Min barndoms Lorensborg, Stadiongatan 53, nu bakom galler. Foto: Astrid Nydahl |
Sommaren 2015 gör jag en
hemresa. Jag kallar den hemresa, trots att den bara är en kort återvändarblick
på den stad som var mitt barndomshem och min plats på jorden. Just som jag ska
resa brinner Malmö. Det brinner på Rosengård. Det brinner på Kroksbäck och det
brinner förstås på Sevedsplan. Bilar brinner, förskolor brinner. Skarpladdade
granater placeras vid dörrar och fästs på bilar i garage och på
parkeringsplatser. Den som uttalar sig för massmedia får natten därpå sin bil
uppbränd. Det är våldet som talar i Malmö sommaren 2015.
Hemresa? Ja, en hemresa. Jag
ser ut genom bussfönstren och maler ordet ”hem”.
Guntram Vespers undrade i Norr om kärleken, söder om hatet vem som strukit ordet ”hemort” ur vårt
ordförråd. Egentligen är enda svaret till honom, att vi genom att använda det
åter placerar det mitt i språkets kärnland. Där det hör hemma. Där de två orden
hemmet och orten flyter samman som en hänvisning till den viktigaste platsen i
en människas liv. Är det heimat-romantik? Jag tror inte det. Det är stor
skillnad på den romantik som går tillbaka till bondesamhällets liv och den benämning
som i allt väsentligt har med industrialismen och urbaniteten att göra.
Bellevuegården, Delsjögatan 8 där jag bodde med familj fram till 1982. Foto: Astrid Nydahl |
Vad är det för stad jag möter
denna sommardag? Den är både sig lik och alldeles främmande. Det första som
slår mig är de höga träden som bildar en allé utmed Lorensborgsgatan som delar
Bellevuegården i två halvor. Busshållplatsen heter Bellevueallén. Det är där
jag stiger av. Träden är kanske sju-åtta meter höga. Den frodiga grönskan slår
mig i ansiktet: med den förstår jag hur länge sedan det var jag bodde där. Hela
33 år har gått sedan dess. Utanför trerummaren på Delsjögatan där vi bodde
växer också höga träd och tät, vacker buskplantering. Alla lägenheter på första
våningen har fått uteplatser, många av dem är vackert inramade av växtlighet,
andra av trästaket och möblemang för sommardagar. Så såg det inte ut när vi kom
dit 1976. Året innan hade det nya biblioteket invigts, sedan det gamla
skolbiblioteket på Lorensborgsskolan hade slagit igen. Min barndoms
bibliotekarie, Marie-Louise, var chef på det nya med. Jag gick ofta dit, talade
med henne, satt i tidskriftsrummet och läste Författarförlagets Tidskrift, BLM,
Ord & Bild, Rallarros och andra tidskrifter, läste de danska
dagstidningarna.
Bellevuegårdens bibliotek. Foto: Astrid Nydahl |
När jag går in den här gången möter jag en ung kvinna som står
bakom lånedisken. Jag berättar för henne och hon kan, trots att hon är så ung,
berättelsen om Marie-Louise. Hon förstår mina minnen, hon berättar om
verksamheten idag. Ingen talar svenska runt om oss. De som yttrar sig talar
arabiska. En ung muslimsk kvinna inpackad i svarta tyger från topp till tå har
med sig ett dokument hon först vill kopiera och sedan sända med bibliotekets
fax. Hon får all hjälp hon behöver, själv säger hon bara några enkla fraser på
svenska. I tidningsrummet sitter två arabiska män och läser tidningar vars
rubriker jag naturligtvis inte förstår ett skvatt av.
Inne i kvarteret Delsjön på Bellevuegården. Vid den gröna papperskorgen till höger bodde vi på första våningen i sex fasansfulla år. Foto: Astrid Nydahl |
Går över Lorensborgsgatan och
kommer in i kvarteret Delsjön. Det första som möter mig till vänster en liten
bit in i kvarteret Stensjön är ett gäng unga arabiska män. De spänner ögonen i
mig. De säger ingenting, men jag har respekt för den sortens blickar. Det vore
patetiskt att berätta för dem varför jag är här. Promenerar sakta förbi vår
gamla lägenhet på gårdssidan, den är nu något slags vårdboende, utbyggd på ena
sidan med minst den dubbla storleken. Därifrån går jag in på den bortre gården
där våra vänner bodde. De hade en fyrarummare på andra våningen, under dem
bodde en av Malmös välkända zigenarfamiljer. Trots att de var något slags
halvofficiella representanter för ”romsk integration” och själva väletablerade
i den malmöitiska sfären hade de sådana nattliga musikaliska intermezzon på
balkongen att de höll människor vakna.
Men de verkliga problemen stod de
människor för som levde helt utanför varje form av normalitet. Kriminella.
Narkomaner. En blottare som tog fram pitten för alla han träffade. Vi hade alla
sorters kufar runt oss. Mina barn vågade inte leka på lekplatsen sedan
blottaren ställt sig där hos dem en gång. I enrummaren som gränsade till vår
lägenhet fanns en heroinkvart, finansierad av Socialtjänsten. Vi talade med dem
många gånger, men ingenting gjordes för att röja i eländet. När min fru räddat
livet på en av dem, med konstgjord andning efter en överdos, i väntan på
ambulansen, blev det en vändpunkt för mig. Så skulle jag inte leva. Det var
ovärdigt och det förstörde vardagen för mina barn. Vid sidan av dessa människor
fanns det ett problem som jag upplevt också på andra platser: grannarnas
dunkande stereoanläggningar. Sanningen att säga var det främst dessa
tortyrmaskiner som drev mig att för alltid lämna varje form av grannskap. En
lägenhet skulle aldrig mer bli min bostad. Och Malmö skulle jag också lämna –
för alltid.
Den sista veckan vi bodde där utbröt ett våldsamt knivslagsmål
mellan två unga jugoslaver i trapphuset. Vi kallade alla människor från det
landet ”jugoslaver” trots att vi visste att de hade olika nationaliteter. De
slogs våldsamt utanför vår dörr. Vi stod vettskrämda och tittade genom det
lilla titthålet, samtidigt som vi ringde polisen. Det var i alla avseenden en
mardröm. När jag vandrar där i området en sommardag 2015 undrar jag hur
mardrömmen ser ut idag. Det jag läser om Bellevuegården skvallrar om väpnade
rån, dödsskjutningar, narkotikabrottslighet. Finns det alls några svenskar
kvar? Det vet jag inte. Men jag såg inga den dagen.
(Ur min bok om Malmö, Ett barn är fött på Sevedsplan, som utkom 2015. Det finns några få exemplar kvar. Kan beställas med ett mail till thomas.nydahl@gmail.com)
Tack för denna din bok, Thomas. Den är fin, vemodig och uppriktig.
SvaraRaderaZ