söndag 9 juli 2017

Bör nazisterna förbjudas?

Går vi mot en ny politisk istid? 
Som yttrandefrihets-fundamentalist måste jag yttra mig efter händelserna på Gotland. Jag har i herrans många år hävdat en viktig princip: tanke-, yttrande- och tryckfrihet ska gälla över hela fältet av mänskliga aktiviteter. Men jag har också lika länge hävdat att det finns en gräns. Det gränsen går vid uppmaningar till eller användandet av politiskt våld.

Saken borde vara glasklar med NMR. Det är en nazistisk organisation. De inte bara hyllar Hitler och hans nazistat, de vill också praktisera hans politiskt motiverade mordmaskin. De inte bara uppmanar till våld, de praktiserar det själva.

Att låta NMR verka öppet i samhället är lika farligt som om al-Qaida eller Islamiska staten kunde verka öppet och ha möten i Visby. Vi vet varför det inte är möjligt. Vi vet vad de går och står för. Det vet vi också om NMR. Därför frågar jag mig om det inte är hög tid att sätta stopp för den här våldsrörelsen. Pedofiler kan inte organisera sig och ha torgmöten i vårt land. Malmös gangsterledare kan inte öppna bokbord på folkliga arrangemang i stadens parker. Varför kan NMR det? Det är något av en gåta, men kanske ändå i konsekvens med vår förvirrade och förbisprungna politikerklass och dess icke-agerande.


5 kommentarer:

Lars-Erik Eriksson sa...

Kom ihåg den gamla engelska skolramsan som användes för att trösta mobbade barn: "Sticks and stones may break your bones, but calling you names can do no harm.
Låt vilka tokiga ideer som människan kan formulera få sägas, det är handlingen vi kan och har förbjudit, inte tanken och inte retoriken eller någon som helst text.
Vi riskerar annars bara en massa gummiparagrafer a la "Lagen om hets mot folkgrupp" som kan användas till att tysta obekväma politiska motståndare till det mångkulturella experimentet.

Thomas Nydahl sa...

Lars-Erik, det är just våldet och uppmaningen till våld jag syftar på. Och det är detta våld som gör att NMR alls omtalas. Också i Visby.

Lars-Erik Eriksson sa...

Thomas, jag vidhåller, vi bekämpar inte tokigheter, även uppmaning till revolution av vilket slag det vara må, genom att förbjuda yttranden i varken tal eller skrift.
Sådant bekämpar vi genom att sakligt argumentera emot.
Då, och först då, har vi yttrandefrihet värd namnet.
Den myndig som begår brottslig handling skall aldrig kunna skylla på inspiratörer eller hävda sig vara påverkad av hatiska pamfletter.
Eller som den brittiske guvernören stationerad i Indien sa till en inhemsk försvarare av änkebränning.
I vår kultur sa hänger vi änkebrännare.
Han menade alltså att indierna får uppmana till kulturellt instiftade mord hur mycket de vill men om de också väljer att utföra dem i handling, ja då straffas de med lagens strängaste åtgärd.

Cello Jr sa...

Klipp från min Facebook-sida (som ersatt mina nu nedlagda bloggar):

Två yrkesskribenter jag beundrar (dock ej oreserverat), Thomas Nydahl (ex-kommunistisk poet) och Hanne Kjöller (f.d. ledarskribent på kulturmarxistiska DN) tycks vilja förbjuda Nordiska Motståndsrörelsen. Helt idiotiskt, om man inte samtidigt förbjuder AFA, IS, Rättvisepartiet, PKK, Hell's Angels, Bandidos, etc. Iofs okej, men är Nydahl och Kjöller beredda att gå så långt? Jag är det. Men jag är i minoritet, så låt oss se vad som återstår.
1) USA - vilket fortfarande om än med tvekan är frihetens stamort på denna helvetiska planet - tillåter nazistiska partier och demonstrationer.
2) Tyskland och Frankrike samt Österrike (som de skuldmedvetna länder de är) förbjuder minsta ifrågasättande av den "officiella" versionen av andra världskrigets folkmord - om de begicks av nazister och fascister.
USA har ingen nazism, om man bortser från extrema delarna av alt-right, fast egentligen - USA är vaccinerat mot den typ av kollektivism som nazism och kommunism representerar.
Europa däremot - och paradoxalt nog Sverige - har en ganska stark nazirörelse, om man tar till sig skriverier i utländsk press.
Europa via EU är enormt politiskt korrekt, och bäst i klassen, i detta ämne, är växthuset för "nynazism", "alt-right" och "höger-populism", Sverige.
Slutsats: förbud mot NMR kommer bli lika föga framgångsrikt som den belgiska statens förbud mot det flamländska separatistpartiet Vlaams Blok. Partiet omorganiserade sig och blev framgångsrika Vlaams Belang.

/Cello Jr

Thomas Nydahl sa...

Kort till Cello Jr: jag har inte publicerat dina två senaste kommentarer. Skälet är enkelt: jag vill inte på minsta sätt, ens med ett enda ord, att min blogg ska innehålla några förmildrande ord om nynazisterna, oavsett var de finns, på nätet eller på gatorna. Min uppfattning kring detta ligger fast. Och jag kommer att påminna om den oftare,