Foto: Astrid Nydahl |
”Det är ett tragiskt drag i all mänsklig levnad att det
dyrbaraste vi äga blir medvetet först när vi förstå att vi kunna mista det. Det
är som med hälsan: den veta vi först av när sjukdomen hotar. Vi veta inte vad
frihet är förrän man söker slå den i bojor. Inte vad rädd och lagbunden ordning
är förrän våldets råa häl hotar att krossa den. Därför visste vi ej heller vad
det innebär att höra till Norden förrän vi märkte att vi kunde förlora vad vi
ägde.” (Hans Ruin, ur Höst över Finland, i Ett land stiger fram, 1941)
Vad är innebörden av att förlora friheten? Är det bara om jag
slås i bojor och låses in som jag förlorar den?
Den existentiella innebörden av förlusten är den viktigaste.
Därmed har jag också sagt att jag kan vara till synes fri men ändå ha förlorat
friheten.
I takt med att terrorn sköljer fram över Europa fördjupas
känslan av förlust. Om jag är rädd när jag går ute bland andra människor har
förlusten redan ägt rum. En rädd människa är inte fri. Kanske är detta poängen
i den islamistiska terrorns ideologi, att skapa rädsla, att inge fruktan i oss
otrogna? Vi saknar inte skäl för rädslan. Vi har en konkret situation och ett
konkret hot.
Oavsett var islamisterna slår till sköljer deras våldsrörelse
över kontinenten och bortom den. I jämn lunk, till synes sporadisk och
slumpartad, växer den från islamismens kärnländer upp över de nordliga delarna
av Europa. Det som var Paris, Madrid och Bryssel är också Köpenhamn och Berlin.
Vi kan fylla i orterna som på en krigskarta. Det saknas bara en frontlinje
eftersom islamismen finns överallt. Varje europeisk nation bär den i sitt
sköte. Vad den innebar blev uppenbart först när den etablerat sig. Med
etableringen försvann också möjligheten att slå ner den. Vart skulle slagen
riktas? Var skulle insatserna ske?
Rädslan är frihetens fiende nummer ett.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.