torsdag 16 januari 2014

Kan skuld ärvas - finns det rentav arvssynd?

Ian Buruma
Kan en människa ärva skuld? Kan förfäders ogärningar skyllas på den nu levande människan? I hela mitt vuxna liv har jag betraktat arvssynden som en av de mer bisarra föreställningarna om livet. I såväl politiken som religionen tycks den ändå spela en stor roll. När Albaniens premiärminister Mehmet Shehu ”självmördades” på ett centralkommittémöte i Tirana på 1980-talet, visste hela hans familj, frun, sönerna och döttrarna, att det var ute med dem. En av hans söner studerade i Uppsala. Han kallades hem och visste naturligtvis vad som väntade. Den stalinistiska varianten av arvssynden tillämpades.

I Ian Burumas bok Skuldbördan. Hur Tyskland och Japan gjort upp med andra världskriget (Natur och Kultur, översättning av Emeli André) – diskuteras detta på ett sätt som gör två krigförande staters barn och barnbarn till "material" för en socialpolitisk studie. Det är gastkramande läsning.

Burumi går ju inte in i dessa frågeställningar för att anklaga en tysk född 1968 eller en japan född 1975 för att vara skyldiga till de stora krigsförbrytelserna. Vad han gör är att granska deras effekter på barnen och barnbarnen. Det han finner (i uppdaterade eller nyskrivna avsnitt i boken) är minst sagt fascinerande, inte minst i det tyska fallet, där defensiva och nödvändiga insatser i krigsplågade regioner eller nationer fördöms av en majoritet som använder ordet fred som om det vore en religiös ritual.

Hitlergenerationens massmord har fått dessa unga tyskar att missförstå till exempel de militära ingripandena i Bosnien och Kosovo. De jämför dem med Tysklands angreppskrig. Nå, Tyskland deltog ändå i det som med en lustig eufemism kallades "fredsframtvingande åtgärder" (och som väl i en annan epok hade kallats intervention). Landets regering hade förnuftslösningar att erbjuda.

Hemma i byn där jag bodde fram till 1996 fanns det en man som alltid varnade för ”den tyska revanschismen” och ”tyska militärer”. Han var övertygad om att ett enat Tyskland skulle gå till militärt angrepp och krossa oss alla. Jag argumenterade emot honom, men höll alltid i minnet att betydligt skarpare hjärnor, också i förbundsrepubliken drog samma slutsats.

Nej, jag tror inte på arvssynden. Nej, jag skulle aldrig komma på tanken att ställa en tysk född efter 1945 till svars för Hitlerregimens terror. Jag skulle för övrigt inte ställa någon enda tysk, oavsett födelseår, till svars utan att först fråga: vem är du, hur såg du på det som hände, vad drog du för slutsatser. Det anser jag vara ett minimum av anständighet.

Samma idé vägleder mig i umgänget med människor från andra krigs- och/eller ockupationsdrabbade länder, oavsett om de är kroater, serber, albaner, palestinier, israeler, sydafrikaner, fransmän, marockaner, österrikare, danskar, afghaner, portugiser, spanjorer, ukrainare, vitryssar eller något annat.

Krigen drar förbi. Människor slukas av propaganda och segerrus. Några ser igenom lögnerna redan när de uttalas (de är få, men viktiga att minnas). Några går i inre exil eller flyr slagfältet också fysiskt. Men att döma utan att ställa frågor är att själv bli offer för skuldkulturen.
 
 

5 kommentarer:

  1. Belgier saknas på listan. Bör inte dagens belgier skämmas öronen av sig och alltid be om ursäkt för vad som hände i 'Kongofristaten'? England, det moderna koncentrationslägrets uppfinnare (boerkriget, massdöd av civila, terrorn i Kenya och Malaya) förutom allt annat skumrask. USA och folkmordet på Filippinerna 1900-1910 plus ett antal andra fula grejor. Urvalet av vilka som överhuvud taget diskuteras kan ... ja, diskuteras.

    Nu skall 1914 kommas ihåg. Förmodligen kommer det att ljugas och fifflas en hel del om Världskrigets historia. Att det var den radikala vänstern (med ledare som Lenin, Luxemburg och Liebknecht) som var motståndare mot kriget kommer nog att tigas ihjäl. Den icke-radikala vänstern och borgerligheten kunde ju klädsamt be om ursäkt, men det lär vi inte få se.

    SvaraRadera
  2. Än vi svenskar då som opportunistiskt avvaktade utgången av W2 innan vi valde rätt sida?
    Jag förmodar att västeuropa i dag betalar sin skuld genom att med armbågen bjuda in araber o afrikaner som har råd köpa pass o biljett in i den krympande välfärden.
    De som läst Thilo Sarrazin's "Tyskland avskaffar sig själv" må muttra att de är utsatta för Hitlers hämnd.
    HUBERT

    SvaraRadera
  3. Björn, du läser texten annorlunda än jag skrev den. Vad jag menar är att det rimligen är korkat att skuldbelägga människor som inte ens var födda när brotten begicks. Oavsett om de är belgare, tyskar, kineser eller något fjärde. Skulden går inte att ärva. Det är en urgammal vanföreställning.

    SvaraRadera
  4. Hubert, det finns en poäng i det du säger. Genom att visa sig vara "god" så kan man i alla fall distansera sig från det förflutnas ondska. Det är bara det att vår tids godhet leder till ohyggligt mycket ondska.

    SvaraRadera
  5. Skulden kanske inte ärvs men nog upprepar vi historien ständigt och har inte lärt oss någonting av det förgångna.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.