Foto: Astrid Nydahl |
Våren 2012 reste jag runt i engelska West
Midlands, också kallat Black Country. Det var ett av många återbesök sedan
1998 och det skulle leda fram till utgivningen av min bok Black Country. Ibland
ser jag tillbaka på den tiden och just idag kom jag att tänka på det kapitel
jag arbetade med under rubriken Gatans opposition. Det handlade om såväl ”vänster”
som ”höger”. Jag skrev om den då mycket omtalade organisationen English Defence
League och andra organisationer i den sfären. Men i Wolverhampton träffade jag
på vänstern, och den följande texten blev en del av bokens innehåll.
*
Det finns så många brittiska socialist-
och/eller kommunistpartier att det är nära nog omöjligt att orientera sig. På
gator och torg möter man en del av dem, när de har sina bokbord och säljer sina
partiorgan. I Birmingham stod en ung man med hammare och skära på bröstkorgen,
liksom på tidningens framsida.
I Wolverhampton mötte jag tre män i min egen
ålder, som var representanter för ett av flera trotskistiska partier, och köpte
av dem Socialist Worker, som utges av den trotskistiska rörelsen i England (Socialist
Workers Party), de såg på mig med allra största misstänksamhet, de ville inte
"bli uthängda på fascistiska nätsidor" eller bli fotograferade av
polisspioner. Men när vi samtalat färdigt och jag visat dem mitt medlemskort i
författarförbundet, gav två av de tre mig tillstånd att ta några bilder. Att den
politiska konfrontationen i Europa numera också i hög grad handlar om hot och
fysiskt våld, illustrerades av vårt samtal.
Jag köpte av dem också en bok skriven av
Frank Henderson, en av partiets veteraner, född 1925 och avliden så sent
som 2009. Hans memoar Life on the
track, memoirs of a socialist worker, är nyttig läsning för var och en som
vill förstå vad som skett i Black Country under andra halvan av 1900-talet och
en bit in på 2000-talet. Henderson arbetade på biltillverkningsfabriken Longbridge
i Birmingham i nästan fyra årtioenden, och det var också där han blev facklig
aktivist. Longbridge tillverkar märkena Austin, Rover och MG. Idag samverkar
man med kinesiska Nanjing.
Det finns flera skäl till att jag ägnar några
sidor i boken åt denna människa. Man skulle kunna säga att han är både typisk
och icke-typisk. Typisk är han för den som direkt ur arbetarklassen och det
fackliga arbetet blir en livslång partimedlem och socialist. Icke-typisk är han
i samma egenskap, eftersom de revolutionära vänsterorganisationer som växte
fram på 1960- och 1970-talen hade ett helt annat medlemsunderlag, som ofta
bestod av dels mycket unga människor, dels av människor som saknade djupgående
kunskap och erfarenheter av hårt kroppsarbete. Att 1968 ofta betecknas som året
för studentrevolterna talar sitt eget språk. Basen fanns bland studenter och
andra unga människor, snarare än i den arbetarklass man gjorde sig till
talesmän för – och som man försökte bli en del av genom att i stor omfattning
se till att partimedlemmar ”proletariserades” genom att de sökte och fick
anställning i respektive lands viktigaste industrinäringar (där inte minst
varvs- och bilindustrin märktes).
Henderson var ett av tolv syskon. Pappans
yrkesarbete som metallarbetare, och så småningom sönernas arbete, bidrog till
att familjen inte hade det alltför svårt ekonomiskt. Mamman var katolik och
pappan protestant, men religionen spelade liten eller ingen roll i familjen.
Henderson själv gick i katolsk skola sedan familjen flyttat till Coventry.
Redan 1939 fick han börja förvärvsarbeta, allra först i en batterifabrik,
senare på andra fabriker. 1941 blev han medlem i Workers' International
League, en liten trotskistisk organisation, och därmed det slags
vänsterrörelse han skulle komma att tillhöra livet ut (vilket innebar olika
”fjärde internationalen”-partier i olika historiska skeenden).
I en minneskrönika publicerad i Guardian och
andra tidningar skriver Matt Perry: “Han var i ordets rätta mening en
arbetarintellektuell – det som Antonio Gramsci kallade en ’organisk’
intellektuell”, det vill säga en människa som utifrån sin egen fysiska
erfarenhet, med kulturen som redskap, formulerar en världsbild.
Det som gör starkast intryck på mig i
Hendersons bok är skildringarna av irländsk terror i Birmingham 1974, och den
lynchpöbel som den utlöste. Där spelade Henderson en avgörande roll i hejdandet
av våldet. De bomber som IRA sprängde på pubarna "Mulberry
Bush" och "Tavern in the Town" den 19 november 1974 dödade 21
människor och skadade 182. Den våldsamma våg av hat mot alla irländare som
bomberna utlöstes fick regering att mycket snabbt lagstifta mot terrorism, Prevention of
Terrorism Acts.
Frank Henderson berättar: ”Jag har aldrig
varit så rädd i hela mitt liv (…) Fackombuden höll möte, de representerade runt
2.500 arbetare. Alla ylade mot irländarna: ’Sparka ut alla dessa svin’, ’Vi
vill inte arbeta ihop med dessa irländska kräk´, ’Ge dom kicken, dom är
mördare’. Vi fick under dagen reda på att en av grabbarna som drabbades av
explosionerna, och som fick bägge benen bortsprängda, jobbade på vårt ställe.
Han var bara en grabb på 18 eller 19 och alla var upprörda. Man var helt galna
på fackombudsmötet. Stämningen var den hos en lynchmobb. Jag tänkte att jag var
tvungen att ta till orda och säga att de verkligt skyldiga för det som hänt var
den brittiska imperialismen och att kräva ett tillbakadragande av trupperna. ’Men
jag var helt skräckslagen’.”
Det fick trots allt effekt, att Henderson tog
till orda. I den demonstration som organiserades förkastades de flesta plakat
som i hatiska ordalag hetsade mot irländarna. Tvärtom, skriver Henderson, kunde
man se plakat med texter som ”Ta hem våra pojkar” och även om de inte
levde upp till hans radikalare förväntningar så var de i alla fall betydligt
bättre än de som sagt ”Häng alla irländska svin”. Och så tillägger han: ”Jag
pratar trots all Midlandsdialekt och hade mer än 20 år bakom mig på fabriken
tillsammans med dessa människor.” Avslutningsvis konstaterar han att ”våra
medlemmar gjorde oss stolta.”
*
När jag stod och talade med dessa män i
Wolverhampton slog det mig att deras program, infallsvinklar, argumentation och
hela världsbild var väldigt lik det man finner i svenska organisationer av
samma typ. Jag som själv har svårt för vänster-högerdikotomin, eftersom jag
menar att dagens politiska landskap egentligen ser helt annorlunda ut, måste
ändå, för begriplighetens skull säga att detta främst gäller organisationer
till ”vänster” om Vänsterpartiet, det vill säga partier som hävdar den
revolutionära strategins nödvändighet och som tillbakavisar liberala och/eller
konservativa inslag i det ideologiska bagaget, och som helt avvisar de
ekonomiska förhållanden som kan beskrivas som kapitalistiska.
Att revolutionärerna i Wolverhampton särskilt
argumenterade utifrån den svåra ekonomiska krisen i Grekland tydliggörs av
resonemanget ”Why should we pay for their crisis?”, där ordet vi symboliserar
alla de vanliga medborgare – arbetare eller arbetslösa – som saknar varje form
av inflytande på den politik och den praxis som utvecklats inom den politiska
eliten och den ekonomiska maktsfären. ”Stop the cuts, fight for every job” uttrycker
samma världsbild, där man tycks utgå ifrån att fabriksnedläggningar eller andra
sociala förändringar/försämringar sker därför att eliten bestämt att det ska
vara så. Hela orsakskedjan hoppas över. Och jag kan inte låta bli att tänka på
följetongen Saab i Sverige. Hur skulle en strid för varje jobb ha sett ut, när
maffiaskojarna och de snabba klippens män flytt landet och övergivit en
bilindustri som förstås inte kan hävda sig i en värld där till exempel de
kinesiska jätteföretagen ligger så mycket längre fram för de asiatiska
”marknaderna”.
Ökningen av antalet bilar i den delen av
världen innebär inte automatiskt att det skulle gå att tillverka fler i vår del
av världen. Därför finns det snart nog inte heller jobb att strida för. I den
revolutionära vänsterns historia står de käcka parollerna alltid i motsättning
till den verkliga världen, inte minst den värld som bygger på en liten
minoritets stora ekonomiska vinster. Inte ens maningen att finansiera pensioner
men inte krig tycks uttryckas utifrån denna verklighet. Vi vet varför
pensionerna ständigt sjunker. Det är en fasansfull utveckling som drabbar alla
oss som arbetat hela vuxenliv utan att göra några klipp.
Men den utvecklingen har ganska lite att göra
med de brittiska krigsinsatserna i modern tid. Kanske är jag också orättvis,
eftersom jag själv saknar varje illusion om att sådan dikotomi skulle leda
framåt, eller ens vara i närheten av en verklig förändring. Det som skett i
Europa i mer än 30 års tid är i själva verket en så omfattande förändring av
välfärdssystem och ekonomiska framsteg, att nedrustningsprocessen (politiskt,
ekonomiskt och civilisatoriskt) i sig har en inneboende mekanik som låter
sig påverkas av allt färre motståndsstrategier. Det innebär inte att vi är
inskrivna i ett öde, det innebär däremot att vi alla är brickor i det spel som
den politiska och ekonomiska eliten bedriver. En annan tydligt likhet med vårt
eget land framkom när de tre männen betecknade allt de ville bekämpa som
”fascism”. Begreppet har, liksom här, fått den svepande icke-betydelse, som gör
att verklig fascism blir allt svårare allt skilja från sådant som är allmänt
reaktionärt eller missnöjesyttringar som inte ens formulerats politiskt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.