torsdag 23 april 2015

Medelhavets döda och lyxflyktingarnas komfort

Foto: Astrid Nydahl
Nu gungar hela Europa med i en så kallad "debatt" om massdöden på Medelhavet. Det finns så mycket att säga. Jag tänker bara säga helt lite med egna ord. Men jag citerar gärna vad andra skrivit. Giovanni Bianconi på engelskspråkiga sidan för italienska Corriere Dela Serra skriver om den extremt profitabla hanteringen:
 "The first leg of the journey by land, to reach Libya from other countries in Africa, is the most expensive, costing between $4,000 and $5,000. The crossing, with departures from the country’s Mediterranean seaports, costs a further $1000-$1500. If those that manage to make it to Sicily want to go on to Rome or Milan, they will have to shell out another €200-€400, depending on how they continue their journey: by car, coach or train. The last leg, taking them to their desired destinations in northern Europe, will cost them a further €500 - €1500. The exact price depends on their final destination, with Germany or Switzerland costing a bit less, and Sweden and Norway the most expensive. The complete package is offered with just one condition: payment in advance for each leg, in cash or through trusted intermediaries in the two continents."
Som bekant finns det ju inga garantier för att man kommer så här långt. Flera av de gangsters som opererar på libyskt och italienskt territorium har ju visat sig ha väldigt bra känningar i Sverige. Men inte heller det behöver jag ju berätta, det får betraktas som allmänt känt idag. Däremot kan man väl ta tillfället i akt och berätta om de syrier och palestinier som kommer samma väg i rena lyxfarkosterna. The Telegraph berättar:
"While poverty-stricken Africans and Asians are packed like slaves into leaky fishing boats crossing the Mediterranean from Libya, a new type of "first-class" refugee is emerging – wealthy Syrians paying thousands of pounds to be taken to Europe in yachts and motor launches.
Italian police this week impounded a private yacht in the port of Pozzallo, Sicily, after it brought 98 Syrians and Palestinians from Turkey, with each adult refugee paying 8,500 euros (£6,000) to smugglers.There was a discount for the 23 children on board."
Följer man länken till Telegraph kan man se lyxbåtarna de anlänt i. Också det är förstås en smutsig hantering. Det bara bekräftar att klasskillnaderna ger sig tillkänna även i människosmugglingens skummaste vrår.

Jag hade, som sagt, kunnat skriva om detta ämne dag ut och dag in. Men den som tror sig sakna kunskaper - eller vägar till kunskaper - får väl numera bara betraktas som lat. Allt ligger framför oss som en uppslagen bok - det är bara att läsa på. Och glömmer man läsa om hur profitörerna ser ut, vad deras verksamhet tjänar för syfte och hur Sveriges regering förhåller sig till katastrofen så får man stå där med skammen en dag. Ingenting av det som tycks enkelt och möjligt att genomskåda med "rätt åsikt" eller "godhet" kommer att fungera. Inte den här gången heller.

***

Och så finns det förstås en helt annan aspekt av saken. Den bör man inte bortse ifrån, såvitt man inte är en naiv trädgårdsodlare.

1 kommentar:

  1. IS har ju för rätt länge sedan nu berättat detta för oss och så "välvilligt" varnat oss. Men Sveriges politiker om de ens lagt märke till varningen, tror nog att det var ett aprilskämt. Längre än så sträcker sig inte deras tankeförmåga.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.