntan, positiv eller negativ, som måste uppfyllas.
En liten organisation, Nationella Motståndsrörelsen
– den har sina rötter i sådana som Vitt ariskt motstånd och
Nationalsocialistisk Front (den senare organisationen blev Svenskarnas Parti,
som efter det närmast komiska valresultatet 2014 lade ner och försvann) – har återuppväckt
den grundläggande diskussionen under 2017; gäller yttrande- och tryckfrihet
alla, oavsett politiska mål och metoder? Årets Almedalsvecka intensifierade pajkastningen,
så som den ser ut i medierna, och därmed klargjordes också att frågan
egentligen blivit en medialitet för ledar- och kultursidor.
Innebär det jag här säger att nazismen inte angår alla
oss andra? Rakt tvärtom. Nazismen, precis som kommunismen, fascismen,
islamismen och andra ismer som vill förslava, förnedra och mörda oss, ska
förstås inte få en lugn stund. Lika lite som jag accepterar jihadister,
hitresta för att utnyttja och slutligen mörda oss, lika lite accepterar jag den
från Tredje riket importerade nationalsocialistiska ideologin.
Men frågan var ju en annan. Frågan var McLuhans ”Mediet är budskapet”. Vad innebär det
konkret i relation till Göteborgshändelserna? För det första innebär det att NMR-flocken inte hade existerat utan medierna. Den är helt och hållet medias barn, och det är avgörande för förståelsen av vår tid att vi tar till oss detta.
Utan morgon- och kvällspress, oavsett vilka och oavsett var i landet, utan tv, reklamfinansierad eller statsägd, hade ingen talat om NMR. Inte på det sätt som sker nu. Ty ingen - eller endast väldigt få - hade ens känt till att det funnits något sådant att tala om. Låter sig svensken imponeras av NMR? Jag tror inte det. Låter svensken sig dras in i den propaganda som säger att Tredje riket måste återfödas, inklusive storkrig, massdöd och koncentrationsläger? Nej, jag tror förstås inte det heller.
Men
av respekt för alla de människor som skräms av NMR:s själva närvaro på gator
och torg anser jag att vi måste komma långt bort från "Mediet är
budskapet"-ordningen för att i grunden omöjliggöra sådana arrangemang. Jag
har inga illusioner om att det skulle lyckas, men det måste sägas. För att
runda av skulle jag säga att slutsatsen kan formuleras så här; om medierna är
budskapet så vill de ingenting annat än förmedla/sälja det, och då
kan vi sluta oss till den kanske aktuellare, av mig själv hemmasnickrade frasen:
"medierna och budskapet är underhållningen, konsumtionen av bilder och ljud, bortom varje försök att se och lyssna för att lära..."
- nå, det är bara frestande att formulera
det så eftersom alla medier idag tycks ha gjort det till sin främsta (enda?) uppgift
att dränka folk i lekar, gapflabb, sekundsensationer och fördumning. Både nazi-spektaklet och de så kallade "motdemonstranter" som misshandlar människor i detta nu med stenar och fanatism ingår i denna kategorisering. Denna lördag - eftermiddag och kväll - har jag bara en sak att säga: Medierna är
budskapet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.