Pappas målningar, kroatiska motiv, 1970-tal |
Det enda ämne i skolan där jag kunde säga att det
fanns ett sådant var just teckning. Läkaren berömde resultaten, men hans beröm
fick mig inte att svara på frågan om det var mamma eller pappa som betydde mest
för mig. Hos mamma hade jag hela min trygghet, hon var hemmet, maten, värmen
och själva livskällan. Pappa hade i sitt konstnärskap en annan viktig del av
min tidiga identitet, jag visste redan som barn att jag inte ville eller kunde
ingå i det som vuxenvärlden kallade ”jobb”. Jag ville vara en fri och skapande
människa, och det var stunderna då jag fick följa med pappa till ateljén eller
på något galleri som stärkte denna inre längtan som jag bar på. Jag förstod nog
rätt tidigt vilken klyvnad pappa levde i. Han var dekoratör det mesta av sitt
vuxenliv, först på Solidar och sedan på Malmströms herrekipering där han
småningom blev chef för dekorationsateljén. Det var förmodligen också den press
och klyvnad han levde under som gjorde att han tidigt på 1960-talet kollapsade.
Han ville ju egentligen inget hellre än måla, skulptera och teckna. Den
kollapsen ledde till att hans och mammas husläkare rekommenderade honom att
resa till Dubrovnik, befria sig från det abstrakta måleriet och där försöka gå
tillbaka till grunderna. Pappa var ju en klassiskt skolad målare och han visste
hur man i bild gestaltade människor, djur och natur. I Dubrovnik återföddes han
som konstnär. Det var sådan jag ville bli, som pappa då blev, en till synes
fri, skapande människa.
Det finns många ögonblicksbilder i mitt minne kopplade
till pappas konstnärskap. Inte minst galleribesöken och vernissagerna blev för
mig som barn stunder av närvaro och framtidsdröm. Jag ser dem framför mig, alla
hans kollegor med sherryglas i händerna, som ägnade sig mindre åt den utställda
konsten och mer åt att samtala. Skratten var en stark kontrast mot den
vardagliga tystnaden i hemmet. Men de viktigaste fragmenten är de som kommer
från hans olika ateljéer, särskilt den han hade på Södra Förstadsgatan, på
vinden, som före hans tid tjänat som mottagning för en av stadens horor. I
början fick han besök av män som förväntat sig att någon helt annan än pappa
skulle öppna dörren då de kom dit. Men besväret försvann snabbt och han fick
vara ifred. Jag minns att jag själv kände ett obehag att gå genom vinden för
att komma till hans rum. Väl därinne var det alltid lika behagligt att vistas,
ombonat, med pentry och i nivå med innerstadens tak. Pappa hade ansträngt sig
för att göra själva vindsgångarna så behagliga som möjligt med att sätta upp
affischer från konstutställningar. På toaletten som låg där de två gångarna
möttes hade han gjort likadant.
När han skulle flytta in i ateljén fastnade han och jag
med en mycket stor oljemålning i spiraltrappan, den var helt enkelt för stor
och kilades fast mellan en trappavsats och taket. Efter många misslyckade
försök sågade han den i bitar. Resten av de stora tavlor han målat i den förra
ateljén fick tas upp med en vinsch som fanns på vinden. Pappa hade gjort en större svit oljemålningar
med motiv från stradun i Dubrovnik, ett motiv som han också gjorde grafiska
blad och skulpturer kring. En vanställd äldre man var tidningsförsäljare och
han förekommer på många av de fina tuschteckningar pappa gjorde av honom. Han
var på ett märkligt sätt sammanvuxen med tidningsbuntarna. Jag vill minnas att
han hette Mateo.
Ett annat motiv som blev ett slags hemkänsla för mig, och
säkert också för mina syskon, var de återkommande kaktusarna. Det fanns en varm
och beskyddande, tät känsla i dem, samtidigt som de hade en hotfullhet med sina
taggar. Jag undrade ofta över hur pappa själv förhöll sig till dem, och om de
hade denna dubbla symbolik i målningarna.
Minnesvärd är särskilt ett av dessa större kaktuslandskap.
I centrum ligger en mycket vacker, naken kvinna, hon sträcker ut sig i gräset
och är omgiven av kaktusar. Men hon har inget ansikte. Jag undrade flera gånger
om det var för att hon skulle förbli anonym för betraktaren eller om det fanns
andra förklaringar. Den målningen hade jag gärna haft som ett minne av pappa,
men den var borta när vi röjde i hans bostad efter hans död 2008. För mig får
den en tung och effektiv symbolisk
betydelse av det alltid outsagda, antydda eller nertystade i familjen. Det var
som om vi alla helst hade varit ansiktslösa för att inte besvära eller genera
varandra.
Kaktusarna och succulenterna från pappas målningar skulle
senare i livet smälta samman med mina egna, som jag plockat med mig hem från
Albanien, på andra sidan den järnridå som skilde Titos republik från Hoxhas.
Och ännu några år senare skulle de kompletteras med liknande från Lissabon.
Det Sverige jag föddes i var i jämförelse med dagens
nation ett harmoniskt och enhetligt land, där klasskillnader kom i skymundan för
det folkhemsbygge som baserades på social och ekonomisk välfärd. Även om
uttrycket ”vi har inte råd” ofta hördes i mitt barndomshem så kan jag inte
erinra mig en känsla av fattigdom. Vi kunde inte följa med på klassresor till
utlandet, det är sant, och vi kunde inte alltid klä oss i senaste mode. Men i
det skede då mode blir viktigare än annat, om man är på väg in i tonåren,
hittar man en strategi. Min strategi var det uttalade utanförskapet. Mamma
sydde den hippiekaftan jag inte hade råd att köpa. Mormors runda glasögon
fungerade fint om man bara tog ur glasen. Ett enkelt pannband för att hålla det
långa håret från ansiktet, ett par slitna och mycket smala jeans, det var vad
som behövdes för att träda in i rollen.
Att försöka minnas och att nedteckna minnena är ingen
rättegång, ännu mindre en anklagelse. Syftet är snarare ett slags försök att
skapa en struktur kring det förflutna. Också de allra ljusaste minnen skapar en
berättelse. Det förflutna kan skapas på nytt, aldrig som en bild av det som
verkligen skedde, utan som en alldeles ny bild blandad med minnen eller
fragment av minnen.
Starkt!
SvaraRaderaHur hinner du skriva så mycket?
Berörande text av personliga minnen, både ljusa och mörka! Tack för den!
SvaraRaderaOch jag blir nyfiken på din fars konst.
Tack till er båda. På första frågan finns det bara ett svar: jag har all tid i världen att skriva.
SvaraRaderaEinar: dessvärre är pappas konst skingrad - mycket förstås upphängt i privata hem, lite i konstsamlingar och så har vi barn och hans barnbarn en hel del.
Jag skulle vilja omfamna den där lille pojken, ge honom en stor varm kram och tala om för honom att kärleken är stor och också till för honom! Det kan jag inte göra i detta nu, men jag kan ge den kramen och de orden till den mannen pojken vuxit upp till! Jag kan också säga till den mannen att han verkligen är en god och fin man, och att han har ett hjärta av guld.
SvaraRaderaKram från Marika!
Marika, du är en underbar människa och jag tar så väldigt gärna emot din kram. jag tror - nej jag vet - att den gör riktigt gott. Tack ska du ha min fina vän!
SvaraRadera