Foto: Astrid Nydahl |
Nu tar jag fram den igen. Väldigt mycket har hänt dessa sju år. Både i Sverige och i Europa i stort. Bobbio var en mycket respekterad italiensk intellektuell, född 1909. Han dog 2004. Jag ser att boken är i högsta grad relevant för situationen idag, som i allt högre grad präglas av olika typer av rörelser och partier som utifrån olika aspekter angriper den rådande ordningen. Vi ser både vad man skulle ha kunnat kalla vänster- och högerrörelser. De grekiska och ungerska exemplen är kanske de tydligaste, men samma mönster ser man också i andra länder, inte minst i vårt eget.
Jobbik jobbar på gatan. |
"Grunden för och ursprunget till de första misstankarna om att distinktionen har försvunnit, eller åtminstone att dess deskriptiva förmåga har avtagit, skulle vara ideologiernas så kallade kris."Bobbio godtar inte det. Han säger att "ideologiernas träd alltid är grönt". Han understryker att begreppen i själva verket markerar olika grupp- och klassintressen och att den inriktning man vill ge ett samhälle fäller avgörandet för huruvida man betraktar en vänster- eller en högergruppering.
Jag hade kunnat resonera länge kring dessa frågor. Jag betraktar dem i vissa avseenden som avgörande. Men då hönster-begreppet blivit så väsentligt menar jag att det kanske är viktigare idag att peka på hur de olika skolorna glider in i varandra, och hur det mesta i den politiska offentligheten tenderar att bli socialliberalt - i bästa fall. Det mesta som svensk socialdemokrati idag står för är hur som helst mycket svårt att betrakta som vänster. I samma mening är den gamla svenska högern idag förvandlad till en ny typ av socialdemokrati. Vänstern och högern har smält samma till ett hönster. Till synes är den oförmögen att hantera både de akuta, konkreta samhällsproblemen och därtill saknar den varje form av strategi för framtiden. Den som lyssnade till talen på den senaste socialdemokratiska partikongressen måste ha gråtit sig trött av alla de tomma fraserna, de till intet förpliktande utfästelserna ("De tomma fabrikslokalerna ska fyllas igen" hette det, liksom frasen "Vi ska bli bäst i världen" ekade så ofta att den tycktes mig vara en sandlåderitual).
De grupperingar som kallar sig nationellt sinnade eller rentav "regimkritiker" har hittills inte haft annat att erbjuda än en kompott av folkhemsretorik hämtad ur 1940-talets socialdemokrati och nya, till en början radikala och senare alltmer dämpade synpunkter på invandringen från muslimska länder. I delar av denna rörelse, till exempel bland de aktivister som uteslöts ur SD, såg vi den strömning som vill en euro-asiatisk union, där "Europa" (vad nu det är i detta sammanhang) och Ryssland skulle bli en stor och stark motvikt till USA. Denna strömning finns inte minst i identitära kretsar - ämnet har jag berört i min bok Identitärt - men tycks också finnas bland andra "nationellt sinnade", som Nordisk Ungdom.
AFA jobbar alltid på gatan. |
Men på det stora hela har jag svårt att se skillnad på vänster och höger idag. Verklig skillnad i program, arbetsmetoder, konkreta kortsiktiga lösningar och arbete i de parlamentariska församlingarna. Ändå misstänker jag att Bobbio hade rätt när han skrev att det är "en falsk föreställning" att tro att denna motsättning "inte längre existerar". Det kan den mycket väl göra. Så pass ödmjuk är jag, även om jag alltmer lutar åt hönster-konceptet. Men för att upptäcka motsättningen mellan vänster och höger krävs numera inte bara tillgång till konkreta partiprogram utan också rejäla förstoringsglas vid granskningen av texterna. Helt lätta är de inte att få syn på.
Ervin Rosenberg skriver för övrigt mycket intressant i Svenska Dagbladet idag (11/6) om situationen i Ungern:
"Motståndare till den nya regimen och oberoende politiska tänkare har försökt definiera Orbáns skapelse: autokrati, maffiastat och fascistoid mutation är några av de bestämningar som föreslagits för att beskriva det sätt på vilket dagens Ungern styrs. En sak kan med säkerhet konstateras: vad vi har framför oss är en styrelseform som ger sken av att vara en demokrati – den har ju inte avskaffat maktfördelningen, det finns politiska partier och parlament, politiska motståndare sätts inte i fängelse (även om försök har förekommit i den riktningen), det hålls val, åsikter framförs fritt och så vidare. I verkligheten fungerar staten, förvaltningen, institutioner som i princip borde vara oberoende av den exekutiva makten och utöva kontroll över den, kulturlivet med mera efter den feodala självhärskarprincipen: allt bestäms av ett enda parti, i själva verket av en enda man."
Vänster och höger. Essä om en politisk distinktion (Atlas förlag, översättning av Ervin Rosenberg, introduktion av Anders Ehnmark).
Är det ändå inte så "enkelt" att de rörelser som bekänner sig till den
SvaraRaderaeuropiska upplysningens tradition av "negativa" mänskliga
(oförytterliga) rättigheter är att betrakta som demokratiska ?
Praktiken kan självklart visa på diskrepans, men om bara inriktningen
är den rätta?